Performancing Metrics

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین ماند | اتاق خبر
کد خبر: 398351
تاریخ انتشار: 3 شهریور 1396 - 12:24
روسیه در ژوییه برای پنجمین ماه متوالی جایگاه خود به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین را حفظ کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، آمار اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد واردات نفت خام این کشور از روسیه در ماه ژوییه به ۱.۱۷ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد افزایش داشت.

مجموع واردات چین در ماه میلادی گذشته به ۸.۱۸ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ژوئن کاهش داشت، اما بر مبنای سال به سال ۱۲ درصد رشد نشان داد. واردات نفت خام چین ۱۳.۶ درصد رشد کرد و به ۸.۵۱ میلیون بشکه در روز رسید.

در فهرست صادر کنندگان بزرگ نفت به چین پس از روسیه، عربستان سعودی و آنگولا قرار گرفتند. واردات چین از عربستان سعودی در ماه ژوییه ۰.۸ درصد کاهش یافت و به حدود ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که واردات این کشور آسیایی از آنگولا ۱۷.۱ درصد کاهش یافت و به ۹۲۱ هزار و ۵۲۰ بشکه در روز رسید. آنگولا همچنان برای سومین ماه متوالی دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین ماند و صادراتش در فاصله ژانویه تا ژوییه، ۱۵ درصد رشد داشته است.

با آغاز توافق کاهش تولید اوپک که میزان عرضه گریدهای خاورمیانه را کاهش داده و به قیمت‌های بالاتر آنها منجر شده و اختلاف قیمت میان برنت و دوبی را کاهش داده است، عرضه قیمت‌های مرتبط با قیمت برنت به آسیا سودآور شده است. از سوی دیگر پالایشگاه‌های مستقل در چین که با قراردادهای عرضه بلندمدت با عربستان سعودی محدود نشده‌اند، گرید روسی اورال را که کیفیتی مشابه گرید نفت عمان دارد و حتی پالایش آن از نظر اقتصادی مناسب‌تر است، جایگزین گریدهای خاورمیانه‌ای کرده‌اند.

اورال که در برابر برنت قیمت‌گذاری می‌شود، اکنون فرصت تجاری خوبی برای پالایشگاه‌های چینی ایجاد کرده است. تقاضای پالایشگاه‌های چینی به روسیه کمک کرد از عربستان سعودی پیش افتاده و جایگاه صادرکننده برتر به چین را در سال گذشته تصرف کند.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات روسیه در سال ۲۰۱۶ بر مبنای سالانه ۲۵ درصد رشد کرد و به ۱.۰۵ میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که صادرات عربستان سعودی تنها ۰.۹ درصد رشد کرد و ۱.۰۲ میلیون بشکه در روز بود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید