Performancing Metrics

یک گام تا پایان تعهد ایران در اتصال ریلی به افغانستان | اتاق خبر
کد خبر: 398066
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1396 - 17:45
با نهایی شدن قراردادهای اجرایی اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه درشمال وغرب، این بار نوبت به همسایه شرقی ایران رسیده تا با طی کردن آخرین مراحل کاراجرایی به جدیدترین شریک ریلی ایران تبدیل شود؛شریکی که البته هنوز فاز اجرایی خود رابه طوررسمی کلید نزده است

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، پس از آنکه دولت یازدهم اعلام کرد ریل یکی از اصلی ترین اولویت های اجرایی و اقتصادی ایران خواهد بود، وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی اجرای این سیاست ها برنامه های خود را طوری تدوین کرد که در کنار رساندن شبکه ریلی به شهرها و استان های باقی مانده، شرایط برای اتصال ریلی ایران به همسایگان نیز فراهم شود.

به دنبال این تصمیم، ایران طرح اتصال ریلی خود به آذربایجان و عراق را نهایی کرد، مرز مشترک ریلی با ترکمنستان و ترکیه را گسترش و مذاکرات ابتدایی برای رساندن ریل به ارمنستان را در دستور کار قرار داد. در کنار همه آنها اتصال ریلی به افغانستان نیز پیگیری شد. این طرح که از سال 1384 کلید خورده و وارد فاز اجرایی شده در سال هایی طولانی عملا پیشرفت چندانی را تجربه نکرده تا کار به دولت یازدهم انتقال یابد. موضوعی که حالا و با پیگیری های انجام شده در مراحل پایانی کار خود لااقل در ایران قرار دارد.

مرتضی باقری، مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی دربازدید از خط آهن خواف _ هرات گفته دو قطعه از سه قطعه ریلی در نظر گرفته شده در ایران به شکل کامل آماده بهره برداری است و قطعه سوم نیز در مراحل پایانی روسازی به سر می برد و وزیر راه امیدوار است کار آن تا مهر ماه سال جاری به پایان برسد.

با تکمیل این بخش از طرح، عملا تعهد ایران در اتصال به افغانستان پایان خواهد یافت و قطعه چهارم این پروژه که در خاک افغانستان قرار دارد باید تعیین تکلیف شود. طبق گفته مشاور آخوندی، پیمانکاران ایرانی آمادگی خود برای حضور در قطعه چهارم را اعلام کرده اند اما تصمیم با دولت کابل خواهد بود که فاز اجرایی طرح را چگونه پیگیری کند.

هرچند هنوز مشخص نیست افغانستان با چه تعهدی و در چه دوره زمانی قطعه آخر این طرح را نیز نهایی خواهد کرد اما از هم اکنون انتظارات اقتصادی از این خط ریلی بسیار بالا رفته است. با توجه به قرار گرفتن تعداد قابل توجهی از معادن اقتصادی مهم در این مسیر می توان انتظار داشت با راه اندازی نهایی راه آهن خواف – هرات از یک سو انتقال این مواد معدنی با نظم و برنامه ریزی بهتری انجام شود و از سوی دیگر سهم ریل در جابجایی و ترانزیت بار رشدی قابل توجه را به ثبت برساند؛ رشدی که یکی از اصلی ترین اهداف ایران را در گسترش شبکه ریلی میان همسایگان محقق می سازد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید