Performancing Metrics

گازرسانی به زاهدان کجای راه است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 403094
تاریخ انتشار: 15 آذر 1396 - 09:22
یکی از اهداف وزارت نفت در دولت دوازدهم اتمام طرح‌های گازرسانی به شهرها و روستاها بوده و طبق آمار اعلام شده قرار است تا پایان دولت دوازدهم ۹۶ درصد جمعیت کشور از گاز استفاده کنند.

 

در این میان گازرسانی به سیستان و بلوچستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که قدم نخست آن در اواخر سال ۹۵ برداشته و مشعل گاز این استان در دهم اسفند ۹۵ با حضور رییس جمهور روشن شد و تاکنون چهار هزار مشترک درحال استفاده از گاز طبیعی هستند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، خط انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان ١٠ اسفندماه سال ۱۳۹۵، به صورت رسمی افتتاح شد؛ این خط به طول ٢٦٢ کیلومتر با قطر ٣٦ اینچ در امتداد خط هفتم سراسری به منظور گاز رسانی به شهر زاهدان، نیروگاه‌ها و صنایع مختلف استان، سایر شهرها و روستاهای استان انجام شد. این پروژه  صرفه‌جویی ارزی معادل سالیانه ٦٦٠ میلیون دلار را از طریق جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع به همراه دارد. همزمان با افتتاح خط انتقال گاز به زاهدان عملیات اجرایی احداث خط لوله ایرانشهر به چابهار نیز آغاز شد.

از اسفندماه سال ۹۵ تاکنون، با اجرای ۳۰۰ کیلومتر شبکه، ظرفیت پذیرش ابتدایی ۱۰ هزار مشترک در شهر زاهدان ایجاد و ۴۵۰۰ انشعاب نیز نصب شد و ۴ هزار مشترک نیز در حال استفاده از گاز طبیعی هستند، این در حالی است که ۳۲ روستای شهر زاهدان نیز در برنامه اجرای شبکه‌گذاری قرار دارنددر این راستا. تاکنون  ۳۴۰۰ نفر مشترک شده‌اند و  در سال آینده، حدود ۲۸۰ کیلومتر به صورت EPC و نیز حدود ۵۰۰ کیلومتر نیز با کمک جذب سرمایه‌ خارجی در زاهدان کار گازرسانی انجام می‌شود.

 خط ایرانشهر به چابهار نیز با حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ آغاز، پیمانکار انتخاب و حدود ۳۰ کیلومتر آن نیز اجرا شده است.

زابلی ها سال آینده گازدار می شوند

طراحی خط زاهدان- زابل با سرمایه‌ای معادل هزار میلیارد تومان انجام شده و طراحی خط زاهدان- خاش نیز در حال اجراست که سال آینده آغاز می‌شود، اما با توجه به این‌که اجرای خط انتقال زمان‌بر است، با توجه به دستور رئیس جمهوری مبنی بر گازرسانی سریع به زاهدان، این کار از طریق CNG انجام شده و زمستان سال آینده، مردم زابل از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

جزییات اجرای پروژه نیروگاه چابهار

پروژه نیروگاه چابهار با سرمایه‌ ۲۰۰ میلیون دلاری از سوی ۲ پیمانکار ایرانی، پارس کمپرسور و یک شرکت چینی آغاز شده است.با این اتفاق، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تریلی در روز CNG از ایرانشهر به نیروگاه چابهار منتقل و ۲ میلیون لیتر در روز نیز در مصرف فرآورده‌های نفتی صرفه‌جویی می‌شود.هم‌اکنون خط انتقال ایرانشهر به چابهار و منطقه مکران با جذب سرمایه‌ای بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در حال اجراست و طراحی خط انتقال زابل و خاش نیز در حال پایان بوده و اواخر امسال و یا اوایل سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، ضمن این‌که در مجموع بیش از  ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز بودجه برای این امر در نظر گرفته شده است.

پس از گازرسانی در شهرهای ایرانشهر و زاهدان در مصرف فرآورده بیش از ۲۰ میلیون لیتر صرفه جویی صورت گرفته است و درحال حاضر نیز ۴۰ واحد نیروگاهی زاهدان و نیروگاه بخار ایرانشهر از گاز استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید