Performancing Metrics

عضو نشدن در WTO با وضع تعرفه های تجاری قابل جبران است | اتاق خبر
کد خبر: 398092
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1396 - 11:23
یک مسئول:
رییس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد «توسعه صادرات کشور با رفع مشکلات داخلی و موانع بیرونی امکانپذیر و عضو نشدن در سازمان تجارت جهانی (دبلیو.تی.او-WTO) با وضع تعرفه های تجاری با کشورهای هدف قابل جبران است».

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «محمد لاهوتی» افزود: وضعیت ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین اقتصادهای خارج از سازمان جهانی تجارت قابل تامل و تفکر است.

به گفته این مسئول، در دولت دوازدهم یا باید به این سازمان ملحق شویم یا با انعقاد توافقنامه های ترجیحی با کشورهای طرف تجاری با ایران، همه شرکا را از مزایای تعرفه تجاری بهره مند و آثار غیبت از سازمان جهانی تجارت را کمرنگ و کم اثر کنیم.

وی یادآوری کرد: زمانی آمریکا به دلیل مشکلات سیاسی با چین، با حضور آن کشور در سازمان جهانی تجارت مخالفت می کرد و در مقابل چین نسبت به امضای توافقنامه تعرفه تجاری با همه شرکای خود مبادرت کرد. در نتیجه آمریکا تنها ماند و در نهایت با حضور چین در این سازمان موافقت کرد.

برقراری تعرفه تجارت ترجیحی بین کشورها که معمولا با کاهش تعرفه واردات و حقوق گمرکی همراه است، یکی از روش های گسترش مبادلات تجاری و رونق اقتصادی محسوب می شود.

در این روش بر اساس توافقی که بین دولت ها صورت می گیرد، برخی کالاهای مهم و اصلی از کاهش یا تخفیف عوارض گمرکی برخوردار می شوند.

این اقدام موجب می شود کالا با قیمت مناسب تری به بازار هدف برسد و قدرت رقابت پذیری آن بیشتر شود.

لاهوتی رشد نامتوازن صادرات کشور را نه فقط به دلیل نپیوستن به سازمان تجارت جهانی، بلکه متاثر از موضوعات داخلی برشمرد و گفت: تا این مشکلات برطرف نشود، خطر کاهش صادرات را حس می کنیم.

وی بیان داشت: در حالی که میانگین رشد صادراتی کشور سالیانه 20 درصد هدفگذاری شده بود اما در دولت یازدهم که به نوعی بهترین عملکرد را در حمایت از صادرات و رفع موانع صادراتی داشت، رشد 5.5 درصدی- از نظر ارزش- به ثبت رسید.

مجموع صادرات غیر نفتی ایران در چهارماهه نخست امسال به 13 میلیارد و 459 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال به میزان 9.54 درصد کاهش یافت.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اضافه کرد: البته این رشد نشان داد جهتگیری صادرات در کشور بیشتر به سمت مواد خام و مواد با ارزش افزوده پایین تر بوده که برخلاف اهداف اقتصاد مقاومتی است.

این عضو اتاق تهران تصریح کرد: مهمتر از مشکلات خارجی مانند پیوستن به سازمان جهانی تجارت، توسعه روابط با سایر کشورها، بهبود دیپلماسی اقتصادی، عادی سازی روابط بانکی و...، باید به حل و فصل مشکلات داخلی پرداخت.

چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت دلیل اصلی نپیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت، فنی نیست؛ بلکه عمده دلایل آن سیاسی است.

«محمدرضا نعمت زاده» افزود: هر زمان این موضوع مطرح شده آمریکا به مخالفت با آن پرداخته است.

وی اضافه کرد: پس از اجرای توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) موضوع پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت با جدیت بیشتری پیگیری و به طور مفصل با دبیرکل سازمان، اتحادیه اروپا و بسیاری دیگر از کشورها در این باره صحبت شده است.

لاهوتی یادآوری کرد: امروز واقعیت هایی در زمینه نرخ ارز وجود دارد که همگان آنها را تایید می کنند اما کسی به دنبال رفع آنها نیست. همچنین همگان قبول دارند زیرساخت های نامناسب حمل و نقل روی قیمت تمام شده کالاها تاثیرگذار است اما نسبت به آن کم توجهی می شود.

این مسوول ادامه داد: نرخ تسهیلات غیرمنطقی و غیررقابتی که همگان آن را تایید می کنند اما هیچ اتفاقی برای اصلاح آن صورت نگرفته، از دیگر موضوعاتی است که در اختیار دولت و حاکمیت قرار دارد؛ بر این اساس ابتدا باید گام های اولیه را از درون اقتصاد برداشت و همزمان به دنبال رفع موانع بیرونی باشم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید