Performancing Metrics

تشکیل اتاق بازرگانی ایران و اتریش تا پایان۹۶ | اتاق خبر
کد خبر: 402532
تاریخ انتشار: 1 آذر 1396 - 16:27
شافعی اعلام کرد:
رئیس اتاق بازرگانی ایران از تشکیل اتاق بازرگانی ایران و اتریش تا پایان سال ۹۶ خبر داد و گفت: دانش فنی و تکنولوژی باید در سرمایه‌گذاری‌های مشترک منتقل شود.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران طی سخنانی در سمینار مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق اقتصادی فدرال اتریش، حضور نمایندگان پارلمان بخش خصوصی ایران در اتریش را فرصتی کم‌نظیر برای آشنایی با ساختار و فعالیت‌های دو طرف، تبادل آرا و آشنایی با پتانسیل‌های یکدیگر توصیف کرد و گفت: سال آینده برابر با صد و هشتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و اتریش کشور خواهد بود؛ خرسندیم که در این میان علاوه بر ارتباط بین دو ملت و دولت، همکاری اتاق‌های دو کشور نیز سابقه خوبی از خود به‌جا گذاشته است.

وی یکی از بهترین تجربه‌ها در روابط تجاری ایران و اتریش را مربوط به سال ۲۰۱۵ هم‌زمان با آغاز روند لغو تحریم‌ها علیه ایران و سفر هیأت ۲۰۰ نفره تجار و بازگانان اتریش به سرپرستی رئیس‌جمهور پیشین این کشور به تهران دانست و گفت: اتریش اولین کشور اروپایی بود که چنین هیأت بزرگی را به ایران اعزام کرد. حضور آقای فیشر، رئیس‌جمهور پیشین اتریش در رأس هیأت مذکور، نیز منحصربه‌فرد بود و انگیزه فراوانی را میان تجار و صاحبان صنایع دو کشور برای توسعه فعالیت‌ها ایجاد کرد. کشورهای دیگر اروپایی نیز پس از این سفر در قالب هیأت های بزرگ و به سرپرستی مقامات عالی سیاسی در ایران حضور یافتند.

رئیس اتاق ایران در ادامه از سفر هیأت ۱۲۰ نفره اتاق ایران به وین طی سال ۲۰۱۶ یاد کرد و گفت: این هیأت یکی از پربارترین هیأت های تجاری ایران بود که در قالب آن ۱۳ قرارداد بین شرکت‌های ایرانی و اتریشی به امضا رسید.

شافعی گفت: از دیگر دستاوردهای این سفر، پیگیری تجار ایرانی برای تشکیل اتاق مشترک ایران و اتریش به منظور توسعه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور بود. اتاق ایران این موضوع را پیگیری کرده و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۶ این اتاق به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کند.

وی، هدف از حضور هیات ایرانی در اتریش را تبادل تجربیات و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های دو اتاق ایران و اتریش و آشنایی بیشتر با حوزه‌های فعالیت یکدیگر عنوان کرد و ادامه داد: در این مذاکرات می‌توان راه‌ها و امکاناتی را در نظر گرفت که در راستای خدمت‌رسانی بهتر به اعضای دو اتاق مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در ادامه نگاهی به زمینه‌های همکاری دو کشور داشت. بر اساس گفته‌های وی فعالان تجاری و صاحبان صنایع ایرانی نه تنها مایل به تبادل کالا و خدمات هستند، بلکه سرمایه‌گذاری، تولید مشترک و همچنین تبادل دانش فنی را نیز موردتوجه قرار داده‌اند.

به باور شافعی، زمینه‌هایی مانند انرژی‌های نوین، محیط زیست، مدیریت منابع آب، تصفیه فاضلاب و پسماند، کشاورزی ارگانیک، مدیریت شهری و ترافیک، تولیدات دارویی، مواد غذایی، ماشین‌آلات صنعتی، همکاری در زمینه طراحی و ساخت خودرو و قطعات آن و ایجاد و همکاری استارت آپ ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای، از حوزه‌هایی هستند که امکانات و زمینه‌های همکاری شرکت‌های ایرانی و اتریشی در آن‌ها فراهم است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در ادامه با اشاره به توافقات ماه گذشته میان مقام‌های بانکی ایران و بانک‌های اتریشی گفت: این خبر بسیار خوشحال‌کننده است و امیدواریم بخش خصوصی و شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور به خوبی از این فرصت بهره‌مند شوند.

عضویت ۴۵ هزار فعال اقتصادی در اتاق ایران

در ادامه سمینار مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق اقتصادی فدرال اتریش، دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تشریح ساختار، اهداف و موقعیت اتاق در اقتصاد کشور بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی ایران و اتریش تاکید کرد.

علیرضا اشرف گفت: امیدوارم با ارائه ساختار اتاق ایران شاهد گسترش همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف از جمله انتقال فناوری‌های نوین بین بخش خصوصی ایران و اتریش باشیم و فصل نوینی در روابط دو کشور ایجاد شود.

وی اتاق بازرگانی ایران را بزرگترین تشکل بخش خصوصی کشور برشمرد و گفت: اتاق ایران دربرگیرنده ۳۵ اتاق بازرگانی استانی، بیش از ۳۰ شورا و اتاق بازرگانی مشترک، ۱۸۷ انجمن و اتحادیه صنعتی و تولیدی و ۴۵ هزار عضو از شرکت‌های فعال و معتبر سراسر ایران است.

دبیرکل اتاق ایران با برشمردن قدمت تاریخی اتاق ایران، شورای عالی نظارت، هیأت نمایندگان و هیأت رییسه را از ارکان اتاق ایران عنوان کرده و وظایف اتاق ایران و معاونت‌ها و واحدهای مختلف اتاق را تشریح کرد.

اشرف در همایش فهرست وار به تشریح وظایف هیأت نمایندگان، هیأت رییسه، شورای عالی نظارت، معاونت‌های بین الملل، اقتصادی، تشکل‌ها، امورمجلس، خدمات فنی و بازرگانی، امور استانها، مالی و اداری و نیز شورای گفت وگو، اتاق‌ها و شوراهای مشترک بازرگانی و کمیسیون‌های تخصصی پرداخت.

حوزه‌های مستعد همکاری اقتصادی با ایران

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران، نیز طی سخنانی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران را معرفی کرد. او گفت: ایران در حوزه‌های متعدد فرصت‌های خوبی برای همکاری و سرمایه‌گذاری دارد؛ گروه اول حوزه‌هایی هستند که روی منابع طبیعی، نفت، گاز و منابع معدنی و صنایع مربوطه مثل پتروشیمی، آهن، فولاد و غیره استوار است.

سلطانی گفت: ایران درزمینهٔ انرژی‌های فسیلی در دنیا رتبه اول جهان را دارد؛ در حوزه مواد معدنی هم جز ۱۰ کشور اول جهان است. او در عین حال تاکید کرد: بخش خصوصی ایران دیگر فقط به اقتصاد نفتی اتکا ندارد و در حوزه‌های غیرنفتی هم فعالیت می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، درباره حوزه دوم سرمایه‌گذاری در ایران گفت: حوزه دوم بر مزیت‌های جغرافیایی ایران استوار است. ایران در چهارراه اتصال آسیا و جنوب آسیا به کشورهای CIS، خاورمیانه و آسیای صغیر و اروپا قرار دارد. ایران به‌تنهایی کشور بزرگ و پهناوری است. حمل‌ونقل زمینی و هوایی و دریایی فرصتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه در ایران است که برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند استعداد بالایی داشته باشند.

وی افزود: در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک، کریدور شمال جنوب این فرصت را فراهم می‌کند که بازار ایران و بازار ۳۰۰ میلیونی اطراف ایران قابل‌دسترسی شود.

سلطانی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال سرمایه‌گذاری در شبکه ریلی می‌تواند در سال‌های آینده بسیار فرصت ساز باشد و زمان و مسافت آسیا به اروپا را کوتاه کند. همچنین در حوزه حمل‌ونقل هوایی که در سه دهه گذشته به‌واسطه تحریم‌ها فرصت رشد و توسعه نداشته در ۱۰ سال آینده شاهد رشد سریع خواهیم بود.

وی درباره حوزه سوم سرمایه‌گذاری تصریح کرد: حوزه سوم بخش‌هایی از اقتصاد ایران هستند که بر مبنای تاریخ فرهنگ و موقعیت آب و هوایی ایران استوارند. ایران با توجه به طبیعت متنوع و سابقه تاریخی‌اش می‌تواند در ردیف ۱۰ کشور اول دنیا شمرده شود. این حوزه طبیعتاً صنعت گردشگری و خدمات وابسته به این صنعت در ایران است.

نایب رئیس اتاق ایران  حوزه‌های کشاورزی و صنایع غذایی را نیز حوزه‌های مستعد سرمایه‌گذاری مشترک توصیف کرد.

 پدرام سلطانی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مستعد سرمایه‌گذاری در ایران را حوزه منابع انسانی دانست و گفت: بیش از نیمی از جمعیت ایران زیر ۳۰ سال سن دارند و بخش قابل‌توجهی از این جوانان دارای تحصیلات عالیه هستند و ایران از این بابت در منطقه رتبه ممتازی دارد. از حیث رتبه و نسبت مهندسین به جمعیت، ایران رتبه اول منطقه را دارد. حتی در مقایسه با روسیه و امریکا این رتبه برتر است. جمعیت فراوان و علاقه‌مند و آشنا به تکنولوژی ایران فرصت مناسبی در ایران برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد در کنار فرصت‌ها ما به‌عنوان ملت با تهدیدهایی روبرو هستیم. اولین تهدید منابع آب است. ما باید با ورود تکنولوژی در سال‌های آینده بتوانیم جلوی این تهدید را بگیریم و مصرف آب را در کشور در حوزه کشاورزی کاهش و بازیافت آب را افزایش دهیم.

سلطانی گفت: اگرچه کمبود آب تهدیدی برای ایران است ولی برای کشورهای دارنده تکنولوژی در این حوزه فرصتی برای سرمایه‌گذاری است. برای همین از طرف‌های اتریشی دعوت می‌کنیم در این زمینه همکاری کنند و با فناوری خود به کمک ایران بیایند.

ایران شریک مطمئن اتریش

کریستف لایتل، رئیس اتاق فدرال اقتصادی اتریش نیز طی سخنانی در سمینار مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق اقتصادی فدرال اتریش گفت: حجم روابط تجاری ایران و اتریش در حدود ۴۰۰ میلیون یورو است که از همکاری خوب دو کشور حکایت دارد اما اعتقاد دارم که این میزان قابلیت افزایش دارد.

لایتل با اشاره شرایط مناسب ایجاد شده بعد از برجام تصریح کرد: اتاق اقتصادی اتریش روابط مناسب و قابل اتکایی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران داشته و همواره برای تعمیق روابط دو کشور تلاش کرده است؛ هر چند مشکلاتی در این راه وجود دارد که اتاق اتریش تلاش خواهد کرد مسیر خوب و مطمئنی برای ارتقای سطح همکاری ها بوجود آید.

وی با اشاره به حضورش در فروم اقتصادی بین‌المللی تصریح کرد: رویکرد اتاق اتریش همواره معرفی ایران به عنوان یک شریک مناسب و معقول در روابط اقتصادی است؛ آنچنان که این کشور برای اتریش چنین بوده است.

رئیس اتاق اتریش با اشاره به تمایل کشورش برای افزایش همکاری‌های اقتصادی با ایران گفت: اقتصاد یک مسیر ویژه است و نباید با سیاست ادغام شود چرا که در همکاری با ایران دو طرف باید منافع یکدیگر را مد نظر داشته باشند.

لایتل همچنین با اشاره به  ضرورت همکاری دو کشور در مواقع بحرانی همچون بلایای طبیعی افزود: اتاق اتریش ضمن همدردی با سازمان هلال احمر ایران به نمایندگی از مردم ایران، همواره در تلاش است نقش موثری در جبران خسارات ناشی از بلایایی طبیعی ایفا کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید