Performancing Metrics

کنترل شدید واردات کشاورزی در سال آینده | اتاق خبر
کد خبر: 403294
تاریخ انتشار: 19 آذر 1396 - 18:20
/لایحه بودجه ۹۷/
در لایحه بودجه ۹۷ شاهد کاهش عجیب و قریب ۳۹۳ درصدی درآمد وزارت کشاورزی از محل تعرفه، عوارض و مابه‌التفاوت واردات انواع محصولات کشاورزی هستیم که به نظر می‌رسد این وزارتخانه درنظر دارد کنترل شدیدی روی واردات سال آینده اعمال کند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، براساس لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس برای سال ۱۳۹۷ ارائه داده است ،میزان درآمدهای وزارت جهاد کشاورزی از محل اخذ تعرفه،‌ عوارض و مابه‌التفاوت برای واردات انواع محصولات کشاورزی ۳۹۳.۱۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که به نظر می‌رسد این تصمیم دولت و وزارت جهاد کشاورزی در راستای کنترل شدید واردات انواع محصولات کشاورزی است.

در لایحه بودجه امسال که دولت آذرماه سال گذشته به مجلس تقدیم کرده بود، بالغ بر ۱۰۸۵ میلیارد تومان درآمد برای وزارت جهاد کشاورزی از محل اخذ عوارض، تعرفه و مابه‌التفاوت واردات انواع محصولات کشاورزی پیش‌بینی شده بود که این میزان در سال جاری به ۲۲۰ میلیارد تومان کاهش یافته است و در ردیف‌های مختلف درآمدی شاهد کاهش عجیب و قریب اعداد و ارقام مختلف هستیم.

به عنوان مثال در لایحه بودجه که به درآمدهای حاصل از واگذاری ‌دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی اختصاص دارد ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد بابت اخذ مابه‌التفاوت کالاهای وارداتی کشاورزی پیش‌بینی شده که این رقم در سال گذشته هفت برابر یعنی ۷۰۰ میلیارد تومان بود و جالب‌تر اینکه دیگر خبری از ردیف درآمدی که در سال گذشته برای اخذ عوارض مابه‌التفاوت از روغن خام، دانه روغنی و شکر وارداتی ۳۰۰ میلیارد تومان تعریف شده بود، نیست.

درآمد حاصل از اخذ عوارض واردات گوشت قرمز و مرغ در سال آینده ۳۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است اما در این میان تنها ردیف درآمدی که افزایش یافته، ردیف عوارض واردات میوه، سبزیجات و سموم کشاورزی سال جاری به ۷۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر نیز ردیف درآمدی ۲۰ میلیارد تومانی به نام عوارض واردات سموم، داروهای دامپزشکی آماده مصرف و واکسن‌های طیور به این ردیف‌ها برای سال آینده اضافه شده است.

وضعیت درآمدی وزارت جهاد کشاورزی به گونه‌ای است که باید ببینیم مسئولان این وزارتخانه چه سیاست‌گذاری و تدبیری برای کنترل واردات محصولات کشاورزی مختلف اندیشیده‌اند و سال آینده چه وضعیتی در بازار کشاورزی حاکم خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید