Performancing Metrics

تقلب در بازار سکه نداریم | اتاق خبر
کد خبر: 402297
تاریخ انتشار: 27 آبان 1396 - 09:39
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر:
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر تاکید دارد که در سال‌های گذشته هیچ‌گونه دستورالعملی مبنی بر لزوم فروش سکه‌ به شکل وکیوم شده صادر نشده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در ماه‌های گذشته در فضای مجازی اخبار متعددی مبنی بر فروش سکه‌های تقلبی در بازار منتشر شده و حتی برخی صرافی‌ها نیز نمونه‌هایی از سکه‌های تقلبی را روی شیشه‌های خود نصب کرده‌اند که در این باره سید حجت شفائی به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت و گفت: به‌عنوان فردی که سال‌ها در این صنف فعالیت کرده است، به هیچ عنوان بحث فروش سکه‌های تقلبی را قبول ندارم و تأیید نمی‌کنم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اظهار کرد: همانند طلا که ذات پاکی دارد همکاران ما نیز افرادی پاکدست و متعهد هستند و افرادی که شرایط دریافت پروانه کسب را دارند هیچ‌گاه اعتبار خود را زیر سوال نمی‌برند و برای سودی اندک اعتبار خود را قربانی‌نمی‌کنند، چراکه در این صنف، اعتبار حرف اول و آخر را می‌زند.

وی ادامه داد: این‌که عده‌ای می‌آیند و در فضای مجازی موجی ایجاد می‌کنند و مدعی می‌شوند در بازار سکه‌هایی با هویت جعلی به فروش می‌رسد، موضوعی است که نیاز به پیگیری دارد. اکنون ما با فیلمی مواجهیم که در آن هیچ‌گونه سند و مدرکی برای ادعای مطرح شده وجود ندارد. بر همین اساس چنین مطلبی از نظر ما قابل استناد نیست.

شفائی همچنین اظهار کرد: اما شاید آن‌چه باعث ایجاد مشکلاتی از این دست می‌شود، داستان وکیوم سکه‌ها باشد. در این صنعت و اتحادیه، ما به هیچ عنوان با وکیوم بودن سکه موافق نبودیم و خود از مخالفان جدی این شیوه فروش هستیم، زیرا در صورت باز بودن سکه‌ها از نظر وزن می‌توان به راحتی اصالت آن‌ها را تشخیص داد.

وی تصریح کرد: سکه اصلی براساس کالیبر ترازو، وزنی بین هشت گرم و ۱۲۰ تا ۱۳۰ سوت دارد و به راحتی می‌توان این وزن را مورد راستی‌آزمایی قرار داد، حتی اگر عیار سکه موجود تغییر کرده باشد در این مرحله مشخص خواهد شد؛ اما متاسفانه درمورد سکه‌های وکیوم شده چنین امکانی وجود ندارد و هر یک از بسته‌های وکیوم‌ وزن و شرایط خاص خود را دارد و از قاعده و قانون خاصی پیروی نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر افزود: حتی خود بانک مرکزی نیز سکه‌ها را به شکل باز وارد بازار می‌کند و آن‌چه به‌عنوان بسته‌بندی‌هایی به شکل وکیوم شده مورد استفاده قرار می‌گیرد حاصل کاری است که در مراحل بعدی انجام می‌گیرد و به نظر می‌رسد در ابتدا این کار به منظور ارائه شکیل سکه‌های طلا باب شده است.

وی ادامه داد: در این مدت در مواردی حتی مشاهده شده که از نام و اعتبار همکاران ما سوءاستفاده شده و سکه‌هایی با نام و اثر انگشت‌ آن‌ها وارد بازار شده است.بر همین اساس برخی از اعضای اتحادیه فروشندگان طلا حتی در این مورد شکایت‌هایی را به مراجع قضایی تسلیم کرده‌اند.

شفائی تصریح کرد: مگر ممکن است در صنفی که یکی از شفاف‌ترین شیوه‌های فروش را دارد چنین تخلفاتی صورت گیرد؟ همکاران ما هنگام فروش انواع طلا، فاکتورهایی صادر می‌کنند که در آن تمام اطلاعات از عیار طلای مصرفی تا وزن و قیمت آن قید شده و همین فاکتورها چنان سندهای مطمئنی محسوب می‌شوند که حتی سال‌ها بعد هم هنگام فروش طلا مورد استناد قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد:حال عده‌ای به منظور سوءاستفاده و منفعت طلبی، نام یک صنف را زیر سئوال برده‌اند، اما تاکید ما بر آن است که اگر سکه‌ای مشاهده می‌شود که در آن از مس، آهن یا آلیاژهایی از این دست استفاده شده باشد این کالا توسط افراد سودجو وارد بازار شده و حتی ممکن است در بسیاری موارد خود همکاران ما هم در این زمینه قربانی شده باشند و براساس اعتماد به مشتری سکه‌های وکیوم شده‌ای را بخرند که تقلبی است.

شفائی با تاکید بر نظارت‌های مختلفی که بر کار طلافروشان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در شرایط فعلی ناظران متعددی از اداره استاندارد گرفته تا اتحادیه‌های صنفی و صنعتی بر بازار طلا و جواهر کشور نظارت داشته و در موارد متعدد اصالت کالاهای موجود در واحدهای صنفی را مورد بازبینی قرار می‌دهند، اما معمولا به دلیل وکیوم بودن سکه‌ها، این نظارت‌ها در اغلب موارد روی طلاهای موجود در واحدها انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در پایان گفت: با توجه به شرایط به نظر می‌رسد که باید در خرید و فروش سکه دقت و نظارت بیشتری صورت گرفته و حتی مشتریان این بازار درخواست کنند که وکیوم سکه‌ها پیش از خرید باز شود تا امکانی باشد که افراد براساس وزن که یکی از شاخص‌های تعیین اصالت است به راستی آزمایی کالای خریداری شده بپردازند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید