Performancing Metrics

معدنکاری در ایران اقتصادی نیست | اتاق خبر
کد خبر: 401526
تاریخ انتشار: 10 آبان 1396 - 12:14
شهرام شریعتی:
عضو هیئت رئیسه خانه اقتصاد ایران درخصوص سازکارهای تقویت ایمنی معادن گفت: معدنکاری در ایران به نسبت خیلی از کشورهای دنیا اقتصادی نیست.

به گزارش اتاق خبر، شهرام شریعتی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: برای همین بخشی از درآمدها با کاهش سطح ایمنی جبران می شود که ادامه این رویه لطمات عظیمی به بخش کارگری حوزه معدن وارد می سازد.

وی همچنین اظهارداشت: بطورکلی حوادثی که در بخش معدن کشور رخ می دهد تمامی این حوادث مربوط به بحث ایمنی نیست چرا که بخشی از مشکلات ناشی از طراحی ناصحیح روش کار، نواقص ماشین آلات، شرایط نامناسب فیزیکی، آموزش نیروی انسانی و محیط کار است.

عضو هیئت رئیسه خانه اقتصاد ایران گفت: ایمنی در محیط کار معدنی کشور بسیار ضعیف است بنابراین می طلبد مسئولان به این مهم توجه جدی داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بحث ایمنی در معادن جدی گرفته نمی شود، افزود: مشکلات ایمنی در معادن بزرگ بسیار کمتر از معادن کوچک تر است چرا که در معادن بزرگ کارشناسان اچ. اس.ای حضور دارند.

شریعتی اضافه کرد: مشکلات ایمنی معادن در اثر دو عامل اساسی است اول اینکه بازرسان حرفه ای وزارت صنعت، معدن و تجارت در معادن حضور پیدا نمی کنند دوم اینکه امکانات و تجهیزات مورد نیاز در معادن کوچک اعمال نمی شود.

وی گفت: استاندارد مربوط به ایمنی برای تمامی معادن اعم از روباز، زیر زمینی، زغالی و غیر زغالی وجود دارد ولی متاسفانه به مرحله اجرا در نمی آید.

عضو هیئت رئیسه خانه اقتصاد ایران افزود: متاسفانه از آنجائیکه بحث نظارت در بخش معادن از سوی دولتی صورت نمی گیرد به همین دلیل این مشکلات خواه و ناخواه ایجاد می شود.

وی اظهارداشت: معادن کوچک به سبب کم رنگ بودن بحث نظارت تمایل چندانی به اجرای استانداردهای اجباری در این حوزه از خود نشان نمی دهند به همین دلیل سطح ایمنی معادن روز به روز ضعیف و ضعیف تر می شود.

شریعتی گفت: ماده ۴۰ آئین نامه اجرای قانون معادن تصریح دارد «عدم رعایت مقررات آئین نامه ایمنی و حفاظت در معادن می تواند باعث سلب صلاحیت معدنکار شود.»

وی افزود: عدم اجرای این قوانین از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب می شود معدنکار خرد الزامی نبیند برای این کار، خواه و ناخواه سراغ هزینه کرد در بخش ایمنی هم نخواهد رفت.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه اقتصاد و جامعه شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز راس ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید