Performancing Metrics

گزارش جامع و مانع لایحه بودجه ۱۳۹۷ | اتاق خبر
کد خبر: 403290
تاریخ انتشار: 19 آذر 1396 - 17:17
مروری بر مهمترین اخبار اقتصادی امروز
بی‌گمان تقدیم لایحه بودجه ۱۳۹۷ از سوی رییس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی مهمترین خبر اقتصادی امروز بود که بلافاصله پس از انتشار متن آن در مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در لایحه بودجه ۱۳۹۷ مجموع بودجه عمومی دولت حدود ۴۲۹ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با رقم ۳۷۱ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه امسال (۱۳۹۶) حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. بررسی و تحلیل این بودجه نشان دهنده برخی اخبار خوب و بد برای اقشار مختلف جامعه است.

عوارض خروج از کشور ۲۲۰ هزار تومان شد

لایحه بودجه پیشنهادی سال‌ آینده دربرگیرنده خبری بد برای ایرانیانی است که به مسافرت‌های خارج از کشور علاقه دارند. در لایحه بودجه ۱۳۹۷ عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان تعیین شده که نسبت به ۷۵ هزار تومان سال قبل تا ۱۴۵ هزار تومان رشد داشته است.

طبق این لایحه روند دریافت عوارض خروج از کشور برای سال‌ آینده متفاوت خواهد بود به‌گونه‌ای که برای سفر اول از هر نفر ۲۲۰ هزار تومان دریافت می‌شود، اما در سفر دوم این عوارض۵۰ درصد افزایش یافته و به ۳۳۰ هزار تومان می‌رسد همچنین در سفر سوم و سفرهای بعدی تا صد در صد افزایش خواهد داشت.

این در حالی است که سال گذشته در لایحه بودجه عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور در دو بخش بود. عوارض خروج هوایی که برای هر نفر ۷۵ هزار تومان و خروج زمینی و دریایی که برای هر نفر ۲۵ هزار تومان تعیین شده بود. همچنین برای افرادی که به منظور حج تمتع، عمره و عتبات عالیات از کشور خارج می‌شدند، عوارض ۵۰ درصد تعیین شده بود اما در لایحه بودجه ۱۳۹۷ عوارض خروج زائرین حج تمتع و عتبات عالیات  ۱۱۰ هزار تومان تعیین شده است.

جوانان امیدی به افزایش وام ازدواج نداشته باشند

اما خبر مهم دیگری که در دل لایحه بودجه ۱۳۹۷ قرار دارد ثابت ماندن مبلغ ۱۰ میلیون تومانی وام ازدواج برای سال آینده است. براین اساس تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال آینده هم ۱۰ میلیون تومان است که باید با دوره بازپرداخت چهار ساله و با کارمزد چهار درصد پرداخت شود.

ثروتمندان از خیل یارانه‌بگیران حذف می‌شوند

بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد در حالیکه تاکنون دولت در هر سال حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت یارانه‌های نقدی پرداخت کرده است اما این رقم را برای سال آینده تا ۲۳ هزار میلیارد تومان کاهش داده است. با کاهش ۱۹ هزار میلیاردی هزینه یارانه نقدی باید در انتظار حذف گسترده یارانه بگیران بود.

اگر قرار باشد فقط ۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت شود باید تا حدود نیمی از یارانه‌بگیران فعلی حذف شوند تا رقم ۲۳ هزار میلیاردی پاسخگوی پرداخت‌های نقدی باشد.

البته این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای اقتصاد باشد زیرا اقتصاددانان معتقدند پرداخت یارانه به افراد و اقشاری که نیازی به آن ندارند تنها باعث هدررفت منابع مالی کشور شده است در حالیکه این مبالغ را می‌توان صرف امور مهمتری چون سرمایه‌گذاری برای ایجاد شغل کرد.

خبر خوب برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی

لایحه بودجه سال آینده حاوی خبر خوبی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است به‌گونه‌ای که مقرر شده از محل منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها که از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی‌ به آن اختصاص پیدا می‌کند تا ۷ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در خانواده‌های هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است تعلق گیرد.

قابل توجه صاحبان مشاغل و اصناف؛ مالیاتها افزایش می‌یابد!؟

اما لایحه بودجه ۱۳۹۷ حاوی خبر دیگری است که برای بسیاری از صاحبان اصناف و مشاغل بسیار مهم است و آن نیز پیش‌بینی افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده است.

در این رابطه دولت در نظر دارد در سال آینده ۱۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشد که نسبت به هدف‌گذاری سال جاری حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

خبر بد برای پیمانکاران طرح‌های عمرانی

بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۷ نشانگر خبری بد برای پیمانکاران طرحهای عمرانی است و آن کاهش ۱۰ هزار میلیاردی بودجه‌های عمرانی در سال آینده است. پیش‌بینی ۶۰ هزار میلیارد تومانی برای بودجه‌های عمرانی در سال آینده گرچه این رقم را به واقعیت نزدیک کرده است، اما نسبت به رقم مصوب سال جاری تا ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش دارد.

سیگاری‌ها بخوانند!

اما لایحه بودجه ۱۳۹۷ دربرگیرنده خبری بد برای افراد سیگاری است که همانا افزایش مالیات مصرف و فروش سیگار است. بنابر محاسبات صورت گرفته، میزان مالیات بر مصرف و فروش سیگار در سال آینده نسبت به سال جاری به ترتیب با حدود ۱۳ و ۱۲ درصد افزایش روبرو شده است.

قلب پلاسکو دوباره زد

اما از مهمترین اخبار پیرامون لایحه بودجه ۱۳۹۷ که بگذریم چند خبر اقصادی قابل توجه دیگر در روز جاری منتشر شد که از جمله آن آغاز به کار قسمت آسیب‌ ندیده و سالم پاساژ پلاسکو از روز گذشته  است.

بخشی از این پاساژ که به قسمت شمالی پلاسکو مربوط بود، در حادثه سال گذشته آسیب چندانی ندید و واحدهای آن سالم باقی ماندند. از روز گذشته مالکان این واحدها نسبت به تعمیر مغازه خود اقدام کرده‌اند و اجناسی را برای فروش تهیه کرده‌اند تا کار خود را بار دیگر از سرگیرند.

دلار کوتاه نمی‌آید!

در خبر دیگری در روز جاری دلار رکورد قیمتی خود در یک سال گذشته را زد. در بازار امروز دلار آمریکا با ۲۷ تومان افزایش قیمت ۴۲۱۷ تومان عرضه می شود که بالاترین نرخ امسال است.

سکه تمام طرح جدید هم مجددا افزایشی شد و با افزایش ۲۲ هزار تومانی به یک میلیون و ۴۱۹ هزار تومان رسید.

وزیر ارتباطات تکذیب کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اظهار کرد که موضوعی که اخیرا تحت عنوان طرح فیلترینگ غیرهمسان منتشر شده است، از اساس کذب است.

محمدجواد آذری جهرمی با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر تاکید کرده است: تاکنون طرحی با این مضمون در وزارت ارتباطات مطرح نشده است.

ایرانی‌ها مشکل پسندند!

همچنین براساس نظرسنجی صورت گرفته مصرف‌کنندگان ایرانی تمایل زیادی به خودروهای شاسی‌بلند به ویژه با برند آلمانی داشته و اصلی‌ترین معیار خرید خودرو از نظر آنها استحکام و ایمنی آن است.

طبق این نظرسنجی خودروهای آلمانی با ۲۷ درصد فراوانی پرطرفدارترین برندهای خودرویی در ایران هستند. پس از آن برندهای ژاپنی با ۲۰ درصد، فرانسوی با ۱۹ درصد، کره‌ای با ۱۴ درصد و خودروهای چینی با شش درصد فراوانی، برندهای مورد علاقه مصرف‌کنندگان ایرانی هستند.

در میان کلاس‌های مختلف خودرویی نیز، مصرف‌کنندگان ایرانی با ۳۵ درصد فراوانی بیشترین علاقه را به خودروهای شاسی‌بلند دارند. پس از آن خودروهای کراس‌اور (مینی‌ شاسی‌بلند) با ۲۸ درصد فراوانی، سدان با ۲۵ درصد فراوانی و هاچ بک با ۱۲ درصد فراوانی قرار دارند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید