Performancing Metrics

بررسی راهکارهای توسعه همکاری های حمل و نقلی بین ایران و ترکمنستان | اتاق خبر
کد خبر: 398039
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1396 - 21:11
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از برگزاری اجلاس همکاری‌های حمل‌ و نقل جاده‌ ای به مدت دو روز در سطح معاونین وزرای حمل و نقل ایران و ترکمنستان در عشق آباد خبرداد و گفت: در این اجلاس توسعه همکاری های دو کشور در این بخش مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، داود کشاورزیان با اشاره به برگزاری این اجلاس در عشق آباد، گفت: در جریان این اجلاس دو کشور با در نظر گرفتن جایگاه ویژه حمل‌ و نقل جاده‌ای در تسهیل و تسریع روابط تجاری و همچنین انعقاد موافقت‌ نامه عشق‌آباد بین ایران - ترکمنستان - ازبکستان و عمان به‌ عنوان سند مادر در زمینهٔ همکاری‌های حمل‌ و نقل بین‌ المللی و ترانزیتی منطقه‌ ای و توسعه هرچه بیشتر همکاری‌ ها بین دو کشور تأکید کرند.

وی، توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه را از اولویت ‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌ گذاری زیادی در ارتقاء زیرساخت‌های حمل ‌و نقلی از جمله در بنادر شمالی و جنوبی انجام داده تا راه های دسترسی سریع جمهوری‌ های آسیای مرکزی از طریق قلمرو جمهوری اسلامی ایران به آب‌ های آزاد تسهیل شود.

کشاورزیان به روابط بسیار دوستانه و مطلوب رهبران دو کشور اشاره کرد و افزود: احداث پل دوم سواره ‌رو سرخس که توافق ساخت آن در جریان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران در سال 1393 به شهر عشق ‌آباد صورت پذیرفت از جمله اقدامات طرف ایرانی برای گسترش روابط حمل ‌و نقل جاده‌ ای با ترکمنستان است .

معاون وزیر راه و شهرسازی به اهم مشکلات طرف ایرانی اشاره کرد و گفت: از جمله محدودیت ایجاد شده توسط دولت ترکمنستان برای پذیرش روزانه فقط هشت دستگاه کامیون بوده که با توجه به سرمایه ‌گذاری کلان دولت‌ های دو طرف برای ساخت پایانه‌ های مرزی باجگیران - هودان و جلوگیری از اتلاف سرمایه ‌گذاری‌ها طرف ایرانی خواستار افزایش تعداد پذیرش روزانه حداقل بین 35 تا 40 دستگاه کامیون هستیم، ضمن اینکه مقصد نهایی تمام کامیون‌های ایرانی حامل کالا، شهر عشق ‌آباد است.

وی بیان کرد: طرف ایرانی در این اجلاس مجدداً آمادگی خود را برای راه‌اندازی سرویس‌های منظم مسافربری بین شهرهای دو کشور را به استناد موافقت‌ نامه حمل‌ و نقل بین‌ المللی جاده ‌ای دو طرف پیشنهاد کرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ ای، اظهارداشت: در این اجلاس مشکلات نبود پوشش‌ بیمه‌ ای و مشکل اسکورت کامیون ‌های ایرانی توسط گمرک ترکمنستان به مقصد عشق‌آباد و سایر شهرهای آن کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه این اجلاس به عدم دریافت ما به‌ التفاوت سوخت از کامیون ‌های ترکمنی جهت تردد در جاده‌ های ایرانی همچنین به یکسان بودن نرخ فروش گازوئیل در مرز بازرگان به کلیه کامیون‌ های خروجی اعم از ایرانی و خارجی و بدون هیچ ‌گونه تبعیضی اشاره شد.

کشاورزیان اعلام کرد: با توجه به ظرفیت های ایران در زمینه تولید خودروهای سنگین از وزیر و معاون وزیر حمل ‌و نقل ترکمنستان برای بازدید از شرکت‌های ایرانی سازنده کامیون و اتوبوس دعوت شد که مورد استقبال طرف ترکمنی قرار گرفت.

«کو سایف» معاون وزیر حمل ‌و نقل ترکمنستان خواستار توسعه مناسبات حمل ونقل بین دو کشور شد و گفت: دولت ترکمنستان از تکمیل ساخت پل مرزی سواره ‌رو سرخس قدردانی دارد.

وی اظهار داشت: وزارت حمل ‌و نقل ترکمنستان با آگاهی از موقعیت ویژه ترانزیتی ایران و تسهیلات ایجاد شده توسط دولت جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای محصور در خشکی در منطقه برای انتقال محموله های خود به آب ‌های آزاد همچنین واردات کالاهای خود از این طریق، ابراز امیدواری کرد که با توجه به افتتاح چند پروژه مشترک بین دو کشور از جمله افتتاح و بهره ‌برداری از راه ‌آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران همکاری ‌های مشترک بین دو کشور در زمینه توسعه زیرساخت حمل‌ و نقل بیش‌ از پیش فعال شود.

در این سفر مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین ‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده ‌ای و نماینده ‌ای از بخش خصوصی حمل‌ و نقل بین ‌المللی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل کشور به عشق آباد را همراهی کردند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید