Performancing Metrics

ریشه منبع درآمد آتی اپراتورهای همراه کجاست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 400783
تاریخ انتشار: 24 مهر 1396 - 13:06
حدود ۶۰ درصد از داده‌های همراه در سال ۲۰۱۶ از وای فای استفاده کرده‌اند، نه از داده همراه گوشی‌ها؛ بنابراین با توجه به این که فرصت‌های رشد اپراتورهای تلفن همراه در سه منبع اصلی درآمد آنها کمرنگ شده است، آنها به کدام سمت و سو می‌توانند بروند؟

به گزارش اتاق خبر، ایسنا، درآمد حاصل از تماس‌های صوتی در سال ۲۰۱۱ به بیشترین میزان خود رسید و از آن موقع تاکنون کاهشی مداوم داشته است، هرچند حجم تماس‌ها کاهش نیافته است. درآمد پیام کوتاه نیز در آن دوره بیشتر از امروز بود. اکنون بسیاری باور دارند که درآمد داده نیز سرنوشت مشابهی را تجربه خواهد کرد. هرچند داده مصرف شده در گوشی‌های هوشمند همراه، طی سال قبل ۶۳ درصد افزایش یافته است، انتظار می‌رود درآمد حاصل از داده‌ نیز با توجه به فشار تعرفه‌های رقابتی و افزایش استفاده از وای فای کاهش یابد.

اپراتورهای تلفن همراه در همان زمانی که به سمت تبدیل شدن به ارائه دهنده‌های خدمات دیجیتالی حرکت کردند، براساس متادیتاهای جمع آوری شده خود از وب سایت‌هایی که کاربران استفاده می‌کردند، می‌دانستند که کاربران از چه اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنند. آنها همچنین در مورد محتوایی که کاربران مصرف می‌کنند، اطلاع داشتند و به مواردی از این دست دسترسی داشتند. این متادیتا می‌تواند برای فهم رفتار کاربر و شناسایی خدماتی که ممکن است کاربران بخواهند به آنها دسترسی داشته باشند، استفاده شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

اپراتورهای همراه با ارائه‌ی پیشنهادات شخصی می‌توانند این اطمینان را داشته باشند که کاربران برای این نوع محتوا پول پرداخت می‌کنند و دیگر نیازی نیست کاربر به صورت آگاهانه تلاش کند محتوای مورد نظر خود را بیابد. برای مثال در حال حاضر، بسیاری از اپراتورهای همراه خدمات IPTV (تلویزیون تعاملی) و ویدئو ارائه می‌دهند. اپراتور با تجزیه و تحلیل محتوایی که کاربر تماشا می‌کند می‌تواند پیشنهادهایی را به کاربر ارائه دهد و این امکان را برای کاربران خود فراهم آورد که برنامه‌ها و ویدیوهای جدیدی را که اطلاعی از پخش آنها نداشته‌اند، کشف کنند.

اپراتور شبکه با ارائه محتوای پریمیوم یا اپیزودهای رایگان به عنوان پیشنهادات خود به کاربر می‌تواند فروش چنین محتوایی را افزایش دهد و دریچه‌های جدید درآمد را به سمت شرکت خود باز کند.

بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، البته این امر دور از چالش‌ها و مشکلات خاص خود نیست، زیرا اپراتورها باید راه‌هایی را بیابند که بتوانند محتوایی را که به آنها دسترسی دارند، طبقه بندی کنند و تصمیم بگیرند کدام محتوا را ارائه یا ارتقاء دهند. ارائه دهندگان خدمات رویکردهای متفاوتی در طبقه‌بندی محتوا و ارائه اطلاعات دارند. از این رو اپراتورها باید به دنبال راه‌هایی باشند که بتوانند با تکیه بر این راه حل‌ها، خوراک ساده و یکپارچه‌ای را برای سیستم‌های backend خود فراهم آورند.

البته این مساله فقط در مورد محتوای IPTV و VOD اعمال نمی شود. چنین رویکردی می‌تواند برای پیشنهاد اشتراک خدمات با اپلیکیشن‌ها به کاربر ارائه شود یا با تبلیغات هدفمند کاربران را انتخاب کند.

نکته مشترک همه خدمات، این مساله است که آنها برای اپراتورهای همراه این امکان را فراهم می‌آورند که از اطلاعاتی کسب درآمد داشته باشند که قبلا در مورد مشتریان خود جمع آوری کرده‌اند. این امر نیز این امکان را برای اپراتورها فراهم می‌آورد که تجربه کاربران را شخصی سازی کنند و براساس علائق کاربران به آنها پیشنهاداتی را ارائه دهند و این امکان را برای آنها فراهم آورند که محتوای مربوط به خود را کشف کنند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید