Performancing Metrics

جزئیات اینترنت رایگان راهپیمایی اربعین | اتاق خبر
کد خبر: 400982
تاریخ انتشار: 28 مهر 1396 - 12:29
مراسم اربعین که حالا به بزرگترین راهپیمایی مذهبی در دنیا تبدیل شده است، طبیعتا نیازمند ملاحظات زیرساختی و رفاهی برای شرکت کنندگان است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه هر ساله با انجام تدارکاتی به پیشواز مراسم اربعین حسینی می‌رود.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، باوجود مسائل امنیتی موجود در عراق هر ساله تعداد کثیری از مردم کشورمان به منظور زیارت حرم‌های مطهر ائمه معصوم قدم در راه کربلا و نجف می‌گذارند. بسیاری از افراد به صورت خانوادگی و یا گروهی حرکت می‌کنند به علاوه اینکه سالمندان نیز در این مراسم حضوری پررنگ دارند که همین باعث ضرورت بیشتر برقراری ارتباطات تلفنی و یا مجازی زائران با یکدیگر می‌شود.

وزارت ارتباطات چند سالی است در ارائه این خدمات ارتباطی و اینترنتی به زائران همتی مضاعف داشته به صورتی که با برقراری یک چتر پوششی رایگان برای زائران انجام این مراسم سیاسی-عبادی را تسهیل کرده است.

پوشش رایگان اینترنت مراسم اربعین سال ۱۳۹۵

در مراسم اربعین حسینی سال گذشته (۱۳۹۵) اپراتورهای داخلی با اپراتور عراقی قراردادی عقد کرده بودند و با پیش‌خرید حجم‌های ارائه‌شده از اپراتور عراقی، ارائه رایگان سرویس وای‌فای میسر شده بود. محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - که سال گذشته در مقام مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت داشت، از ارائه وای‌فای رایگان توسط اپراتورها برای زائران اربعین در مرز کشور و در مسیر کربلا تا نجف خبر داده بود.

آذری جهرمی همان زمان درباره محدودیت‌های وای‌فای رایگان گفته بود: قطعا وای‌فای محدودیت‌هایی دارد و همه نمی‌توانند از اینترنت رایگان به صورت نامحدود استفاده کنند. هزینه‌ای که شده برای احساس امنیت و اتصال است که در مواقع ضروری اطلاع‌رسانی انجام شود و اینکه این امکانات به فضای سرگرمی تبدیل شود، مناسب آن فضا هم نیست. همچنین به دلیل جمعیت زیاد، به خصوص در ساعات شب، شبکه وای‌فای کامل از شبکه خارج می‌شود و قابل استفاده نیست.

در آخرین اظهارنظرها درباره ارائه وای‌فای رایگان، جهرمی که از مردادماه در مقام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حاضر شده است، از لزوم ایجاد رفاه بیشتر برای مردم توسط اپراتورها سخن گفت و اظهار کرد: اپراتورها باید به فروشگاه‌ها و مراکز رفاهی به صورت عمومی خدماتی ارائه دهند. خدمات وای‌فای با حجم مشخص باید برای رفاه مردم قرار گیرد و همان‌طور که در دنیا مرسوم است این اتفاق بیفتد.

بحث ارائه وای فای رایگان در اماکن عمومی چند وقتی است که از سوی مسوولان وزارت ارتباطات مطرح شده است. این نوع وای فای کمتر جنبه سرگرم کردن شهروندان را دارد بلکه بیشتر سازوکاری را تعبیه می‌کند که اگر شهروندی در خیابان نیاز به دسترسی فوری به اینترنت داشت سرگردان نباشد. اینکه امروزه اینترنت در زمره حوائج ضروری و فوری انسان‌ها درآمده، غیرقابل انکار است، مخصوصا که بسیاری از خدمات مورد نیاز شهروندان اعم از خرید، دسترسی یا کسب و انتقال اطلاعات و برقراری ارتباط از این درگاه مجازی ارائه می‌شود.

اینترنت امسال بهتر از سال گذشته است

در آخرین اخبار ارتباطاتی مربوط به ایام اربعین، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ۱۷ مهرماه امسال در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات صورت گرفته برای ایام اربعین امسال اظهار کرد: ما کارگروه ارتباطی اربعین را تشکیل داده و مسئول آن را منصوب کردیم. بخشی از این خدمات مربوط به داخل کشور است که مربوط به ارتباطات نقاط و پایانه‌های مرزی می‌شود و کیفیت خدمات که باید در آنجا فراهم شود. بنابر گزارش‌ها، اپراتورها، ظرفیت‌سازی لازم را انجام داده و خدمات را متناسب با نیاز افراد و بهتر از سال گذشته تامین کرده‌اند.

او همچنین گفته بود: بخش دیگر مربوط به ارتباطات در کشور عراق است. سال گذشته علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های مفصل با هجمه‌ای که از طرف زوار برای شرکت در اربعین صورت گرفت، در طول مسیر نجف به کربلا شبکه‌های ارتباطی عراقی در ساعاتی پاسخگوی ارتباطات تماسی نیز نبودند. شبکه وای فای نیز که با همکاری اپراتورهای ایران و اپرتورهای عراقی فعالیت می‌کرد به دلیل مشکلات فیبر نوری مختل شده بود.

وزیر ارتباطات در این باره با اشاره به مکاتبات با طرف عراقی خود گفته است: با توجه به اینکه این ایام یک هفته تا ۱۰ روز است و سرمایه‌گذاری لازم برای آن زیاد است و صرفه اقتصادی ندارد، انگیزه اقتصادی لازم ممکن است از طرف اپراتورهای عراقی وجود نداشته باشد اما ما درخواست کردیم که این امکانات وجود داشته باشد زیرا تنها زوار ایرانی نیستند که از این امکانات استفاده می‌کنند بلکه بسیاری از افراد عراقی نیز از آن بهره می‌گیرند. ما نیز اعلام آمادگی کردیم که به آنها کمک می‌کنیم. ظرف ۱۰ روز آینده به دعوت رسمی وزیر ارتباطات عراق، سفری را به عراق خواهیم داشت و موضوعات ارتباطی را آنجا مرور خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به بخش سوم ارتباطی میان ایران و عراق عنوان کرده است: شرکت ارتباطات زیرساخت ارتباطات لازم را ایجاد کرده و ظرفیت سازی برای کیفیت لازم را هم به وجود آورده است. نکته حائز اهمیت این است که اپراتورهای ایرانی، تعرفه‌ها، تشویق‌هایی را پیشنهاد می‌کنند. درخواست ما از مردم این است که بررسی کنند کدام شرایط مقرون به صرفه‌تر است. شاید استفاده از سیم‌کارت‌های عراقی برای ایام اربعین برای مردم عادی که کسب و کار ویژه‌ای ندارند که سیم‌کارت‌های ایرانی آنها در دسترس باشد، ارزان‌تر و مناسب‌تر باشد. هزینه دیتا در رومینگ گران است و کاربران باید به این موضوع دقت کنند.

به گفته وزیر ارتباطات به نظر می‌رسد در بخش ایران مشکلی وجود نداشته باشد البته هنوز نمی‌توان تضمین کرد که از طرف اپراتورهای عراقی زیرساخت لازم برای مسیر نجف تا کربلا فراهم باشد.

جهرمی تاکید کرده که در سفری که به عراق خواهد داشت، اپراتورهای ایرانی نیز حضور دارند و طبیعتا تحت حاکمیت و مقررات دولت عراق می‌توان به صورت عاریه تجهیزاتی در اختیار آنها قرار  گیرد تا مسیر را پوشش دهند. خدمات‌دهی به این سیل عظیم در زمان کوتاه کار دشواری است. امیدواریم این مشکل امسال به حداقل رسیده باشد و اطلاع‌رسانی لازم برای این موضوع صورت خواهد گرفت.

تامین اینترنت اربعین با بالن‌های استراسفر

سال گذشته (۱۳۹۵) عباس بیرامی - مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات استان ایلام-  در مورد تدارکات این مرکز برای پوشش اینترنتی و ارتباطاتی مراسم اربعین از نصب بالن استارتسفر اینترنت در مرز مهران خبر داده و گفته بود:  این بالن که در شعاع ۳۰۰ متری از فضای جو پایانه مرزی مهران قرار می گیرد و اینترنت با کیفیت مناسب به اپراتورهای تلفن همراه را پوشش می دهد و زائران می توانند براحتی و بدون مشکل از این امکان بهره مند شوند.

در سال ۱۳۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمام امکانات دستگاه های اجرایی زیر مجموعه خود را بکار گرفت تا زمینه دسترسی آسان زائران اربعین در مرز مهران به خدمات ارتباطی شامل اینترنت، ارتباط تلفنی همراه و ثابت، پست و پست بانک فراهم شود. به همین منظور ۲۲ سایت جدید بی تی ام (BTM) از سوی هر سه اپراتور تلفن همراه (همراه اول، ایرانسل و رایتل در این مرز نصب شد که تمام مسیرهای منتهی به شهر و پایانه مرزی مهران را زیر پوشش قرار می‌داد.

هر زائر یک رسانه برای اشاعه فرهنگ تشیع

همچنین محمدجواد آذری جهرمی که در سال ۱۳۹۵ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، برای انجام هماهنگی‌ها برای برقراری ارتباطات زائران اربعین به ایلام سفر کرده بود گفته بود اپراتورهای رایتل، ایرانسل و همراه اول تمامی بسترهای مناسب ارتباطی برای برقراری ارتباط در مسیر کربلا، نجف و مهران را تامین خواهند کرد و علاوه بر این در کل مسیرها اینترنت رایگان برای زائران برنامه ریزی شده است. از آنجا که دشمن به دنبال ناامن کردن مراسم اربعین است، هدف ما این است که احساس امنیت را برای مردم و زائران بالا ببریم.

او با اعلام آمادگی برای کمک و همکاری مستمر و منظم با تمام سازمان ها و نهادهای دست اندرکار اربعین، گفته بود: اعتقاد داریم تمامی کسانی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند باید یک رسانه باشند و ما نیز تمام زیرساخت های مناسب را برای ارتباطات پایدار در مسیر های نجف، کربلا و مهران ارائه خواهیم کرد.

اکنون اقدامات مختلف در استانهای مرزی در حال انجام است؛ از آن جمله میتوان به آمادگی کانکسهای وای فای اپراتورهای رایتل و همراه اول در مرز مهران جهت ایجادچتر وای فای در منطقه مرزی مهران و آغاز فعالیت نصب و راه‌اندازی تعداد هفت سایت BTS پرتابل اپراتور ایرانسل در این منطقه اشاره کرد.

با برنامه‌ریزی ‌های صورت گرفته در آن سال اوضاع پوشش اینترنت در مرز ایران با عراق و مسیر راهپیمایی تا کربلا و نجف به گفته زائران خوب توصیف شد. امری که با اظهارات آذری جهرمی به نظر می‌رسد امسال نیز از وضعیت خوبی برخوردار باشد تا علاوه بر تامین شرایط امنیت روانی و حتی فیزیکی در اشاعه رسانه‌ای و فرهنگی این رخداد بزرگ دنیای اسلام نیز موثر افتد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید