Performancing Metrics

حمایت از شرکت‌های ریلی با وام ۴ درصدی صندوق توسعه ملی | اتاق خبر
کد خبر: 398304
تاریخ انتشار: 1 شهریور 1396 - 21:40
معاون شرکت راه آهن اعلام کرد؛
معاون اقتصاد حمل و نقل راه آهن درباره حمایت از بخش خصوصی ریلی، گفت: تسهیلات ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و نرخ سود ۴ درصد یکی از اقدامات راه آهن است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، نوراله بیرانوند با اشاره به حمایت های فنی و اعتباری راه آهن از بخش خصوصی، گفت: راه آهن بسترهای مورد نیاز را برای کمک های فنی و اعتباری در سال های گذشته فراهم کرده است به طوری که راه آهن تلاش کرده فضای مقرراتی و تامین مالی عمومی کشور را برای سرمایه گذاران بهبود دهد.

وی افزود: از دیگر مشوق های مهم سرمایه گذاری در راه آهن ، سرمایه گذاری در راه آهن به مثابه سرمایه گذاری در مناطق محروم است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن درباره اختصاص ۵.۷ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته و تعامل با وزارت نفت ۵.۷ میلیارد دلار اعتبار از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت برای باز پرداخت سرمایه گذاری‌های صنعت حمل و نقل ریلی در مدت پنج سال اختصاص می‌یابد.

وی تصریح کرد: در همین راستا اولین قرارداد مربوط به صرفه جویی‌های مصرف سوخت در پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته سال جاری به امضا رسید و راه آهن درصدد است در مدت پنج سال آینده بتواند ۵.۷ میلیارد دلار را برای شرکت‌های ریلی اختصاص دهد.

بیرانوند با بیان اینکه خوشبختانه بسترهای خصوصی این موضوعات فراهم است، اظهار داشت: با مالکیت ‌هایی که در اختیار بخش ‌خصوصی قرار داده‌ایم در تلاشیم تا نظام مدیریت و بهره ‌برداری را با همکاری بخش ‌خصوصی به شکلی اصلاح کنیم که نقش‌آفرینی این بخش در راه‌آهن بیشتر شود.

وی با اعلام اینکه موضوع تخصیص تسهیلات ارزی و ریالی به سرمایه گذاران از اقداماتی است که راه آهن آن را در دست اجرا دارد، گفت: تسهیلات ارزی و ریالی با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و نرخ سود ۴ درصد از سوی صندوق توسعه ملی از دیگر اقدامات است که سرمایه گذاران با ۱۰ درصد آورده می توانند اقدام به دریافت تسهیلات کنند.

همچنین سرمایه گذاری در راه آهن مشمول مشوق های پیش بینی در صنعت گردشگری شده است و مهمتر از آن حذف مالیات بر ارزش افزوده در حمل و نقل ریلی است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن عنوان کرد: تصویب تشکیل شرکت قطارهای حومه ای و تخصیص یک درصد از فروش نفت و گاز برای توسعه حمل و نقل ریلی از دیگر اقدامات اساسی است که با تلاش راه آهن بستر قانونی آن فراهم شده است.

وی اضافه کرد: به طور کلی راه‌آهن برای استفاده از منابع مالی بازار سرمایه و اقتصادی‌تر کردن حوزه ریلی تلاش و برنامه‌ریزی کرده که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد سرمایه‌گذاری و درآمدزایی در این بخش باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در ارتباط با مشارکت و همکاری با کشورهای مختلف، تعامل گسترده ای با کشورهای اروپایی و موسسات بین المللی در زمینه انتقال دانش فنی و تامین مالی و سرمایه گذاری و تامین تجهیزات شده است.

همچنین در ارتباط با افزایش سهم ترانزیت ، با همراهی کشورهای همجوار و سایر کشورهای در مسیر کریدورهای بین المللی سعی در ارتقاء میزان ترانزیت ریلی از کریدورهای بین المللی در دست اجرا است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که راه آهن با جدیت و به عنوان یک استراتژی آن را دنبال می کند، بحث انتقال دانش فنی و استفاده حداکثری از ظرفیت های تولیدی، مهندسی و تکنولوژی کشور است بر همین اساس، شرکت های خارجی متقاضی فعال در بازار ریلی، ایران را به عنوان یکی از شریک های قابل اعتماد داخلی قبول دارند.

وی در خصوص همکاری راه آهن با کشورهای اروپایی اظهار داشت: راه آهن با کشورهای اروپایی همکاری گسترده ای دارد بطوریکه با کشورهای ایتالیا و اسپانیا در زمینه احداث خطوط پرسرعت ، با کشورهای آلمان، انگلیس ، فرانسه وایتالیا برای تامین ناوگان پرسرعت ، با کشورهای چین و کره در زمینه تامین ناوگان مسافری و حومه ای و در زمینه احداث خطوط برقی با کشورهای چین و روسیه و در خصوص خطوط برقی با کشورهای روسیه ، اوکراین ، هند و کشورهای اروپایی در حال مذاکره است.

محور همه مذاکرات استفاده دانش فنی و تامین تجهیزات همراه با تامین مالی (فاینانس) و استفاده حداکثری از ظرفیت های تولیدی و مهندسی داخلی است.

راه آهن در زمینه قطارهای حومه ای علاقمند است تا هر یک از خطوط حومه ای را به عنوان یک پروژه کامل به صورت (EPCF) واگذار و برای این موضوع در حال مذاکره با کشورهای مختلف است.

بیرانوند به راهبردهای راه آهن در توسعه شبکه ریلی اشاره کرد و افزود: یکی از راهبردهای ما در زمینه توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بحث فعال سازی کریدورهای ترانزیتی است که ما در این زمینه پروژه رشت ـ آستارا و آستارا ـ آستارا را با همکاری کشور آذربایجان دنبال می کنیم.

و مهمتر از همه آنکه اتصال شبکه ریلی به مراکز تجاری و صنعتی از دیگر برنامه ها و سیاست های راه آهن است.

این راهبردها در واقع همان بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست های کلی ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری برای تدوین برنامه ششم توسعه است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید