Performancing Metrics

تمام تجربه و دانشم را برای بهبود وضعیت معیشتی مردم به کار می‌گیرم | اتاق خبر
کد خبر: 397984
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1396 - 15:49
کرباسیان:
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: معاونت نظارت مجلس درجه انطباق برنامه پیشنهادی‌ام با برنامه ششم را با درجه انطباق بالایی تشخیص داده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مسعود کرباسیان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد، گفت: در ایامی قرار داریم که در آستانه بازگشست آزادگان عزیز قرار داریم. از خدا می‌خواهم ارزش‌هایی که آن عزیزان داشتند مبنای گفتار و عملم باشد.

وی افزود: در شرایطی فعلی همه خواستار بهبود وضعیت رفاهی مردم هستیم. در چهار سال گذشته دولت موفق شد با همکاری با مجلس و قوه قضاییه، اقتصاد را از شرایط بحرانی خارج و در وضعیت نسبتا بهتری قرار دهد. ساماندهی بازار مالی و کاهش نرخ تورم و رکود از تدابیر دولت تدبیر و امید بود که باید از این دستاورد صیانت کرد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با تشکر از وزیر قبلی امور اقتصادی و دارایی، گفت: افزایش قدرت تولید ملی و جوانان فارغ‌التحصیل از مولفه‌های اقتصادی مقاومتی است. معتقدم آن سیاست‌ها و این شعار واکنشی راهبردی به اساسی‌ترین مشکلات اقتصادی کشور یعنی ضعف بنیه تولید رقابت پذیر. این مشکلات اساسی و دیرینه در چهار مشخصه ساختاری تاریخی اقتصاد ایران قرار دارد.

کرباسیان رانتی‌بودن، سیاست‌زدگی، نفتی و دولتی بودن اقتصاد کشور را مورد اشاره قرار دارد و افزود: چاره‌ای نداریم جز اصلاحات ساختاری برای حل مشکل تاریخی اقتصاد بزنیم. این کاری بزرگ و خطیر است. این کار در دولت یازدهم آغاز شده و باید با سرعت بیشتری تداوم یابد. عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصادی مقاومتی در چهار ساله آینده باید انجام شود. این مسئله در برنامه ششم توسعه تجلی یافته است.

وی ادامه داد: برنامه ششم توسعه برنامه‌ای میان‌مدت در چارچوب سیاست‌های بلندمدت است که همگی در برنامه‌های اقتصادی دولت دوازدهم تجلی یافته است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: این مسائل را به برنامه‌های عملیاتی با اقدامات کمی در برنامه‌ای زمان‌بندی شده انجام خواهم داد. آمده‌ام برنامه‌های مصوب در حوزه اشتغال و بیکاری را اجرایی کنم. برنامه ششم و سیاست‌های اقتصادی را با همکاری مجلس عملیاتی می‌کنم.

کرباسیان تصریح کرد: سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که از سوی رهبری ابلاغ شد در کنار برنامه ششم دارای شاخص‌های کمی است از جمله رشد 8 درصدی، ضریب جینی، شاخص‌های مهم کلان، متغییرهای اقتصادی و منابع مالی را شامل می‌شود. معاونت نظارت مجلس درجه انطباق برنامه پیشنهادی‌ام با برنامه ششم را با درجه انطباق بالایی تشخیص داده است. تک نرخی شدن بیکاری و کاهش آن به 8.6 درصد در سال پایانی و نرخ تورم 8.8 درصد را هدف‌گذاری کرده‌اید بنده مکلف هستم که چنین اهداف بلند و دشواری عملیاتی شود.

وی ادامه داد: باید بهره‌وری میانگین سالانه 2.8 و سرمایه‌گذاری 24.1 درصد رشد داشته باشد. با توجه به عملکرد نامناسب این شاخص‌های در گذشته باید در چارچوب برنامه ششم این عملکرد جبران شود. برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه، سیاست‌های اقتصادی مقاومتی، اصل 44 قانون اساسی و قانون مالیاتی های مستقیم و قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و قانون کسب و کار چگونه باید اجرایی شود. بنده با چهار محور برنامه پیشنهادی‌ام این کار را انجام می‌دهم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی «مردم‌سازی اقتصادی» را اولین محور برنامه‌هایش اعلام کرد و افزود: دولت و هر چه غیر از مردم باید از عرصه‌ تصدی‌گری اقتصاد خارج شود و بخش خصوصی و تعاونی باید به تنها متولی اقتصاد مبدل شوند. «توزیع سهام عدالت» یکی دیگر از جلوه‌های اقتصاد مردمی است. برای اصلاح و تکمیل این طرح برنامه دقیقی پیش‌بینی شده که مشمولان علاوه بر سود از حقوق مالکیت بهره مند خواهد شد.

کرباسیان تاکید کرد: باید «رقابت مثبت» را گسترش دهیم تا اقتصاد سالمی و مردمی داشته باشیم. دستاوردهای دانش اقتصاد نشان داده که محیط کسب و کار بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی اولویت دارد و «نظام مالیاتی» باید اصلاح شود. فرآیند واردات و صادرات باید در یک پنجره واحد سر راست شود. باید مقررات مخل رونق کسب و کار لغو شود و باید صدور مجوزهای کسب و کار تسهیل شود و شورای گفت وگو در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی «استفاده از فناوری‌های نوین» را زمینه‌ساز جهش‌های اقتصادی دانست و اظهار کرد: در گمرک توانستم ظرف سه سال با بهره‌گیری از نیروهای نخبه دانشگاهی و همکاران گمرک سامانه‌ای به اجرا درآمد که تجربیات آن در چند جلد کتاب مکتوب شده است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تشریفات از 26 به 3 روز، حمایت رییس‌جمهور و معاون اول رییس‌جمهور و وزیر قبلی اقتصاد راهگشای تحقق برنامه های گمرگ دانست و افزود: هزینه های رسمی 30 هزار میلیارد کاهش یافته است. برآورد ستاد مبارزه کالا و قاچاق از 25 به 16 میلیارد تومان کاهش یافته است و از مبادی رسمی غیر گمرک از 6 میلیارد به 950 میلیون دلار وارد قاچاق کالا کاهش یافته است.

کرباسیان خاطرنشان کرد: سالی 300 هزار کیلو مواد مخدر کشف می‌کنیم. گمرک ایران نمونه مطلوبی در ایجاد سامانه در سازمان جهانی گمرک ثبت شد.

وی تصریح کرد: فقط حرف نمی‌زنم و اهل اجرا و عمل هستم. متعهد می شوم برنامه های پیشنهادی‌ام را اجرایی می‌کنم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی از توانایی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و دستیابی به فناوری روز و تسخیر بازارهای صادراتی سخن گفت و افزود: به کمک وزارت خارجه منابع فایناس را جذب می‌کنیم تا تامین مالی پروژه‌های عمرانی داخلی انجام شود.

کرباسیان از اصلاح نظام مالیاتی سخن گفت و افزود: شتاب‌بخشی به فرآیند مالیات ارزش افزوده را در دستور قرار داده‌ایم تا بار مالیاتی را از دوش صادرکنندگان و واردکنندگان بردارم. لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کمیسیون اقتصادی مجلس است که به زودی به صحن علنی تحویل می‌شود. نقدهای خود را به لایحه به کمیسیون اعلام کنید تا اصلاحات مورد نیاز انجام شود.

وی جلوگیری از فرار مالیاتی را مورد تاکید قرار داد: با فرار مالیاتی قاطعانامه مقابله خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سیاست‌های پولی و بانکی، گفت: وضعیت موسسات مالی و اعتباری و نگرانی سپرده‌گذاران آنان، برنامه‌های عملیاتی تدوین شده است. برای خروج نظام بانکی از چالش کنونی به بانک مرکزی کمک می‌کنیم. قانون اصلاح نظام بانکی را سریعتر به مجلس دهیم.

کرباسیان ارتقاء توان تسهیلات دهی نظام بانکی به بنگاه‌های اقتصادی را وعده داد و افزود: بازار سرمایه در ایران ظرفیت بالقوه بالایی دارد که هنوز بالقوه نشده است. هنوز با بازار عمیق با ابزارهای متنوع فاصله داریم. برنامه‌های عملیاتی بازار سرمایه تهیه شده و با همکاری مجلس اجرایی می‌شود.

وی بردن اقتصاد به اتاق شیشه‌ای، اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، انتشار صحیح آمار اقتصادی، افزایش شفافیت مالیاتی، اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را از برنامه‌های پیشنهادی‌اش به مجلس خبر داد و بر تحقق آنها تاکید کرد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: برنامه‌هایم را با همکاری تیم اقتصادی دولت اجرایی می‌کنم. نتیجه تمامی سیاست‌هایم در شغل آبرومندانه برای مردم باید خودش را نشان دهد.

کرباسیان اظهار کرد: رای اعتماد مجلس بار سنگینی در شرایط خطیر فعلی بر دوشم می‌گذارد. مشکلات مردم را از نزدیک لمس کرده‌ام و شما نیز به دلیل ارتباط نزدیک با مردم به خوبی از مشکلات آنان به ویژه اقشار کم درآمد آگاهید. می‌دانید که جوان بیکار داشتن یعنی چه.

وی تاکید کرد: تمام دانش و تجربه‌ام را با تعامل و همکاری مستمر با مجلس به کار خواهم بست تا به اعتماد شما پاسخی مناسب بدهم تا بار مشکلات مردم کاهش یابد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید