Performancing Metrics

فروشنده منصف را مردم انتخاب کنند | اتاق خبر
کد خبر: 399582
تاریخ انتشار: 27 شهریور 1396 - 20:11
مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان:
درپی تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حذف برچسب قیمت روی کالا از مبدا تولید، مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان این طرح را مشکل‌زا نمی‌داند و معتقد است مردم می‌توانند با انتخاب فروشنده منصف نقش تعیین کننده خود در بازار را درک کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مسیح انصاری با بیان این که اصل برای ما رقابت سالم در بازاراست، گفت: یکی از بازتاب‌های اشتباهی که از طرح حذف برچسب قیمت از روی کالا در مبدا تولید صورت می‌گرفت این بود که تصور می‌شد قرار است برچسب قیمت به طور کلی از روی کالا حذف شود، در حالی که این طور نیست، بلکه وظیفه قیمت گذاری و نصب برچسب از تولید کننده به خرده فروش واگذار شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: اعتقاد انجمن حمایت از مصرف کنندگان این است که این طرح نشان می‌دهد که مردم می‌توانند در بازار نقش تعیین کننده داشته باشند و این نقش را هم به مردم و هم به فروشندگان می‌آموزند.

مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان با بیان این که قیمت گذاری از سمت خرده فروش نیز در موارد دیگر قبلا صورت می‌گرفته است، اظهار کرد: این طور نیست که تصور شود اگر قیمت گذاری به واحدهای عرضه کننده واگذار شود بازار دچار مشکلات اساسی می‌شود آن هم در کالایی مثل کنسرو و اسنک، چرا که پیش از این نیز این شکل عرضه در واحدهای دیگر صورت می‌گرفت. به عنوان مثال خرده فروشان میوه از همان ابتدا قیمت گذاری را با قیمت‌های مختلف خودشان انجام می‌دادند و مردم بودند که تعیین می‌کردند از کدام واحد خرید کنند.

انصاری در تشریح موضع انجمن حمایت از مصرف کنندگان درباره‌ی طرح اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ویژگی‌های این طرح، ادامه داد: باید در نظر داشت که این طرح برای کالاهایی اجرا می‌شوند که در مجموع چند ویژگی دارند. اول این که کالاها مانند چیپس و اسنک و کنسروها کالای اساسی مثل لبنیات و گوشت و برنج نیستند.

وی افزود: موضوع دوم درباره کالاهای مدنظر این است که محصولاتی مثل پفک اصلا از طرف دولت قیمت گذاری نمی‌شود و معیار و متر مشخصی برای قیمت این کالا وجود ندارد و حالا تصمیم گرفته شده است برای حل مشکلاتی مانند عدم درج واقعی قیمت بر روی کالا به خاطر مافیای شبکه توزیع تصمیم گرفته شده است که قیمت گذاری به واحد عرضه کننده واگذار شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان در ادامه اظهار کرد: موضوع سوم درباره‌ی این طرح این است که بالاخره برای قیمت هر کالا یک بازه‌ای تعریف شده است که برخی از آنها را در قالب یک لیست، اتحادیه‌ها و اتاق اصناف منتشر کردند و باید در نظر داشت که یک کالا مثل پفک یا کنسرو مگر چقدر کشش قیمتی دارند.

انصاری با اشاره به مزیت‌های این طرح هم گفت: با در نظر گرفتن مواردی که گفته شد ویژگی مثبتی در این طرح وجود دارد و آن هم این است که مصرف کننده در تعیین بازار نقش تعیین کننده می‌دهد.

وی اظهار کرد: مصرف کننده‌ها در مواجهه با قیمت گذاری در واحدهای عرضه کننده باید یاد بگیرند که در صورتی که قصد خرید کالایی را دارند خرید خود را از واحدی انجام دهند که قیمت مناسبی را به آنها ارائه می‌کنند یعنی همان کاری که در قبال میوه فروشی‌ها سال‌هاست انجام می‌شود و مردم می‌دانند کدام واحد میوه فروشی گرانفروش و کدام منصف است. این عمل باعث ایجاد رقابت میان عرضه کننده‌ها می‌شود و باعث می‌شود که قیمت‌ها در این رقابت به نفع مصرف کننده کاهش پیدا کند.

مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان با بیان این که بزرگ کردن چنین طرحی که در مورد کالاهای کم مصرف سبد خرید خانوار است باعث غفلت از مسائل مهم تر بازار خواهد شد، تصریح کرد: متاسفانه گاهی با دامن زدن به حواشی چنین طرحی مشکلات اساسی بازار گم می‌شوند، چرا که امروز سه مشکل اساسی کنترل بازار شامل عدم درج قیمت بر روی کالاها، گرانفروشی و کم فروشی است و حالا به جای این که سازمان حمایت و نهادهای ناظر تمرکز خود را بر روی حل این مشکلات می‌گذارند با تمام توان درگیر طرحی شده‌اند که تاثیر چندانی در سبد خانوار ندارد و درباره کالاهایی مانند کنسرو و اسنک‌هاست.

انصاری با بیان این که نباید در مورد چنین طرحی که می‌تواند حتی مزایای فرهنگی را به همراه داشته باشد پیش داوری کرد، گفت: امروز مسائلی مطرح هستند که حقوق مصرف کننده را تحت تاثیر جدی قرار می‌دهند و با جهت دهی افکار عمومی به سمت طرح حذف برچسب قیمت از روی کالا در مبدا تولید مسائل اصلی در حاشیه قرار می‌گیرد و مصرف کننده بیشتر متضرر می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید