Performancing Metrics

پیش‌بینی حذف یارانه ۴۰ درصد از یارانه‌بگیران در لایحه بودجه ۹۷ | اتاق خبر
کد خبر: 403329
تاریخ انتشار: 20 آذر 1396 - 13:07
پورابراهیمی خبر داد
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که دولت در لایحه بودجه ۹۷، ۲۳ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته که در صورت تصویب پیشنهاد دولت، ۴۰ درصد از جمعیت یارانه‌بگیران از دریافت یارانه حذف می‌شوند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: آنچه در لایحه بودجه در بخش هدفمندی توسط دولت ارائه شده نشان می‌دهد دولت رویکرد محافظه‌کاری را کنار گذاشته و رویکرد جسورانه‌تری اتخاذ کرده تا بتواند تصمیمات مرتبط با حوزه هدفمندی را عملیاتی کند. در سال‌های گذشته می‌گفتیم دولت باید بخشی از منابع را برای تولید، اشتغال و پرداخت‌های نقدی اختصاص دهد اما چنین چیزی عملیاتی نمی‌شد.

وی با اشاره به پرداخت سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی،‌ اضافه کرد: در لایحه بودجه سال ۹۷ یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها ۲۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و این نشان می‌دهد که دولت بخش زیادی از درآمدهای هدفمندی را به شکل دیگری هزینه می‌کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد:‌ در لایحه دولت حدود هفت هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق از منابع هدفمندی و سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای هزینه‌های سلامت و سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نان در نظر گرفته شده است که مجموع آن با عدد و رقم‌هایی که در سنوات گذشته به شکل نقدی پرداخت می‌شد برابری می‌کند.

پورابراهیمی یادآور شد: اگر لایحه دولت در بخش هدفمندی به همین شکل تصویب شود ۴۰ درصد از جمعیت یارانه‌بگیران حذف خواهد شد و ۶۰ درصد یارانه دریافت می‌کنند و عددی که به عنوان یارانه نقدی پرداخت نمی‌شود در قالب پرداخت‌هایی مثل هزینه‌های سلامت، یارانه نان و خرید تضمینی گندم استفاده خواهد شد.

وی در پایان گفت: دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ تا حد زیادی به قانون اصلی هدفمندی برگشته اما اشکال اصلی این است که هنوز هم به اشتغال عددی اختصاص نیافته و این احتمال وجود دارد که ما در کمیسیون تلفیق جابجایی در این ردیف‌ها انجام دهیم تا سهمی از درآمدهای هدفمندی به اشتغال اختصاص یابد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید