Performancing Metrics

گردش مالی تجاری ایران و قزاقستان ثابت ماند | اتاق خبر
کد خبر: 400136
تاریخ انتشار: 10 مهر 1396 - 14:02
گردش مالی تجاری میان ایران و قزاقستان پس از کاهش در سال‌های گذشته، در نیمه اول سال میلادی جاری نسبتا ثابت مانده است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، روابط اقتصادی میان ایران و قزاقستان از اهمیت منطقه‌ای برخوردار است و پتانسیل رشد قابل توجهی را عرضه می‌کند. در سال‌های اخیر گردش مالی تجاری میان دو کشور نوسان داشته و کاهش و افزایش یافته اما اکنون به نظر می‌رسد که به سطح ثابتی رسیده است.

گردش مالی تجارت دوجانبه میان ایران و قزاقستان از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ کاهش داشت و طبق اعلام کمیته آمار قزاقستان، به ۹۸۶.۳۴۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ بالغ شد اما در سال ۲۰۱۵ به ۶۳۵.۵۶۷ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۶ به ۵۹۶.۲۴۲ میلیون دلار کاهش پیدا کرد.

در حال حاضر روابط اقتصادی نزدیک به آمار سال قبل مانده است. سهم بزرگی از گردش مالی تجارت میان دو کشور مربوط به صادرات قزاقستان به ایران است.

صادرات قزاقستان به ایران به ۸۹۲.۵۰۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴، ۵۶۵.۷۹۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ و ۵۵۰.۵۱۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ بالغ شد. در نیمه اول سال ۲۰۱۷ میزان صادرات به ۲۳۹.۷۵۶ میلیون دلار رسید و انتظار می‌رود که به سطح سال گذشته برسد.

بر اساس گزارش آذرنیوز، نورسلطان نظربایف، رییس جمهور قزاقستان و مقامات اقتصادی ایران در دیداری که اوایل سال میلادی جاری داشتند، از تصمیم دو کشور برای افزایش حجم گردش مالی تجاری‌شان به یک میلیارد دلار در سال خبر داده بودند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید