Performancing Metrics

شناسایی دقیق گسل‌های فعال کلان‌شهرها به مشهد رسید | اتاق خبر
کد خبر: 405219
تاریخ انتشار: 30 دی 1396 - 19:20
سازمان زمین‌شناسی اعلام کرد
سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام کرد در راستای تعیین حریم گسل‌های فعال در پنج کلان شهر ایران، فاز اول مطالعات میدانی در شهر مشهد آغاز شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در راستای اجرای مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مبنی بر تدقیق و تعیین حریم گسل‌های فعال در پنج کلان شهر تهران، کرج، مشهد، تبریز و کرمان با محوریت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، فاز اول مطالعات میدانی  با هدف تدقیق محل عبور و شواهد سازوکار گسل‌های فعال شهر مشهد تا شعاع ۵۰ کیلومتری آغاز شده است.

هادی شریفی -دبیر کمیته علمی دقیق سازی گسل‌های شهر مشهد و رئیس اداره مخاطرات زمین‌شناختی - گفت: فاز نخست برداشت‌های میدانی تدقیق و تعیین حریم گسل‌های فعال شهر مشهد آغاز شده و این مطالعات طی دو مرحله انجام خواهد شد.

وی در این رابطه ادامه داد: در مرحله اول مطالعات صحرایی که در حال حاضر با بیش از ۴۰ نفر کارشناس روز در حال انجام است و مواردی شامل شواهد ساختاری، مورفوتکتونیکی و زمین‌شناختی در طول چهار گسل اصلی و فعال شهر مشهد برداشت می‌شود.

بر اساس گزارش ارائه شده، دو گسل سنگ بست شاندیز و جنوب مشهد چناران از بخش‌های جنوبی شهر مشهد و دو گسل توس و کشف رود از بخش‌های شمالی شهر مشهد عبور می‌کند. از اولین نتایج این عملیات، تعیین دقیق محل شکستگی‌های اصلی و مشخص این گسل‌ها با دقت کمتر از چند متر است که در سطح زمین قابل مشاهده است.

مرحله دوم مطالعات بعد از تحلیل نتایج مرحله اول برداشت‌های صحرایی با تمرکز بر بررسی دیواره‌ گودبرداری‌های عمیق، شواهد ریختی و بررسی‌های ژئوفیزیک در سطح شهر مشهد آغاز خواهد شد.

حریم اولیه گسل‌ها به عنوان خروجی فاز نخست طرح تدقیق بعد از تکمیل مطالعات در دو مرحله یاد شده تعیین و در اختیار کمیته راهبری و اجرایی استان قرار خواهد گرفت.

همچنین مقرر شده طرح تدقیق و تعیین حریم گسل‌های فعال توسط وزارت راه و شهرسازی به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور به عنوان مرجع رسمی شناسایی و تعیین گسل‌ها محول شده و کمیته علمی این طرح متشکل از متخصصان اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید