Performancing Metrics

پیام تمدید کاهش تولید نفت اوپک به بازار | اتاق خبر
کد خبر: 402955
تاریخ انتشار: 11 آذر 1396 - 21:49
اوپک و متحدان این سازمان پنج‌شنبه هفته گذشته به طور رسمی با تمدید کاهش تولید تا پایان سال میلادی آینده موافقت کردند، اما بازار نفت در واکنش به تصمیم این تولید کنندگان برای بازبینی توافق‌شان در شش ماه آینده افزایش چندانی پیدا نکرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی که روز پنج‌شنبه برگزار شد، اظهار کرد: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش شامل روسیه برای تمدید توافق کاهش تولید تا پایان دسامبر سال ۲۰۱۸ به یک توافق واحد رسیدند.

نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ژانویه روز پنج‌شنبه ۱۰ سنت یا کمتر از ۰.۲ درصد افزایش یافت و در ۵۷.۴۰ دلار درهر بشکه بسته شد. نفت برنت برای تحویل در فوریه کمتر از ۰.۲ درصد رشد کرد و در معاملات بازار اروپایی در ۶۲.۶۳ دلار در هر بشکه بسته شد.

نفت برنت در یک هفته گذشته بیش از یک درصد کاهش داشت، اما برای کل ماه نوامبر حدود چهار درصد افزایش ثبت کرد.

به گفته آدرین مورفی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت "آواترید"، بازارهای نفت در روزهای منتهی به نشست اوپک روند کاهشی پیدا کردند، زیرا تردیدهایی نسبت به تعهد روسیه به محدودیت‌های تولید ایجاد شده بود. تولید کنندگان روسی ظاهرا خواستار یک استراتژی خروج بودند که احتمالا تا پایان سال آینده یک موضوع مطرح خواهد بود در حالی که اوپک تعادل میان عرضه و تقاضا را رصد می‌کند.

با این‌همه روز پنج‌شنبه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اظهار کرد: کشورش و سایر تولید کنندگان نفت یک هدف مشترک دارند که متعادل کردن بازار است و قصد دارند به آن دست پیدا کنند.

اعضای اوپک و برخی از کشورهای غیرعضو که در راس آنها روسیه قرار دارد اواخر سال گذشته متعهد شدند تولید نفت خود را از سطح اکتبر سال ۲۰۱۶ حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا مازاد ذخایر نفت جهانی کاهش پیدا کند و میان عرضه و تقاضا تعادل دوباره‌ای برقرار شود. این توافق از ژانویه به اجرا درآمد و قرار بود در مارس سال ۲۰۱۸ منقضی شود بنابراین تصمیم روز پنج‌شنبه کاهش تولید را به مدت ۹ ماه دیگر تمدید کرد.

به گفته بودهی گانگولی، اقتصاددان ارشد شرکت "دان اند براداستریت"، مدت تمدید پرسش اصلی بود. تصمیم برای ادامه کاهش تولید به مدت طولانی‌تر نشان می‌دهد اعضای اوپک احساس می‌کنند این کاهش تولید موثر واقع شده و به این روند ادامه می‌دهند تا قیمت‌های جهانی نفت در سطحی قرار دهند که برای آنها سودآور است. ثانیا این گروه همچنان بر این باور است مازاد عرضه بالایی همچنان در اقتصاد جهانی وجود دارد که کاهش تولید را ضروری می‌سازد.

لیبی و نیجریه

لیبی و نیجریه که از اعضای اوپک هستند از توافق کاهش تولید به دلیل ناآرامی داخلی که تولید نفت آنها را مختل کرده بود در ابتدا معاف شده بودند، اما فالح روز پنج‌شنبه گفت: این دو کشور موافقت کردند تولیدشان را سال آینده در سطح سال ۲۰۱۷ محدود نگه دارند.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: لیبی و نیجریه به ما اطمینان دادند که هیچ ریسک صعودی در تولیدشان وجود نخواهد داشت.

"اس اند پی گلوبال پلاتس" در گزارشی که هفته گذشته منتشر کرد، تولید نفت لیبی را حدود یک میلیون بشکه در روز تخمین زد، در حالی که تولید نیجریه از فاصله ژانویه تا اکتبر امسال حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز برآورد شد.

تولید نفت آمریکا

در این بین برایان یونگ، تحلیلگر انرژی ارشد در شرکت "ادوارد جونز" به مارکت واچ گفت: تمدید ۹ ماهه با توجه به این‌که بازارها در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ ممکن است به تعادل برسند منطقی است اما عوامل دیگری نیز مانند واکنش نفت شیل، تقاضای جهانی و مسائل ژئوپلتیکی وجود دارد.

تولید نفت شیل آمریکا نگرانی به خصوصی برای اوپک و متحدانش بوده است.  

به گفته راب هاورتس، استراتژیست ارشد سرمایه‌ گذاری برای بانک آمریکایی ولث منیجمنت، اعضای اوپک نگران هستند رشد تولید آمریکا سهم صادرات آنها را غصب کند و شواهد نشان می‌دهد تولید نفت آمریکا با روند ملائمی به رشد ادامه می‌دهد. وی براین باور است که قیمت‌های نفت تا پایان سال تصحیح پیدا می‌کند.

طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در هفته منتهی به ۲۴ نوامبر، به حدود ۹.۷ میلیون بشکه در روز صعود کرد.

به گفته مورفی، احیای صنعت نفت آمریکا پرسش بزرگی است که بر دورنمای بازار سایه افکنده است.

کاهش تولید نفت اوپک به معنای آن است که این سازمان سهم بازارش را برای پشتیبانی از قیمت‌ها از دست می‌دهند. اوپک و متحدانش امیدوارند که موج شیل آمریکا ظاهر نشود. اوپک اعلام کرده است که تصمیم خود را در نشست آینده در ژوئن بازنگری خواهد کرد.

مورفی به این موضوع اشاره کرد که تصمیم برای بازنگری کاهش تولید به اعتماد سرمایه‌گذاران لطمه می‌زند، زیرا ممکن است فرصتی را برای کاهش پایان زودتر کاهش تولید فراهم کند. در حال حاضر کاهش تولید در بالا بردن قیمت‌ها موثر واقع شده است، زیرا محدودیت عرضه در شرایطی روی داده که انتظار می‌رود تقاضا به دلیل بهبود رشد جهانی، بهبود پیدا کند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید