Performancing Metrics

نرخ واقعی دلار با محاسبه اتاقی‌ها چند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 405003
تاریخ انتشار: 26 دی 1396 - 12:05
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران معتقد است نرخ واقعی دلار بر اساس محاسبات انجام شده در اتاق بازرگانی ۴۵۰۰ تومان است و اگر پایین‌تر از این میزان در بازار فروخته شود به ضرر تولید داخلی و به نفع واردات است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: نرخ ارزی را که ما در اتاق بازرگانی تهران با توجه اختلاف تورم داخلی و تورم خارجی محاسبه کردیم به ۴۵۰۰ تومان رسید. هر چه نرخ دلار از این عدد کمتر باشد میزان صادرات کمتر و میزان واردات بیشتر می‌شود.

وی افزود: اکنون حالتی شده که دیگر تولید داخل مقرون صرفه نیست. تنها چیزی که مقرون به صرفه شده، واردات است و این میزان واردات هم با شعاری که برای امسال در نظر گرفته شده است یعنی " اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال " اصلا همخوانی ندارد.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی افزود: باید یکبار دولت به سمت تک‌نرخی شدن ارز برود و اینکه اجازه دهد قیمت‌گذاری ارز بر عهده بازار باشد؛ یعنی به شکلی که با دخالت دولت نرخ ارز پایین نگه داشته شود که باعث خواهد شد اقتصاد شکل مطلوب‌تری به خودش بگیرد.

وی همچنین توضیح داد: درصورتیکه قیمت ارز بالا رود و قیمت مواد اولیه تولید هم افزایش یابد، باعث می‌شود تولید محصول نهایی هم با مشکل مواجه شود.

نجفی منش اضافه کرد: اگر تولید و اشتغال سیاست کلی دولت است باید این موانع را از سر راه بردارد. تا جایی که اطلاع داریم دولت پذیرفته است که ارز به نرخ واقعی خودش نزدیک شود، چراکه منطقی نیست محصولی که قیمتش ۴۵۰۰ تومان است پایین‌تر فروخته شود. اگر اینگونه شود تولید داخل از رقابتی بودن خارج و واردات بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید