Performancing Metrics

کشت پاییزه گندم در کشور آغاز شد | اتاق خبر
کد خبر: 399831
تاریخ انتشار: 1 مهر 1396 - 15:07
مجری طرح گندم کشور از آغاز کشت پاییزه گندم در کشور خبر داد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، اسماعیل اسفندیاری پور در همایش آغاز همزمان کشت پائیزه گندم در سراسر کشور، با بیان اینکه طبق برآوردهای انجام شده تولید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تنی گندم در سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده است، افزود: متوسط خرید گندم از کشاورزان در سال های ۹۰ تا ۹۲ به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود در حالی که متوسط خرید گندم در ۴ سال گذشته ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید.

وی با بیان اینکه ۸.۵ میلیون تن گندم برای تهیه آرد خبازی در کشور نیاز داریم که در داخل کشور تامین می شود، ادامه داد: در سال ۹۲، ۲۹۰ هزار تن بذر از کشاورزان خریداری شد که با روند صعودی و رو به رشد، این رقم در سال زراعی گذشته به ۴۶۸ هزار تن بذر رسید و خوشبختانه کشاورزان از خرید بذر اصلاح شده استقبال می کنند.

اسفندیاری پور با اعلام اینکه در سال ۹۱ نزدیک به ۷ میلیون تن گندم با قیمت هر تن ۳۸۵ دلار وارد کشور شد، گفت: این واردات ۲.۶ میلیارد دلار هزینه برای کشور به ارمغان داشت که این رقم باید صرف حمایت از کشاورزان کشور خودمان می شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۲۵ هزار هکتار از اراضی دیم کشور کمتر از ۳۰۰ میلی متر بارندگی دارند و برخی از آنها از چرخه خارج شده اند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه گندم دیم در سطح ۴۰۵ شهرستان کشور کشت می شود، بیان کرد: شهرستان شوش با تولید بیش از ۳۱۸ هزار تن رتبه اول کشت را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

مجری طرح گندم کشور گفت: استراتژی بازار در بخش کشاورزی از مهمترین دغدغه های کشاورزان بوده و از موضوعاتی است که باید در اولویت توجه قرار گیرد. همچنین در برنامه گندم، رویکرد ما تأمین نیاز داخلی است و صادرات را در اولویت قرار نداده ایم .

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت کلزا در کشور ۰.۷ درصد است، گفت: هر چند کشت کلزا در برخی شهرستانها برای تناوب گندم صورت می گیرد اما باید سطح زیر کشت این محصول استراتزیک در کشور به جهت عدم وابستگی به کشورهای بیگانه بیش از گذشته افزایش یابد.

اسفندیاری پور با اشاره به نحوه اجرای طرح انتقال یافته های گندم در کشور، اعلام کرد: سطح ابلاغی در سال زراعی پیش رو برای آذربایجان غربی ۷۴ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

وی در پایان به الزامات حمایتی در کشت گندم اشاره و اظهار کرد: توجه به سیاستگذاری درست در سطوح ملی، حمایت و پشتیبانی، درآمد مناسب برای کشاورز و پیگیری و پشتکار همه عوامل تولید گندم، می تواند در خودکفایی گندم به نتایج مطلوب تر بیانجامد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید