Performancing Metrics

جولان تخمه‌های بی‌خاصیت چینی در بازار | اتاق خبر
کد خبر: 398595
تاریخ انتشار: 8 شهریور 1396 - 10:40
رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تصریح کرد: شاید بالغ بر ۷۰ درصد تخمه‌هایی که در بازار ایران به فروش می‌رسد چینی است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مصطفی احمدی اظهار کرد: با توجه به حجم پایین تولید کشور در زمینه برخی از انواع آجیل، نمونه‌های چینی با حجم بالا وارد بازار شده است و اکنون در حوزه انواع تخمه‌ها بخش قابل توجهی از محصولات بازار نمونه‌های چینی است. به عنوان مثال بالای ۹۰ درصد از تخمه‌های کدوی مرمری چینی بوده و در حوزه تخمه آفتابگردان نیز بالغ بر ۸۰ درصد ظرفیت بازار در دست چین است. در ارتباط با تخمه کدوی گوشتی نیز ۵۰ تا ۶۰ درصد بازار در اختیار محصولات چینی قرار دارد.

وی همچنین عنوان کرد: نکته قابل توجه آنکه هیچ یک از این محصولات ارزش غذایی نداشته و تنها ظاهری مناسب دارند، در حالی که آجیل تولید شده در ایران شاید از نظر ظاهر به اندازه نمونه‌های خارجی شکیل نباشد، اما قطعا دارای طعم متفاوت بوده و از نظر ارزش غذایی به هیچ وجه قابل قیاس با نمونه‌های خارجی نیست.

ایران دیگر اولین تولیدکننده پسته نیست

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار همچنین اظهار کرد: زمانی ما جزو تنها صادرکنندگان آجیل و خشکبار بودیم، اما اکنون رقبای بسیاری داریم و در آمریکا بیشترین حجم پسته تولید می‌شود که این شرایط موجب شده است ما پس از قرن‌ها به عنوان دومین تولید کننده پسته شناخته شویم.

وی ادامه داد: در چین نیز انواع تخمه کشت می‌شود که حجم این تولیدات چندین برابر ایران است و شاید اگر ما ۱۰ سال دیگر هم کار کنیم به حجم آنها نرسیم. بدین ترتیب شاهدیم که تولیدات چینی از نظر کیفیت مشکل دارند و نمونه‌های ایرانی از نظر کمیت.

بازار بادام زمینی و آفتابگردان دست چینی‌ها افتاده است

احمدی همچنین عنوان کرد: اکنون در کشوری مانند آمریکا با این که بیشترین حجم پسته تولید می‌شود، کیفیت این محصول به مانند پسته ایرانی نبوده و حتی برای این کشور از ایران پسته وارد می‌شود، چرا که تولیدات ما دارای خاصیت غذایی و دارویی است. در واقع آنچه در کشوری مانند آمریکا و چین تولید می‌شود محصولی است که از نظر ژنتیکی اصلاح شده و ظاهری زیبا پیدا کرده است اما از نظر ارزش غذایی این محصولات ارزش چندانی ندارند.

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار در عین حال به بحث بادام زمینی اشاره کرد و گفت: در حوزه بادام زمینی هم محصول ما با چین قابل قیاس نبوده و حتی می‌توان گفت از نظر ارزش غذایی نیم کیلو بادام آستانه با ۵۰۰ کیلو نمونه چینی برابری می‌کند، اما با توجه به مشکلی که ما در زمینه‌ حجم تولید و کمیت داریم، بازار بادام زمینی و آفتابگردان ما به دست چینی‌ها افتاده است.

ویلاهای شمال جایی برای کشت تخمه و بادام نگذاشته‌اند

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: اکنون در زمینه کمیت خشکبار ایرانی باید به این نکته توجه کرد که شمال کشور یکی از مناطق بسیار مناسب برای کاشت محصولات ما بوده است، اما حال که در شمال همه زمین‌های شمال جای خود را به ویلا داده است دیگر زمینی برای کشت تخمه و بادام باقی نمانده است.

احمدی ادامه داد: اکنون کشوری مثل چین بذر گیاهان ما را می‌برد و آنجا پس از اصلاح این بذر کشت کرده و محصول نهایی را به خود ما می‌فروشد، اما در کشور ما به دلیل موضوعات مختلف از جمله کم آبی اینگونه اعلام می‌شود محصولات فرعی مانند انواع تخمه کاشت نشود. البته با این وجود همچنان در مورد اقلامی مانند پسته تمام آنچه در بازار وجود دارد نمونه‌های ایرانی است یا تخمه‌های شور بازار همه تولید داخل هستند.

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار در ادامه صحبت‌های خود به بحث قیمت انواع آجیل و رونق بازار آن در ایران پرداخت و اظهار کرد: برای مصرف آجیل معمولا نیمه دوم سال به عنوان پیک مصرف شناخته می‌شود و با توجه به این که محصول جدید معمولا مهرماه وارد بازار می‌شود، از نیمه دوم سال وضعیت بازار حالتی متفاوت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اما امسال در شش ماهه اول سال در وضعیت رکود قرار داشتیم و پیش بینی می‌کنیم در شش ماهه دوم هم رونق به مانند سال گذشته خیلی زیاد نباشد، البته این احتمال هم وجود دارد که با توجه به این که حجم محصول ما در سال جاری کمتر از سال‌های قبل شده، قیمت انواع آجیل در بازار کمی افزایش داشته باشد. البته با توجه به رکود بازار این احتمال وجود دارد که چنین تغییری در قیمت محصولات رخ ندهد که به هر حال برای مشخص شدن این وضعیت باید تا مهرماه دست نگه داشت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید