Performancing Metrics

عراق خواهان افزایش واردات گاز از ایران است | اتاق خبر
کد خبر: 396974
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1396 - 12:40
معاون وزیر نفت:
معاون وزیر نفت از رسیدن حجم صادرات گاز به عراق به میزان مورد توافق در قرارداد و نیز درخواست بغداد برای افزایش واردات گاز از ایران خبر داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «حمیدرضا عراقی» درباره وضعیت صادرات گاز به عراق، گفت: میزان صادرات به بغداد (عراق) به روزانه هفت تا هشت میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: البته عراق درخواست افزایش واردات گاز را از ایران مطرح کرده است که در حال حاضر، براساس قرارداد صادر می کنیم.

وی ادامه داد: افزایش تولید گاز از پارس جنوبی با بالابردن ظرفیت های کشور، امکان صادرات بیشتر را فراهم خواهد کرد.

صادرات گاز ایران به عراق، پس از وقفه ای چند ساله در شامگاه 31 خرداد امسال آغاز شد.

عراق 2 قرارداد واردات گاز از ایران امضا کرده است که با اجرای آنها، گاز ایران به شهرهای بغداد و بصره صادر می شود.

با توجه به اینکه عراق با کمبود شدید برق روبرو شده، قرار است گاز صادراتی ایران برای تولید برق روانه نیروگاه های این کشور شود.

با توجه به نیاز عراق به گاز طبیعی برای مصرف بخش نیروگاهی، مذاکرات دوجانبه برای صادرات گاز به بغداد از سال 1389 آغاز شد که در نهایت در سال 1392 به مرحله امضای قرارداد رسید.

قرار است گاز صادراتی ایران برای تامین سوخت نیروگاه های الصدر و المنصوره بغداد با هدف تولید برق به مصرف برسد.

صادرات به بغداد از حدود هفت میلیون مترمکعب در روز آغاز شده است که در آینده به روزانه 35 میلیون مترمکعب در سال افزایش می یابد.

راه اندازی خط لوله صادرات گاز ایران به بغداد با وجود اینکه حدود 2 سال قبل در آستانه بهره برداری قرار داشت، به دلیل بروز مشکلاتی مانند حمله داعش به عراق و افزایش ناامنی در مناطقی که این خط لوله از آنها عبور می کرد، به تاخیر افتاد.

بحران داعش و تداوم ناامنی در مسیر عبور خط لوله صادرات گاز ایران به بغداد، مانعی جدی بر سر راه صادرات گاز به عراق به شمار می رفت، اما با توجه به پیشرفت های دولت عراق در شکست گروه تروریستی داعش در ماه های گذشته و کاهش نفوذ این گروه تروریستی در شرق عراق و نواحی که خط لوله صادرات گاز می گذرد، شرایط برای راه اندازی این خط لوله آماده شده است.

مشکل دیگری که پیش روی آغاز صادرات گاز ایران به عراق وجود داشت، نوع توافق 2 طرف درباره چگونگی تسویه مسایل مالی بود.

قرار بود عراق از طریق گشایش اعتبار اسنادی (ال.سی) موانع مالی واردات گاز از ایران را برطرف کند و اکنون به نظر می رسد این مساله حل شده است.

ایران، همچنین در آبان‌ ماه سال 1394 قرارداد صادرات گاز را به بصره امضا کرد که بر اساس آن، گاز ایران وارد منطقه بصره در جنوب عراق می شود.

با اجرای این قرارداد، صادرات گاز ایران به بصره با صادرات روزانه پنج میلیون مترمکعب آغاز می شود و سرانجام به ٣٠ میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.

اکنون ترکیه بزرگ ترین خریدار گاز ایران به شمار می رود، اما در صورت اجرای 2 قرارداد صادرات گاز به بغداد و بصره، عراق این جایگاه را به دست می آورد.

بر اساس قرارداد 25 ساله صادرات گاز به ترکیه، ایران به طور میانگین روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر می کند اما با بهره برداری کامل از خطوط لوله صادرات گاز به بغداد و بصره، میزان نهایی صادرات گاز به عراق به 40 میلیون تا 70 میلیون مترمکعب در روز می رسد که بدین ترتیب، عراق، ترکیه را پشت سر می گذارد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید