Performancing Metrics

پس از زلزله، فضای رسانه تبدیل به کارزاری شده که اکثر داده های آن غلط است | اتاق خبر
کد خبر: 402554
تاریخ انتشار: 2 آذر 1396 - 10:58
آخوندی:
وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی با عنوان «زلزله و اخلاق عمومی» اعلام کرد، در حالی که مردم ایران در جریان زلزله اخیر همبستگی کم‌نظیری از خود نشان دادند، فضای رسانه تبدیل به یک کارزار و جنگ تبلیغاتی تمام عیار شده که اکثر داده‌های آن غلط و ضد اطلاعات است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «عباس آخوندی» در این یادداشت نوشت؛ زلزله مهیبی رخ داده، بیش از 530 نفر جان خود را از دست داده‌اند، بیش از 9 هزار نفر مجروح شده و بیش از 30 هزار نفر خانه و کاشانه و محل کسبشان دچار تخریب کلی و یا موضعی شده‌ است.

پرسش من این است که مسئولیت اخلاقی ما فارغ از هر پست و سمتی که داریم در این موقعیت چیست؟ بدیهی است که در گامِ اول، امداد و یاری رساندن به هموطنان در یک فضای همبستگی ملی و وجدانی اولویت بی‌چون و چراست. در این مرحله هر اقدامی که توجه‌ها را از این موضوع منحرف کند قطعا جفا به زلزله‌زدگان است.

بی‌گمان خرابی‌هایی که زلزله ایجاد می‌کند ناشی ازضعف دانش فنی، آموزش‌های ناکافی، رویه‌های غلط، ضعف مقررات و قصور و یا تقصیر عده‌ای که دست‌اندرکار بوده‌اند به‌وقوع پیوسته‌ است. از این رو است که گفته می‌شود باید پس از هر سانحه‌ای علل وقوع و تخریب‌های ناشی از آن به‌دقت مورد مطالعه قرار گیرد تا دولتی و ملتی درس بگیرند و برای رویارویی با حوادث مشابه آمادگی داشته باشند.

البته قصورها و تقصیرها نیز باید مورد بررسی انتظامی و حقوقی در مراجع ذیربط قرار بگیرد. نکته مهم زمان طرح این‌گونه مسائل و دقت مطالبی است که عنوان می‌شود.

فضای پس از حادثه، مستعد شکل‌گیری هر گونه شایعه و ایجاد دلهره و هراس است. دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات حق قانونی آنان است و از قضا، اطلاع‌رسانی درست و بدون انحراف می‌تواند بیشترین تاثیر را بر یادگیری ملی و جلوگیری از تکرار آسیب‌پذیری گسترده در برابر حوادث داشته باشد.

در مقابل، طرح مطالب غیر فنی و مبتنی بر حدس و گمان از سوی افراد غیر متخصص و بدون دانش فنی چه ثمری جز انحراف افکار عمومی از توجه به زلزله‌زدگان دارد.

به فاصله کمتر از یک هفته مساله زلزله‌زدگان تبدیل به مساله دست دوم و تصفیه‌حساب‌های سیاسی تبدیل به موضوعِ اول شده‌ است.

مسئولان به جای آنکه فرصت کنند به کمک زلزله‌زدگان بشتابند باید مرتب فضای رسانه‌ای رسمی و غیر رسمی و مجازی را کنترل کنند تا مبادا مطلبی علیه آنان انتشار یابد و نیاز به پاسخ‌گویی فوری داشته باشد و در اثر بی‌توجهی وصله‌ای به آنان بچسبد.

باور کنید فرصت برای رسیدگی به تمام مسائل وجود دارد. بسیاری از اطلاعاتی که افکارعمومی تشنه شنیدن آنها هستند از خلال بررسی‌های کارشناسی به‌دست می‌آید. باید کمی حوصله کرد.

این رسیدگی باید در فضای تخصصی و حقوقی و خارج از هیاهو و جنجال انجام شود تا امکان درس‌آموزی فراهم شود. وگرنه به جای یاری به زلزله‌زدگان، درگیر زنده‌باد و مرده‌بادهای کور می‌شویم و چه اقدامی از این غیر اخلاقی‌تر.

زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر شامگاه یکشنبه 21 آبان ماه استان کرمانشاه و مناطقی از عراق را لرزاند. شدت این زمین لرزه به حدی بود که در اغلب استان ها و برخی کشورهای منطقه نیز احساس شد.

محل وقوع استان کرمانشاه حوالی ازگله و در ساعت 21 و 48 دقیقه و در عمق 11 کیلومتری زمین روی داده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید