Performancing Metrics

علت تاکید بر ورود رمز کارت بانکی چیست | اتاق خبر
کد خبر: 398086
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1396 - 09:50
اکنون و با پیشرفت‌های تکنولوژیکی در حوزه فناوری اطلاعات ضرورت استفاده از کارت‌های بانکی با فناوری‌های نوین تراشه‌ای برای جلوگیری از کپی شدن اطلاعات کاربران بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

 

اکنون و با پیشرفت‌های تکنولوژیکی در حوزه فناوری اطلاعات ضرورت استفاده از کارت‌های بانکی با فناوری‌های نوین تراشه‌ای برای جلوگیری از کپی شدن اطلاعات کاربران بیشتر از گذشته احساس می‌شود. کارت‌های رایج برای انجام خدمات بانکی در کشور مغناطیسی و دارای یک نوار مشکی رنگ برروی خود هستند که اطلاعات حساب بانکی فرد را در خود دارد؛ این نوار به گفته کارشناسان قابل کپی شدن و در نتیجه هک شدن است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، آیدین آرنگ - کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک- معضلات این بانکداری را بیشتر متوجه نحوه مدیریت خدمات رسانی کارتخوان‌ها دانست و اظهار کرد: یکی از معضلات حوزه بانکداری الکترونیکی در حوزه دستگاه‌های کارت‌خوان است که کارمزدی بابت ارائه این خدمات از پذیرنده‌ها دریافت نمی‌شود و طبق قانون بانک‌های متصل به حساب پایانه فروش مجبور به پرداخت کارمزد به شرکتهای ارائه دهنده سرویس هستند که این مساله در نهایت باعث ناتوانی در مدیریت و تجهیز امکانات بانکداری الکترونیکی است.

این کارشناس افزود: عدم مدیریت درست تراکنش‌های خرد باعث استهلاک بیشتر شبکه بانکداری الکترونیکی کشور می‌شود که اگر قوانین پرداخت کارمزد تراکنش‌های پایانه فروش اصلاح گردد و هزینه کمی بابت انجام این خدمت از مصرف کنندگان اخذ شود، می‌تواند علاوه بر مدیریت تراکنش های خرد از تراکنش غیرضروری جلوگیری کرد، همانگونه که با تغییر کارمزد مانده‌گیری از کارتهای شتابی تراکنش های غیر ضروری کمتر شد.

وی یکی دیگر از مشکلات دستگاه‌های پایانه فروش در حال حاضر رقابت نادرست شرکتهای ارائه دهنده سرویس دانست و گفت که حدودا پنج میلیون دستگاه در بین اصناف توزیع شده است و باز هم به دلیل رایگان بودن همه سرویس‌ها، پذیرندگان از دریافت آن خودداری نمی‌کنند و علاوه بر آن از سرویس‌های دیگری از جمله جشنواره های مختلف نیز برخوردار می‌گردند.

او در ادامه فناوری مورد استفاده در کارت‌های بانکی فعلی را قدیمی توصیف کرد و گفت: کارت‌های مغناطیسی موجود در بازار ایران پاسخگوی نیازهای روز جهانی عرصه بانکداری الکترونیکی نیستند. کارت‌های بانکی تراشه‌دار جدید که درحال حاضر در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اصطلاحا قابلیت تبدیل به کیف پول را دارند؛ به این صورت که می‌توانند پرداخت‌های خرد را به صورت خودکار انجام می‌دهند به علاوه اینکه امنیت بالاتری هم دارند.

آرنگ در ادامه به ضعف امنیت اطلاعات کاربران کارت‌های بانکی مغناطیسی اشاره کرد و گفت: کارت‌های بانکی موجود در ایران همه از نوع مغناطیسی هستند که همه اطلاعات بانکی صاحبان حساب را در خود جای می‌دهند. همین مساله باعث می‌شود تا به راحتی بتوان از آنها سواستفاده کرد. برخی از سوء استفاده‌گران با نصب دستگاهی (اسکیمر) در کنار کارت‌خوان‌ها اطلاعات داخل کارت را کپی و با دسترسی به رمز مشتری بعدا از حساب او سوءاستفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خدمات بانکداری الکترونیک در ایران نو پاست، گفت: در گذشته اینگونه مشکلات امنیتی بانکداری در کشور کمتر دیده می‌شد؛ اما در حال حاضر و همزمان با توجه و آشنایی بیشتر با تکنولوژی کارت‌های مغناطیسی، سوءاستفاده از آنها نیز بیشتر شده است. در ایران در بسیاری از مغازه ها مشتریان با در اختیار کذاشتن کارت و اعلام رمز به فروشنده این فرصت را به سواستفاده کنندگان می‌دهند تا از کارت آنها سوءاستفاده شود.

او افزود: ذکر این موضوع ضروری هست که در حال حاضر سرویس‌های خوبی در این حوزه وجود دارد ولی از لحاظ امنیتی باید در این زمینه بیشتر کار شود و استفاده از رمزهای متغیر کارت ها یا cvv2 متغیر از راه حل های موجود است.

این کارشناس در پایان بر ضرورت پی‌گیری بانک مرکزی برای تبدیل کارت‌های فعلی به کارت‌های تراشه‌دار تاکید کرد و گفت: کارت‌های تراشه‌دار علاوه بر امنیت بالایی که دارند بسیار تسهیل‌گر هم هستند چرا که شهروندان را از همراه داشتن کارت‌های مختلف مترو و اتوبوس یا بلیت‌های مختلف بی‌نیاز می‌کنند و همه خریدها را به تنهایی می‌توانند انجام دهند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید