Performancing Metrics

افزایش ۴ برابری قیمت خرما از تولید تا بازار | اتاق خبر
کد خبر: 400926
تاریخ انتشار: 27 مهر 1396 - 09:57
در حالی که برداشت خرمای امسال روزها و هفته‌های پایانی خود نزدیک می شود، محصول تازه هم نتوانست در ارزان شدن خرما در بازار موثر باشد .

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، هر ساله در فاصله چند ماه قبل از برداشت خرما تا پس از فصل برداشت این محصول در بازار به دلیل آنچه کمبود خرما عنوان می‌شود که البته در سال‌های گذشته عمدتا با ماه رمضان به عنوان یکی از بازه‌های زمانی پرمصرف برای خرما همزمان شده است، شاهد گرانی و افزایش قیمت این محصول در بازار هستیم اما جالب‌تر اینکه امسال نه تنها خرما در ماه‌های ابتدایی گران و گران‌تر شده بود بلکه در فصل برداشت و حتی زمانی که محصول تازه به بازار رسید نیز قیمتش ارزان‌تر و متعادل‌تر نشد.

چرا که علی‌اصغر موسوی - دبیر انجمن خرما - در این باره گفت: در هفته‌های پایانی برداشت خرما هستیم و باغداران نهایتا خرمای خود را از کیلویی ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان فروخته‌اند و خرمای درجه یک در گران‌ترین ارقام حداکثر کیلویی ۳۰۰۰ تومان فروخته شده است در حالی که این محصول تا زمانی که در دست باغداران و تولیدکنندگان است، مانند خاک قیمتی ندارد و کم‌ارزش است اما زمانی که به دست دلالان می‌رسد، نایاب شده و طلا می‌شود.

وی افزود: تنها عاملی که سبب گرانی خرما در بازار شده است، دلالان معدودی هستند که تنها سودجویی خود را می‌بینند و می‌خواهند و هیچ وقت به منافع ملی و مردم به عنوان مصرف‌کنندگان و مشتریان فکر نمی‌کنند. به نظر می‌رسد که وزیر جهاد کشاورزی باید هر چه سریع‌تر ستاد خرما را راه‌اندازی کند و با مشارکت و هم‌اندیشی همه فعالان بخش خصوصی در صنعت خرما و تولید و بازار آن را به نفع باغداران و مردم کنترل کند تا هر کسی نتواند هر طور که دلش می‌خواهد در بازار رفتار کند.

موسوی با بیان اینکه امسال هیچ کمبودی در تولید خرما وجود ندارد، گفت: میزان تولید خرما در سال جاری هیچ تفاوتی با سال‌های گذشته ندارد و امسال نیز حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تن خرما تولید شده است و در شرایطی که محصول تازه به بازار رسیده و از نظر موجودی مشکلی وجود ندارد، قیمت‌های بازار مصرف برای خرما بسیار غیرمنطقی و اجحاف در حق مردم است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید