Performancing Metrics

ممنوعیت یکساله صادرات گوسفند هم گوشت را ارزان نکرد | اتاق خبر
کد خبر: 403587
تاریخ انتشار: 26 آذر 1396 - 09:29
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: ممنوعیت صادرات گوسفند طی یک سال اخیر نه تنها گوشت قرمز را ارزان نکرد بلکه قیمت این محصول بیشتر هم شده که دلیل آن قیمت نهاده‌های تولید است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ناصر مرادی با اشاره به توقف صادرات گوسفند از دی ماه پارسال به دلیل بالا رفتن قیمت گوشت قرمز، این ممنوعیت صادرات را یک کار کارشناسی نشده عنوان کرد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کشور اضافه کرد: حدود یکسال از ممنوعیت صادرات گوسفند زنده می‌گذرد و این در حالی است که قیمت گوشت قرمز در بازار نه تنها افت نکرده، بلکه حتی بیشتر هم شده است.

مرادی با بیان اینکه سالانه فقط حدود یک درصد تولیدات دام زنده کشور صادر می‌شد، گفت: این میزان صادرات تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش قیمت گوشت قرمز نخواهد داشت.

وی افزود: عامل گرانی گوشت قرمز بیشتر از اینکه صادرات باشد، به افزایش قیمت نهاده‌ها مربوط می‌شود.

مرادی ممنوعیت صادرات گوسفند را به ضرر تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد و افزود: صادرات گوسفند علاوه بر اینکه با ارزش افزوده همراه است، برای کشور هم ارزآوری به همراه دارد.

مرادی افزود: نگرانی مربوط به تنظیم بازار با وارد کردن گوشت قرمز یا حتی گوسفند تولیدی در دیگر کشورها و از جمله کشورهای آسیای میانه که گوشت قرمز تولیدی آن در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس طرفدار زیادی ندارد، قابل حل است.

مرادی با تاکید بر ضرورت از سرگیری صادرات گوسفند اظهار کرد: این موضوع در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران مطرح شده و در حال پیگیری است.

مرادی تاکید کرد: صادرات گوسفند، البته صادرات هدفمند آن هرچه سریع‌تر باید از سر گرفته شود.

وی تاکید کرد: گوسفند نژاد سنجابی به عنوان یک گوسفند مورد پسند در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پذیرفته شده و این گوسفند با قیمت دو تا سه برابری گوشت گوسفند مثلا استرالیایی خریداری می‌شود.

مرادی اظهار کرد: گوسفند نژاد سنجابی در کشورهای حاشیه خلیج فارس صاحب برند بوده و در سال‌های اخیر یک بازار خوب صادراتی ایجاد شده که مشتریان خوبی دارد که پول خوبی هم بابت خرید این گوسفند می‌دهند. این بازار هدف را به سختی به دست آورده‌ایم و نباید به آسانی آنها را از دست بدهیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه اضافه کرد: از سرگیری صادرات گوسفند زنده با توجه به اینکه ۹۰ درصد صادرات گوسفند زنده کشور از طریق تجار کرمانشاهی انجام می‌شود، نقش مهمی در ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه نیز دارد.

مرادی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه مازاد تولید گوشت قرمز دارد، گفت: میزان تولیدات سالانه گوشت قرمز این استان ۳۷ هزار تن است، در حالیکه نیاز سالانه استان به گوشت قرمز تنها ۲۷ هزار تن بوده و در استان سالانه ۱۰ هزار تن مازاد تولید گوشت قرمز داریم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید