Performancing Metrics

حذف برچسب قیمت، گران‌فروشی را بیشتر نمی‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 398145
تاریخ انتشار: 29 مرداد 1396 - 13:05
رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی:
رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی ضمن اعلام اینکه طرح حذف برچسب قیمت تولیدکننده از مهرماه سال جاری کلید می‌خورد، تاکید کرد: حذف برچسب قیمت برخی کالاها از سوی تولیدکنندگان، گران‌فروشی را بیشتر نخواهد کرد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد آقاطاهر ، به ارائه‌ نقطه نظرات خود در خصوص اجرای طرح حذف بر چسب کالا از سوی تولید کننده برخی کالاها پرداخت و عنوان کرد: اگرچه ممکن است حذف این قیمت‌ها به نوعی موجب ایجاد آشفته بازار شود، اما باید به این نکته هم توجه داشت که اکنون در موارد متعدد ما شاهد سوء‌استفاده از برچسب‌های مذکور بوده و در موارد متعدد قیمت‌هایی کاذب روی کالاها ذکر می‌شود.

وی در عین حال عنوان کرد: برهمین اساس گاه شاهدیم که برخی فروشگاه‌ها تخفیف‌های ۵۰ تا ۶۰ درصدی اعمال می‌کنند و در شرایطی که به عنوان مثال در ابتدای سال جاری برخی محصولات تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشتند، اکنون با تخفیف های ۵۰ درصدی در فروشگاه‌های بزرگ به فروش  می‌رسند.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تاکید بر این که این تخفیف‌ها معمولا موجب ارائه قیمت‌هایی نامتعارف می‌شود، اظهار کرد: اگر واقعا برای یک کالا شرایطی وجود دارد که می‌توان آن را ۴۰ تا ۵۰ درصد زیر قیمت به فروش رساند، چگونه می‌توان گفت که قیمت‌های آن حقیقی است؟

آقاطاهر ادامه داد: از حدود دو سال پیش در این خصوص صحبت‌های مختلفی مطرح و در نهایت قرار بر آن شد که طرح حذف برچسب قیمت تولیدکننده از مهرماه سال جاری کلید بخورد.

وی همچنین اظهار کرد: اکنون در برخی موارد سودهای بالا و نامتعارفی برای برخی کالاها وجود دارد. به عنوان مثال در حوزه محصولات سلولزی گاه شاهدیم تخفیفاتی تا ۵۰ درصد ارائه می‌شود. در حالی که اگر از سوی تولیدکننده این الزام وجود داشته باشد که تنها قیمت تمام شده کالا را اعلام کند و اعلام کننده قیمت مصرف کننده نباشد این امکان وجود دارد که شرایطی عادلانه‌تری در ارائه کالاها ایجاد شود.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: اگر تولیدکنندگان‌ ملزم به اعلام قیمت تمام شده خود شوند، هزینه‌های حمل و نقل و خرده فروشی هم مشخص است و در نهایت هر محصول با افزایشی معادل ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت تمام شده می‌تواند به دست مشتری برسد، اما گاهی شاهدیم که برخی کالاها با قیمت‌هایی به مراتب بیش از این به فروش می‌رسند.

آقاطاهر در عین حال اظهار کرد: به هر صورت اجرای طرح مذکور اکنون به صورت آزمایشی و تنها روی سه تا پنج درصد کالاها اعمال شده است. از سوی دیگر در فروش برخی مواد مانند حبوبات، برنج یا محصولات کشاورزی سالهاست چنین شرایطی حاکم است و اختلاف فاحشی هم در بازار وجود نداشته و رقابت سالم حاکم است، چرا که هر واحد بر اساس توان خود تخفیفی در ارائه کالا در نظر می‌گیرد.

وی در پایان با تاکید بر این که اکنون هم با وجود نصب برچسب تولیدکننده در حوزه‌های مختلف گران‌فروشی صورت می‌گیرد، گفت: مطمئن باشید که با اجرای این طرح گران‌فروشی از آنچه هست بیشتر نخواهد شد. طرح مذکور طرح خوبی است که البته نیازمند نظارت‌های مناسب بوده و باید نظارت کافی روی آن صورت بگیرد. حتی پیش بینی می‌کنیم با اجرای این طرح این امکان وجود دارد که در موارد متعدد با کاهش قیمت نیز مواجه باشیم، چرا که اکنون قیمت برخی از کالاها نسبت به هزینه‌ تمام شده آنها بسیار بالاست.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید