Performancing Metrics

قاچاق مکمل‌های غذایی و ورزشی | اتاق خبر
کد خبر: 399726
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1396 - 12:18
رییس اتحادیه واردکنندگان:
رییس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی، رژیمی، ویتامینی و گیاهی ایران از در نظر گرفتن سقف واردات مکمل‌های غذایی به عنوان یکی از معضلات کار در این بخش یاد کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حسن شکوهی در پاسخ به سوالی درباره‌ی چرایی کاهش ۷۰ درصدی وزنی و افزایش ۳۰ درصدی ارزش واردات این بخش طی پنج ماهه اول امسال اظهار کرد: درباره صحت این آمار نمی‌توان اعتماد کامل داشت. البته نمی‌گوییم که این آمارها اشتباه است اما شاید بتوان گفت که اطلاعات ارائه شده خیلی دقیق نیست.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته واردات کالاهای مختلفی مانند برخی انواع شیرخشک، غذای ویژه وبرخی داروها نیز در قالب مکمل‌های غذایی و دارویی صورت می‌گرفت، اما پس از مدتی به دنبال الکترونیکی شدن روند ثبت سفارشات تنها کدهایی که مربوط به این بخش بود در آمارها لحاظ شد  بر همین اساس بخشی از این کاهش وزنی به حذف اقلام غیر مکمل مربوط می‌شود، از سوی دیگر با لغو مجوزهای قبلی و نیاز به ثبت جدید محصولات و سهمیه بندی و تعیین سقف واردات،  حجم واردات مکملها نسبت به سالهای گذشته کاهش چشمگیری داشته است.  

وی در عین حال در ارتباط با افزایش ۳۰ درصدی ارزش این واردات با وجود کاهش وزنی اظهار کرد: با توجه به تخصصی شدن محصولات در موارد متعدد شاهدیم که برخی محصولات تخصصی که وزن کم و ارزش بالایی دارند بیشتر وارد می‌شوند.

رییس اتحادیه وارد کنندگان مکمل‌های غذایی و دارویی همچنین عنوان کرد: نکته‌ی دیگر آنکه طی سالهای گذشته اقدامات موثر و مفیدی در جهت ساماندهی ثبت و واردات مکملهای عذایی در وزارت بهداشت انجام شده و هم اکنون سامانه الکترونیکی ثبت مکمل‌ها هم راه اندازی شده و تا کنون حدود ۱۴۰۰ محصول به عنوان مکمل غذایی ثبت شده‌اند و واردات آنها با نظم و کنترل و سهمیه محدودی صورت می‌گیرد. در این میان برخی از اقلام کالاهاواردات چندانی نداشته و تنها به ثبت رسیده‌اند، اما برخی دیگر از کالاها با توجه به نیاز کشور حجم واردات بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

۴۰۰ هزار یورو از اروپا و استرالیا، ۲۰۰ هزار یورو از امریکا و کانادا

شکوهی در ادامه با اشاره به سقفی که در واردات این حوزه در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: برهمین اساس اکنون وارد کنندگان می‌توانند به میزان ۴۰۰ هزار یورو کالا از اروپا و استرالیا وارد کرده و به میزان نصف این مقدار نیز از کانادا و آمریکا برای هر محصول ثبت شده واردات داشته باشند که چنین رقمی اگرچه برای برخی محصولات کفایت می‌کند اما در برخی بخش‌ها مانند ترکیبات ویتامینی، ترکیبات مفصلی یا مواردی مانند آهن و زینک نیاز بیشتری به واردات وجود داشته و رقم‌های فعلی پاسخگو نیست.

وی با یادآوری پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر افزودن نیمی از ظرفیت بخش‌های کم مصرف به ظرفیت مکمل‌های پر مصرف، اظهار کرد: البته این انتقال سهمیه بطور موردی در کمیته قانونی مربوطه بررسی و در صورت نیاز بازار مصوب می‌شود و سهمیه مربوطه در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد.

مکمل اثر دارویی ندارد

وی همچنین در پاسخ به اثرات منفی‌ که می‌تواند به دنبال کاهش واردات این بخش در سلامت مردم ایجاد شود، گفت: مکمل ها دارو نیستند اما به ارتقای سلامت آحاد جامغه کمک میکنند و با رفع کمبود ریز مغذی ها و کمک به پیشگیری از بیماری‌ها می‌توانند به کاهش هرینه های درمانی کمک کنند. در شرایطی فقر تامین مواد غذایی، آلودگی ها، استرس و ماشینی شدن سرسام آور و بی دلیل زندگی روزمره، مکمل‌ها می‌تواند کمک شایانی به رفع کمبودها و کمک به ارتقای سلامت افراد بکنند.

قیمت ۲ برابری مکمل از گمرک تا بازار

رییس اتحادیه وارد کنندگان مکمل‌های غذایی و دارویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به توضیحاتی درباره قیمت داروهای مکمل وارداتی پرداخت و عنوان کرد: معمولا به هنگام ورود این کالاها رقمی معادل ۲۰ درصد تعرفه گمرکی پرداخت می‌شود و پس از آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به آنها تعلق می‌گیرد حال اگر به این موارد هزینه‌هایی مانند مارژین وارد کننده،  شرکت‌های توزیعی و داروخانه را نیز اضافه کنیم در نهایت قیمت مصرف کننده به حدود دو تا ۲.۲ برابر قیمت ارائه شده کالا به گمرک میرسد. قیمت‌گذاری توسط اتحادیه و بر اساس دستور العمل وزارت بهداشت انجام میشود.

شکوهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث مکمل‌هایی که در باشگاه‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند اشاره کرد و گفت: متاسفانه وضعیت این بخش کنترل نشده و در اکثر موارد کالاهای مورد استفاده در باشگاه‌ها قاچاق می‌شود در حالی که لازم است وزارت بهداشت برای حل این مشکلات تسهیلاتی قائل شود.

وی همچنین عنوان کرد: بر همین اساس اگرچه برخی از محصولات این بخش از سوی برندهای مطرح دنیا تامین می‌شود، اما در مرحله‌ی توزیع مشکلاتی وجود داشته و داروخانه‌ها با توجه به رویکرد سنتی عادت به نگهداری داروهایی با حجم کم و با قیمت بالا کرده‌اند و برهمین اساس برای توزیع مکمل‌های ورزشی که در اکثر موارد نیاز به فضای زیاد دارند مشکل دارند. برهمین اساس توزیع این کالاها در مراکزی صورت می‌گیرد که ممکن است صلاحیت لازم برای انجام این کار را نداشته باشند، در حالی که می‌توان با ایجاد مراکزی مانند فروشگاه‌های سلامت این مشکل را حل کرد.  ما سالهاست پیشنهاد و آئین نامه اجرایی فروشگاه های سلامت را به  به وزارت بهداشت داده ایم، اما تا کنون موافقت نشده است.  

بیداد قاچاق در مکمل‌های ورزشی

رییس اتحادیه وارد کنندگان مکمل‌های غذایی و دارویی یادآور شد: قاچاق محصولات در تمام دنیا صورت می‌گیرد و در ایران هم با این پدیده مواجهیم، اما تا زمانی که تعرفه‌های گمرکی ما ۲۰ درصد بوده و ۹ درصد ارزش افزوده از واردکننده دریافت شود، جذابیت برای بازار قاچاق کالا خواهد بود مخصوصا در شرایطی که واردات قانونی دارای موانع و مشکلات عدیده ای هم باشند.

شکوهی اظهار کرد: این که در حال حاضر چه میزان واردات قاچاق در بخش مکمل‌های ورزشی وجود دارد مستند نیست، اما با توجه به فعالیت ۱۰۰ هزار باشگاه ورزشی در کشور اگر هر یک از آنها تنها ۲۰ عضو هم داشته باشند میزان نیاز به مکمل‌های ورزشی رقمی بسیار بالا خواهد بود که قطعا واردات قانونی ما پاسخگوی دو میلیون ورزشکار موجود نبوده و بخش عمده‌ای از این محصولات قاچاق می‌شود.

رییس اتحادیه وارد کنندگان مکمل‌های غذایی و دارویی در پایان خطاب به مردم، تاکید کرد: توصیه ما به مردم آن است که پیش از استفاده از انواع مکمل‌ها اطلاعات لازم درباره آنها را به دست آورده و مطلقا به تبلیغات ماهواره‌ای که تنها به کسب درآمد توجه دارند دقت نکنند و از مصرف این مکمل‌ها نیز پرهیز کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید