Performancing Metrics

بی‌پولی، 13 هزار میلیارد تومان چک را برگشت زد | اتاق خبر
کد خبر: 403347
تاریخ انتشار: 20 آذر 1396 - 20:10
بیش‌از 13 هزار میلیارد تومان چک صادر شده به دلیل پاسخگو نبودن موجودی حساب صادر کننده برگشت خورد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا،  آخرین تغییرات در چک‌های مبادله شده، نشان می‌دهد که در آبان‌ماه امسال در کل کشور بالغ بر ۹.۶ میلیون فقره چک مبادله شده که نسبت به مهرماه ۲.۹ درصد کاهش دارد، مبلغ چک‌های مبادله شده حدود ۶۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که تا یک درصد رشد دارد.

از مجموع چک‌های مبادله‌ شده ۸.۱ میلیون فقره به مبلغ حدود ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان وصول شده که از نظر تعداد ۲.۵ و از نظر مبلغ ۱.۴ درصد کاهش دارد. در مجموع ۸۴.۶ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۷۷.۵ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.

اما از چک‌های مبادله شده حدود ۱.۵ میلیون فقره به مبلغ بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برگشت خورده است. تعداد چک‌های برگشتی پنج درصد کاهش ولی مبلغ آن شش درصد نسبت به مهرماه افزایش داشته است.

براساس اعلام بانک مرکزی درباره دلیل برگشت چک‌ها بالغ بر ۱.۴ میلیون فقره به مبلغی بیش از ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده است. در مجموع در کل کشور از نظر تعداد ۹۷.۱ درصد و از نظر مبلغ ۹۶.۳ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری و فقدان موجودی بوده است.

قرار بر این بود تا با راه‌اندازی سامانه صدور یکپارچه دسته‌چک (صیاد) با توجه به امکان استعلام درباره صادر کننده چک برای پرداخت وجه چک، تا حدی از چک‌های برگشتی کاسته شود که تا کنون این برنامه به طور کامل در شبکه بانکی به اجرا در نیامده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید