Performancing Metrics

نرخ ۴۲۵۰تومانی دلار را حج و زیارت تعیین کرد | اتاق خبر
کد خبر: 401050
تاریخ انتشار: 29 مهر 1396 - 19:06
یک مقام مسئول بانکی؛
یک مقام مسئول در نظام بانکی با بیان اینکه نرخ ۴۲۵۰ تومانی برای دلار در سامانه سماح را سازمان حج و زیارت راسا تعیین و اعمال کرده است، گفت: بانک مرکزی این موضوع را پیگیری می‌کند.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، این مقام مسئول تاکید کرد: نرخ 4250 تومانی دلار را در سامانه سماح، خود سازمان حج و زیارت تعیین کرده و بانکهای ملی و ملت، تنها عامل اجرای پرداخت‌ها در این سیستم هستند.

وی افزود: قرار بر این بوده که نرخ اعمال شده از سوی سازمان حج و زیارت، نرخ بازار آزاد دلار باشد، چراکه چند ماهی است که بانک مرکزی تصمیم گرفته اختصاص دلار مبادله ای به سفرهای خارجی اعم از زیارتی و سیاحتی را حذف نماید. به همین دلیل، نرخ باید مطابق با نرخ روز بازار آزاد باشد.

به گفته این مقام مسئول، تمام تلاش این است که دلار بابت مواردی همچون سفرهای خارجی از کشور بیرون نرود و مسافران، تلاش نمایند که از ارز ملی کشور مقصد استفاده کنند؛ اما به هرحال بانک مرکزی موضوع را از سازمان حج و زیارت پیگیری خواهد کرد.

سفارت عراق در تهران برای ویزای هر نفر ۴۰ دلار مطالبه می کند که این مبلغ در سامانه سماح متعلق به سازمان حج و زیارت به ازای هر دلار ۴۲۵۰ تومان به ۱۷۰ هزار تومان پول نقد تبدیل شده است. یعنی دولت در این سامانه هر دلار را ۲۴۰ تومان بالاتر از نرخ بازار آزاد با زایران حساب می کند.

در همین حال مسئولان سازمان حج و زیارت با همراهی صداوسیما تلاش دارد تا سامانه سماح را به عنوان تنها مرجع صدور ویزای عراق به زایران اربعین معرفی کند اما سفارت عراق در دفاتر خود و برخی آژانس های مسافرتی نیز امکان صدور ویزا را فراهم کرده است.

نیروی انتظامی هم اعلام کرده است که ثبت نام در سامانه سماح اجباری نیست.

بسیاری از زایران اربعین بدلیل همین گرانفروشی، از دریافت ویزا از طریق سامانه سماح منصرف شده و از طریق مراجعه به سفارت عراق یا دفاتر آن یا آژانس های مسافرتی نسبت به دریافت ویزا اقدام کرده اند.

بانک مرکزی قیمت دلار دولتی را حدود ۳۵۰۰ تومان اعلام کرده است قیمت در بازار آزاد نیز ۴۰۱۰ تومان است و انتظار می رفت نهایتا نرخ بازار آزاد در محاسبه هزینه ۴۰ دلاری ویزا مبنای محاسبه سایت سماح قرار بگیرد اما در این سایت نرخ برابری دلار در برابر ریال، ۴۲۵۰ تومان محاسبه می شود.

این گرانفروشی عجیب دلار در سایت سماح در حالی است که قیمت دلار  در بازار آزاد نیز ۴۰۱۰ تومان است. یعنی دولت دلار را ۲۴۰ تومان گرانتر از بازار آزاد به زایران اربعین محاسبه می کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید