Performancing Metrics

16 درصد چک‌های پایتخت برگشت خورد | اتاق خبر
کد خبر: 397995
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1396 - 17:21
تازه‌ترین آمار حاکی از آن است که استان تهران با ۵۳ درصد بالاترین حد چک‌های مبادله شده در کل کشور را در اختیار دارد و از این تعداد حدود ۱۶ درصد برگشت خورده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، تازه‌ترین آماری که در رابطه با معادله چک منتشر شده نشان می‌دهد که در تیرماه بالغ بر ۹.۳ میلیون فقره چک مورد مبادله قرار گرفته که با رشد ۲.۲ درصدی همراه بوده است. چک‌های مبادله شده مبلغی حدود ۵۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را در بر می‌گیرد که از این نظر کاهش حدود ۴.۳ درصدی دارد.

در ماه مورد گزارش در مجموع ۵۳ درصد از چک‌های مبادله شده در کل کشور به سه استان تهران ۳۵.۵ درصد، اصفهان ۹.۵ درصد و خراسان رضوی ۸.۱ درصد اختصاص دارد. این در حالی است که در استان تهران بالغ بر ۳.۳ میلیون فقره چک به مبلغی حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان مبادله شد.

بنابراین گزارش چک‌های وصولی به عنوان بخشی از چک‌های مبادله شده در تیرماه حدود ۷.۸ میلیون فقره با مبلغی حدود ۴۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان را شامل شده‌اند. چک‌های وصولی از نظر تعداد ۲.۲ و از نظر مبلغ تا چهار درصد کاهش دارد.

اما چک‌های برگشتی تا ۱.۵ میلیون فقره از مجموع چک‌های مورد مبادله را تشکیل داده‌اند که با رشد ۲.۱ درصدی نسبت به ماه قبل همراه است. مجموعه چک‌های برگشتی رقمی حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان را در تیرماه تشکیل داده که کاهش ۵.۶ درصدی دارد.

این در حالی است که استان تهران با حدود ۵۲۵ هزار فقره چک به مبلغی نزدیک به ۷۳۰۰ میلیارد تومان بالاترین حد چک‌های برگشتی را در کل کشور داراست، در این استان ۱۵.۹ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله شده برگشت خورده است.

عمده دلیل برگشت چک به کسری و یا فقدان موجودی بر می‌گردد. باید گفت که در کل کشور از نظر تعداد ۹۷.۵ درصد و از نظر مبلغ ۹۵.۸ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

جزییات دیگر از عملکرد چک در شبکه بانکی از این حکایت دارد که درباره‌ی چک‌های رمزدار وصول شده در کل کشور حدود ۷۶۸ هزار فقره به مبلغی نزدیک به ۱۱۴ هزار میلیارد تومان وصول شده که نسبت به خرداد ماه از نظر تعداد ۱۱.۶ درصد و از لحاظ مبلغ تا ۱۸.۶ درصد کاهش دارد.

در حالی چک‌های برگشتی حجم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند که بانک مرکزی تاکید دارد عملیاتی شدن سامانه صیاد می‌تواند از عوامل پیشگیری از افزایش صدور چک‌های بلامحل و برگشت خوردن آنها باشد، چرا که در این سامانه امکان استعلام اطلاعات مربوط به صادر کننده چک فراهم شده و دریافت کننده می‌تواند از آخرین وضعیت اعتباری صادر کننده آگاه و در مورد دریافت چک از وی تصمیم گیری کند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید