Performancing Metrics

کاهش خاموشی چقدر هزینه دارد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 405059
تاریخ انتشار: 27 دی 1396 - 12:47
علی‌رغم اینکه میزان خاموشی‌ها از ابتدای دولت یازدهم کاهش خوبی داشته اما نتوانسته میزان استاندارد را از آن خود کند و به گفته معاون شرکت توانیر، اگر سالی ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه فرسوده برق داده شود، می‌توان میزان خاموشی را به زیر ۲.۵ درصد رساند

 

به‌ گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بر اساس آمار سال گذشته به ازای هر مشترک ۲:۵۴ دقیقه خاموشی برق در روز وجود داشت به طوریکه در طول سال میزان خاموشی‌ها به ۹۵۰ دقیقه رسید. همچنین در سال ۹۵ و ۹۶ میزان متوسط خاموشی به ازای هر مشترک در بخش توزیع ۱.۸ دقیقه در روز و در بالادست ۰.۷ تخمین زده شده است.

به‌طورکلی در ۳۶۵ روز سال حدود ۷۰ تا ۸۰ دقیقه خاموشی در کشور وجود دارد، به عبارت دیگر هر مشترک در کشور ۲.۵ دقیقه خاموشی را در روز تجربه می‌کند که بر اساس برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته باید این عدد به ۱.۵ دقیقه کاهش یابد.

طبق اعلام مسئولان برقی پیش‌بینی می‌شود با فعالیت های انجام گرفته می‌توان در طول سال ۲۰۰ دقیقه خاموشی را کاهش داد که این عدد به ازای هر مشترک در طول سال ۷۰۰ دقیقه و در طول روز کمتر از دو دقیقه خواهد بود که با استانداردهای جهانی در حال تطابق است.

البته باید گفت که استاندارد بین‌المللی تعریف شده برای خاموشی در هر کشوری متفاوت است. به طور مثال در آمریکای شمالی میزان خاموشی پنج برابر هلند است که این به معنای عدم رعایت استانداردها در صنعت برق نیست، چراکه اندازه‌گیری این مسئله پارامترهای گوناگونی دارد.

در همین راستا محمود رضا حقی‌فام - معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر - اعلام کرده که سال گذشته در دو حوزه خوزستان و شمال مشکل بزرگی وجود داشت اما امسال با فعالیت‌های انجام شده در صنعت برق پایداری شبکه بهتر شده و تا کنون مشکل عمده‌ای در این حوزه‌ها نداشته‌ایم.

وی به ضرورت کاهش خاموشی‌های برق هم اشاره کرده و گفته که میزان خاموشی‌های برق به ازای هر ایرانی سالانه حدود   ۷۰۰ دقیقه است که باید این میزان کاهش یابد، چراکه به ازای یک درصد کاهش تلفات در شبکه های توزیع برق، حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان به صنعت برق کمک خواهد شد.

با توجه به اینکه سال گذشته در دو حوزه خوزستان و شمال مشکل بزرگی وجود داشت و امسال با فعالیت‌های انجام شده در صنعت برق پایداری شبکه بهتر شده و تا کنون مشکل عمده‌ای در این حوزه‌هاوجود ندارد انتظار می‌رود که اهداف تعیین شده در راستای کاهش خاموشی محقق شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید