Performancing Metrics

نفت از صعود هفتگی بازماند | اتاق خبر
کد خبر: 405214
تاریخ انتشار: 30 دی 1396 - 18:01
نفت پس از طی روند صعودی که قیمت‌های پایه را به بالاترین رکورد در سه سال اخیر رسانده بود، روز جمعه به دنبال نگرانی‌ سرمایه‌گذاران از رشد تولید آمریکا و فروش گسترده، کاهش یافت و روند رشد چهار هفته‌ای آن متوقف شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت ۷۰ سنت یا یک درصد کاهش یافت و در ۶۸.۶۱ دلار در هر بشکه بسته شد. در حالی که اوایل معاملات تا رکورد پایین ۶۸.۲۸ دلار عقب نشینی کرده بود. نفت برنت دوشنبه گذشته به ۷۰.۳۷ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود.

بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۸ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش، در ۶۳.۳۷ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای نفت خام آمریکا روز سه‌شنبه به ۶۴.۸۹ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین قیمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود.

برنت هفته گذشته ۱.۸ درصد و وست تگزاس اینترمدیت نیز ۱.۵ درصد کاهش یافت.

به گفته فیلیپ فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، بازار اخیرا چنان رشد قیمتی داشت که به وضعیت پیش خرید رسیده بود و برای نخستین بار است که رشد قیمت‌ها دچار وقفه می‌شود. با این‌همه این عقب نشینی نسبت به رشد اخیر قیمت‌ها همچنان بسیار اندک است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که میزان ذخایر نفت جهانی به کمک کاهش تولید اوپک، رشد تقاضا و افت قابل توجه تولید ونزوئلا به میزان قابل توجهی محدود شده است، اما هشدار داد که رشد سریع تولید در آمریکا ممکن است تعادل بازار را تهدید کند. رشد انفجاری تولید در آمریکا و رشد قابل توجه در کانادا و برزیل، کاهش شدید تولید در ونزوئلا و مکزیک را کاملا تحت الشعاع قرار خواهد داد.

این دیده‌بان انرژی پیش بینی کرد که رشد تولید آمریکا، تولید این کشور را به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد رساند و از تولید عربستان سعودی و روسیه فزونی خواهد گرفت. طبق آمار دولتی تولید نفت آمریکا هفته گذشته حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۹.۷۵ میلیون بشکه در روز رسید.

در این بین، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته پنج حلقه کاهش یافت و به ۷۴۷ حلقه رسید، اما همچنان بسیار بالاتر از ۵۵۱ حلقه در سال گذشته است.

به گفته تحلیلگران، کاهش شمار دکل‌ها باعث اندکی تردید نسبت به پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی شده است با این‌همه قیمت‌های نفت همچنان به خوبی پشتیبانی شدند و اکثر تحلیلگران کاهش شدید قیمت‌ها را پیش بینی نمی‌کنند.

سفته‌بازان با انتظار برای محدود شدن عرضه که از قیمت‌ها حمایت خواهد کرد، شمار قراردادهای خرید خود را افزایش داده‌اند. طبق آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، شمار قراردادهای خرید و اختیار معامله نفت آمریکا در نیویورک و لندن در هفته منتهی به ۱۶ ژانویه ۴۰ هزار و ۸۵۵ مورد افزایش یافت و به ۵۴۱ هزار و ۹۹۰ مورد رسید.

بر اساس گزارش رویترز، عامل اصلی تاثیرگذار بر رشد قیمت‌ها توافق کاهش تولید میان اوپک و شماری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان بوده که از ژانویه سال میلادی گذشته اجرا شده و قرار است تا پایان امسال ادامه پیدا کند، حتی در آمریکا که در توافق کاهش تولید حضور ندارد، میزان ذخایر هفته گذشته ۶.۹ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۱۲.۶۵ میلیون بشکه رسید که پایین‌ترین سطح فصلی در سه سال گذشته و پایین متوسط پنج ساله ۴۲۰ میلیون بشکه است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید