Performancing Metrics

از جزئیات جانشینی اینترنت نامحدود تا خداحافظی از وزارت ارتباطات | اتاق خبر
کد خبر: 396928
تاریخ انتشار: 5 مرداد 1396 - 11:13
نمایشگاه الکامپ و حضور شرکت‌های فناوری اطلاعات با ارائه دستاوردهایشان در نمایشگاه، فاز سوم شبکه ملی اطلاعات و جزئیات جانشینی اینترنت نامحدود به جای حجمی، از اخبار مهم هفته گذشته این حوزه بود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، هفته گذشته شاهد مهم‌ترین رویدادهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. برگزاری نمایشگاه الکامپ به خودی خود از مهم‌ترین رویدادهای حوزه است، اما راه‌اندازی فاز سوم شبکه ملی اطلاعات در این نمایشگاه، وجهه دولتی آن را نیز پررنگ کرده بود. همچنین اعلام مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در راستای حذف اینترنت حجمی که توسط وزیر ارتباطات در این نمایشگاه صورت گرفت، یکی دیگر از اخبار مهم حوزه بود.

حرکت به سمت پرداخت سرعت اینترنت

در حالی که ارائه اینترنت نامحدود در یک ماه اخیر نقل محافل ارتباطی شده بود و از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا معاونانش از تصمیمات برای تغییر شیوه ارائه اینترنت حجمی می‌گفتند، در نهایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز یکشنبه در حالی که فاز سوم شبکه ملی اطلاعات را در نمایشگاه الکامپ افتتاح کرد، از مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره تغییر مدل فروش اینترنت از حجمی به نامحدود خبر داد و اجرایی شدن ‌آن را به یک ماه آینده موکول کرد.

محمود واعظی با اشاره به تصمیم نهایی برای ارائه‌ی اینترنت نامحدود ثابت، اظهار کرد: به جای ارائه اینترنت برحسب حجم، از حجم فروشی به سمت اتصال و ارائه اینترنت برحسب سرعت رفتیم، زیرا با راه‌ اندازی شبکه ملی اطلاعات ما محدودیت گذشته را نداریم.

وی با بیان این که اکنون سرعت تعیین‌کننده قیمت است، گفت: در گذشته استفاده از اینترنت به طوری بود که شما یک بار هنگام خرید بسته پول پرداخت می‌کردید و با اتمام حجم باز هم مجبور به خرید حجم بودید، اما اکنون تنها به ازای سرعت اینترنت هزینه می‌پردازیم. این مصوبه امروز تصویب شده و تا یک ماه آینده اجرایی خواهد شد.

الکامپ و مهم‌ترین رویدادهای حوزه ICT

الکامپ ۲۳ که از جمعه آغاز شده بود و تا روز دوشنبه ادامه داشت، دیگر رویداد مهم فناوری اطلاعات این هفته بود. آخرین دستاوردهای صنعت الکترونیک و رایانه، اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار هر سال در نمایشگاه الکامپ برای علاقمندان به نمایش در می‌آید.

در الکامپ امسال بیش از ۸۰۰ شرکت از ایران و ۲۰ کشور خارجی، در فضایی به مساحت ۳۵ هزار متر مربع دستاورها، خدمات و محصولات خود را به نمایش گذاشتند و همچون دو سال گذشته، استارتاپ‌های این حوزه که به ۴۵۰ عدد رسیده بودند؛ در سالن الکام‌استارز ضمن معرفی ایده‌ها و محصولات خود به مردم، فرصت ملاقات با سرمایه‌گذاران و بهره‌مندی از مشاوران و منتورهای کسب‌وکار را یافتند. دستگاه‌های دولتی نیز در الکامپ دستاوردهای خود در حوزه دولت الکترونیکی را معرفی کردند و شبکه ملی اطلاعات به عنوان مهم‌ترین طرح دولت در حوزه فاوا نیز در روز سوم الکامپ رونمایی شد.

ناصرعلی سعادت -رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای- الکامپ ۲۳ را بهترین الکامپ تاکنون دانست و گفت: الکامپ خواسته‌ای بود که صنف از ما داشت و پس از مسائلی که ۲۰ سال گذشته با آن روبه‌رو بود، توانست در این سه سال سیر ثبات و صعود را طی کند. هدف ما از این نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی است.

وی ادامه داد: بهبود کمی و کیفی نمایشگاه، استقبال دستگاه‌های دولتی و افتتاح مهم‌ترین پروژه وزارت ارتباطات یعنی شبکه ملی اطلاعات و همچنین قرارداد با سبیت آلمان برای حضور در این نمایشگاه به عنوان نماینده رسمی از ایران از جمله دستاوردهای الکامپ است. البته در الکامپ ۲۳ به علت فرصت کم نسبت به دوره قبل نمی‌توانستیم کار زیادی در زمینه‌ی بین المللی انجام دهیم، اما این موضوع در الکامپ آینده جبران خواهد شد.

جریان انتقال سرورهای تلگرام به ایران و حاشیه‌هایش

در حالی که انتقال سرورهای تلگرام به ایران همواره برای مدتی تبدیل به خبر داغ رسانه‌ها می‌شود و هر بار توسط یک مسوول به لزوم اشاره شده و بار دیگر مسوولی‌ لزوم آن را نفی می‌کند، این بار نوبت رییس سازمان فناوری اطلاعات بود که این بحث را سر زبان‌ها بیندازد.

نصرالله جهانگرد با بیان این که شبکه‌های اجتماعی خارجی اگر می‌خواهند در ایران فعالیت کنند، باید سرورهایشان را به ایران بیاورند و به آنها فرصت داده‌ شده گفت: به همین دلیل تلگرام هم باید این موضوع را بپذیرد. در غیر این صورت مشمول سیاست‌های مصوب خواهند شد. مصوبه شورای عالی فضای مجازی در حمایت از شبکه‌های اجتماعی بومی این است که اگر آنها داخل کشور سرویس دهند، خدماتی از جمله پرداخت، خدمات صوتی و سایر ارزش‌های افزوده را به آنها خواهیم داد. همچنین شبکه‌های اجتماعی خارجی الزام دارند که هاست خود را به داخل کشور منتقل کنند.

البته از آنجایی که همان زمان شایعاتی مبنی بر پذیرفتن تلگرام برای انتقال سرورها مطرح شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن روشن‌سازی این موضوع، از توافق کلی با تلگرام برای بهره‌برداری از این شبکه اجتماعی خبر داد و گفت: ما برای انتقال سرورهای تلگرام به ایران مذاکره کردیم اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نپذیرفته است.

وی همچنین در پاسخ به اخباری مبنی بر ضرب‌الاجل شورای عالی فضای مجازی به وزارتخانه برای مذاکره با اینستاگرام، گفت: ضرب‌الاجلی داده نشده، بلکه در یک جلسه تفاهم کردیم اکنون که شورای عالی فضای مجازی اجازه داده، ما به شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور که تعداد زیادی کاربر دارند، اجازه فعالیت دهیم. با آنها مذاکره کرده تا ملاحظات و مقررات موجود از جمله مسائل اخلاقی را رعایت کنند. در غیر این صورت تصمیم دیگری در مورد آنها گرفته خواهد شد.

همچنین محمدجواد آذری جهرمی -مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و با بیان اینکه مصوبه شورای عالی فضای مجازی که طی ۱۰ روز آینده ابلاغ خواهد شد، درباره انتقال سرورهای تلگرام، الزام نیست بلکه ایجابی است، گفت: در صورتی که تلگرام پیشنهاد ایران را نپذیرد، قانون‌گذار درباره فعالیت آن در کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی با اشاره به بعد اقتصادی و امنیتی انتقال سرورها به ایران اظهار کرد: جدای از ساماندهی وضعیت شبکه‌های پیام‌رسان در کشور، انتقال سرورهای تلگرام به ایران از بعد اقتصادی و امنیتی نیز حائز اهمیت است چرا که حجم اطلاعات عظیمی از کاربران ایرانی در اختیار این شرکت خارجی است. انتقال سرورهای سرویس‌دهنده خارجی تلگرام به ایران بهبود کیفیت و کاهش قیمت و افزایش سرعت دسترسی به این سرویس را در پی خواهد داشت و از سوی دیگر نقطه قوتی برای حضور جهانی ایران خواهد بود.

خداحافظی واعظی از وزارت ارتباطات

همچنین در حالی که تا دو هفته آینده با تحلیف حسن روحانی، وضعیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مانند سایر وزرای دولت دوازدهم مشخص می‌شود، محمود واعظی در پاسخ به این که او در دولت دوازدهم در وزارت ارتباطات نخواهد بود، اظهار کرد: احتمالا در دولت دوازدهم حضور خواهم داشت، اما در جایگاه دیگری خواهم بود.

در این بین، گزینه‌هایی برای جانشینی او مطرح شده بود که یکی از آنها برات قنبری -معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات- بود که او این موضوع را تکذیب کرده و تاکید کرد گزینه وزارت ارتباطات نیست. قنبری اظهار کرد: برای وزارت ارتباطات برنامه‌ای نداده‌ام و قرار هم نیست وزیر ارتباطات دولت دوازدهم باشم.

یکی دیگر از احتمالات وزارت، سورنا ستاری -معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهوری- بود که او نیز این شایعه را رد کرد و گفت: در کابینه بعدی حضور دارم، اما پست وزارت را قبول نخواهم کرد.

بلوغ شبکه ملی اطلاعات

در حالی که فاز اول شبکه ملی اطلاعات با عنوان استقرار، شهریور و فاز دوم آن با عنوان رشد، بهمن سال ۹۵ راه‌اندازی شده بود، پس از افتتاح پروژه شرکت‌های متعدد این حوزه که هفته گذشته انجام شده بود، نهایتا فاز سوم آن روز یکشنبه در نمایشگاه الکامپ با عنوان بلوغ رسما رونمایی شد.

وزیر ارتباطات با اشاره به شبکه ملی اطلاعات به عنوان اولویت اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چهار سال پیش که به وزارت ارتباطات آمدیم، متوجه شدم عقب هستیم و تصمیم گرفتیم در این حوزه توسعه پیدا کنیم. تصمیم دوم ما نیز درباره کار بر زمین مانده شبکه ملی اطلاعات بود که هم دربرنامه چهارم و پنجم توسعه و حکم رهبری در تشکل شورای عالی مجازی به آن تاکید شده بود، بنابر این تصمیم گرفتیم مهم‌ترین پروژه وزارت خانه شبکه ملی اطلاعات باشد.

دولت الکترونیک جا پای شبکه ملی اطلاعات می‌گذارد

همچنین در حالی که پیش از این خبرها حاکی از افتتاح فاز نخست دولت الکترونیک در این هفته بود، مقرر شد دولت الکترونیک و همراه در هفته آینده به صورت همزمان افتتاح شود. واعظی در این باره اظهار کرد: ما قصد داریم همان روندی که برای شبکه ملی اطلاعات داشتیم را برای دولت الکترونیکی طی کنیم، بدین ترتیب با راه‌اندازی فاز اول آن در هفته آینده، فاز دوم و سوم آن نیز تا پایان دولت دوازدهم به پایان می‌رسد.

وزیر ارتباطات با اشاره به تصمیم اتخاذ شده برای افتتاح همزمان دولت الکترونیک و همراه در هفته آینده، گفت: وقتی در دنیا حرف از دولت الکترونیک به میان می آید، منظور فقط خدمات قوه مجریه نیست و باید به این باور برسیم که این کار متعلق به کل حاکمیت است و با باور آن شاهد بلوغ، رشد و توسعه و منفعت مردم خواهیم بود.

وی افزود: ابتدا می‌خواستیم که دولت الکترونیک را به صورت مجزا افتتاح کنیم و با تاخیر چند ماهه دولت همراه نیز تکمیل و افتتاح شود، اما از آنجا که امروز با تغییر شیوه زندگی، مردم می‌خواهند بدون مراجعه به مکان و زمان مشخصی در هر جایی امور خود را انجام دهند، تصمیم گرفتیم با انجام کارها و هماهنگی‌های فشرده و شبانه‌روزی تا هفته آینده زیرساخت دولت همراه را نیز به افتتاح برسانیم چراکه به نفع مردم است که ارایه خدمات در بستر قابل دسترسی تلفن همراه در سراسر کشور نیز باشد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید