Performancing Metrics

ناشناخته بودن مزیت های نسبی مانع اصلی جذب سرمایه گذاری خارجی | اتاق خبر
کد خبر: 401025
تاریخ انتشار: 29 مهر 1396 - 11:12
رئیس خانه اقتصاد ایران مطرح کرد:
ابراهیم جمیلی معتقد است یک سازمان و یا دستگاه باید تاسیس شود تا مزیت های کشور را به سرمایه گذاران خارجی معرفی و امکان حضور و عرضه محصولات ایرانی در بازارهای سرمایه خارجی فراهم کند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از رادیو گفتگو، برنامه گفتگوی اقتصادی رادیو گفت وگو با موضوع کارکردهای اوراق قرضه بین المللی و با حضور ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد ایران به روی آنتن رفت.

ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد ایران در گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در این خصوص گفت: سرمایه گذاری در کشورها به انواع مختلف انجام می شود و امروزه نگاه ها برای تامین مالی به استفاده از ابزارهای نوین است.

وی افزود: یکی از این ابزارها انتشار اوراق بهادار و اوراق قرضه است که هم در داخل کشور قابلیت انتشار دارند و هم می توان آنها در سطح بین المللی منتشر کرد و به این وسیله تامین مالی پروژه ها را انجام داد اما نیازمند رعایت قوانین جهانی و بین المللی است.

جمیلی با اشاره به نقش دولت و بانک مرکزی در انتشار اوراق گفت: سال گذشته بانک مرکزی در حجم وسیع اقدام به انتشار اوراق کرد چرا که تامین آن نیز برعهده خود اوست اما برای انتشار اوراق در سطح جهانی همواره مشکلاتی وجود داشته است و ما هنوز به استفاده از ابزارهای نوین جهانی در مشارکت های بین المللی عادت نکرده ایم و ترجیح می دهیم تا از ابزارهای قبلی سود ببریم.

رئیس خانه اقتصاد ایران در مصاحبه با رادیو گفت و گو با بیان این که همیشه به دنبال استفاده از میان برها و مسیرهای زود بازده بوده ایم اظهار داشت: در برخی مواقع محدودیت های اقتصادی مانع از آن شد تا بتوانیم از ابزارها و تعاملات جهانی بهره مند شویم اما در هنگام تحریم ها هم میتوانستیم ازاوراقی که در بانک اسلامی وجود داشت استفاده کنیم اما این امر صورت نگرفت و نه تنها اقدامی در این خصوص انجام نشده بلکه بسترسازی مناسب برای حرکت به این سمت هم هنوز محقق نشده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از ابزارها عرضه سهام شرکت ها دربورس های خارجی است اما در این خصوص با مشکلات وموانع عدیده ای مواجه هستیم و فارغ از اینکه شرکت های ایرانی سازوکار ورود به بازارهای سرمایه بین المللی را نیاموخته اند،کشورهای خارجی نیز مزیت های نسبی ایران را نمی شناسند و عملا انگیزه ای برای تامین مالی و سرمایه گذاری در ایران را ندارند.

وی ادامه داد: شرکت های بزرگ ایران فقط درسطح ملی قدرتمند و بزرگ هستنداما در سطح بین المللی جایگاه خاصی ندارند و برای ایجاد انگیزه در طرف خارجی یا بانک مرکزی و یا دولت باید از شرکت ها حمایت کنند و مابه یک سازمان و یا دستگاه نیازداریم تا مزیت های کشور را به سرمایه گذاران خارجی معرفی کند و تمهیداتی را بیندیشیم تا امکان حضور و عرضه محصولت ایرانی در بازارهای سرمایه خارجی فراهم شود.

جمیلی با بیان اینکه مشکلات باید بصورت ریشه ای حل شود گفت: نمی توان از کنار مشکلات به راحتی عبور کرد، سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری ابتدا به رتبه ریسک نگاه می کند، وقتی رتبه ریسک ایران بالاست قطعا هزینه بیمه نیز بالاست در نتیجه هزینه سرمایه گذاری افزایش می باید بنابراین سرمایه گذار ترغیب نمی شود که در بازار ایران سرمایه گذاری را انجام دهد.

رئیس خانه اقتصاد ایران عنوان کرد: در اقتصاد امروز دنیا پول جای خود را به ابزارهای نوین متعددی داده است و ما نیز ناگزیر هستیم که از این ابزارها استفاده کنیم اما استفاده از ابزارها و امکانات جهانی نیازمند تفکر جهانی و فراهم سازی زیرساخت ها است و ما تا وقتی مزیت ها خود را به خارجی ها معرفی نکنیم عملا نباید منتظر جذب سرمایه گذاری خارجی به میزان مدنظرباشیم.

وی در پایان تاکید کرد: در این خصوص قوانین لازم تصویب شده است اما در بخش نظارت و اجرا مشکلاتی وجود دارد که امید است با رفع مشکلات بتوانیم از ابزارهای مختلف برای جذب سرمایه گذاری خارجی استفاده کنیم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید