Performancing Metrics

روایت وزیر نیرو از بزرگترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر | اتاق خبر
کد خبر: 405231
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1396 - 10:18
شرایط‌مان غیرمترقبه نیست؛
وزیر نیرو با تشریح ابعاد مشکل کم آبی و خشکسالی که در ۵۰ سال اخیر در کشور بی سابقه بوده است، گفت: با شرایط جغرافیایی کشور استفاده از واژه بحران آبی، چندان هم نابجا نیست.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، رضا اردکانیان در استودیو نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه استفاده از واژه بحران برای وضعیت آبی کشور نابجا نیست افزود: واقعیت قابل بیان این است که از حیث میزان بارش در وضعیت چندان متفاوتی با شرایط اقلیمی خود نیستیم، زیرا کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشکی قرار دارد.

او ادامه داد: با اندکی مطالعه بر عملکرد وضعیت جوی ۵۰ سال اخیر در می یابیم که شرایط آب و هوایی کشور رو به گرم شدن در حرکت است. همچنین روند تبخیر و تعریق از سطح دریا و درختان را سالانه حدود ۵.۴ میلی متر در ۵۰ سال اخیر تجربه، در طول این سالها با گرم شدن دمای کشور سالانه ۱.۱ میلی متر کاهش بارش را تجربه کرده ایم.

اردکانیان افزود: افزایش ۵۰ میلیون نفری جمعیت کشور در ۵۰ سال اخیر به معنای افزایش مصرف آب و کاهش اندوخته های آبی درکنار کاهش بارش و افزایش دمای کشور است پس روی هم رفته شرایط ما چندان هم غیر مترقبه نیست.

وزیر نیرو گفت: باید سیاست ها را تغییر داد و بجای مبارزه با بحران اقلیمی، سعی بر سازش اقلیمی داشته باشیم.

اردکانیان تصریح کرد: در ۳.۵ ماه گذشته میزان بارش در کشور ۳۷ میلی متر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد کاهش داشت پس می توان گفت که در ۴۷ سال اخیر در حال سپری کردن خشک ترین سال هستیم.

او با بیان اینکه مصرف کنندگان اصلی آب در کشور بخشهای کشاورزی، شرب، صنعت و محیط زیست است ادامه داد: وقتی سال خشکی داشته باشیم همه این بخشها از کم آبی متاثر خواهند شد البته همه تلاش ما این است که کاهش آبی در بخش شرب صورت نپذیرد.

وزیر نیرو گفت: از همکاری همه نهادها برای حل معضل کم آبی استقبال می کنیم اما پیش از آن باید مصرف بد را با شیوه صحیح مصرف جایگزین کنیم بویژه در بخش شرب شهرهای بزرگ، باید به مصرف آب نگاه درست و بهینه ای داشته باشیم.

اردکانیان ادامه داد: در شرایط کنونی، خشکسالی برای ما فرصت است بدان معنا که توجه جدی تری به چگونگی مصرف داشته باشیم و در بخش کشاورزی هم باید کشت های پر آب بر را در مناطق خشک وکویری متوقف کنیم.

او در مورد هدر رفت شبکه های انتقال و توزیع کشور گفت: کاهش بیش از حد مجاز هدر رفت منابع آبی اقتصادی نیست حتی در اروپا هم میزان هدر رفت آبها به ۵۰ درصد یا یا بیشتر می رسد که این هدر رفت در کشور ما حدود ۲۵ درصد و از این مقدار ۱۳.۴ درصد هدر رفت فیزیکی است.

اردکانیان گفت: با تامین بخشی از نیازهای بخش کشاورزی از پسابهای تصفیه شده می توانیم با کم آبی در این بخش مقابله کنیم در حال حاضر حدود ۸۵ کشور دنیا با فاضلاب بخش کشاورزی را تامین می کنند.

او تصریح کرد: در برخی دشتهای کشور باید بدنبال معیشت جایگزین باشیم زیرا محدودیت آبی، کشاورزی در آن مناطق را غیر ممکن خواهد ساخت.

وزیر نیرو گفت: پیک مصرف برق در ۲۵ سال گذشته رو به افزایش و رشدی معادل هفت درصد دارد.  

اردکانیان با بیان اینکه بحث برق فوق العاده حساس و زیربنای اصلی توسعه کشور است افزود: از نظر تولید قدرت نخست منطقه و قدرت چهاردهم دنیا اما نیازمند سرمایه گذاری برای نگهداری سیستم و پاسخگویی رشد مصرف برق هستیم.

وی با اشاره به اینکه کشور گرفتار بدمصرفی برق است گفت: در آینده توان پاسخگویی به مصرف برق را بر این اساس نداریم و تابستان امسال نیز میزان تولید و مصرف برق سر به سر بود.

وزیر نیرو افزود: هزار میلیارد تومان برای ساخت نیروگاه هزینه می کنیم تا فقط در زمان پیک مصرف که حدود ۲۰۰ ساعت است برق تولید کند.

اردکانیان گفت: تلاش می کنیم رشد مصرف برق با رشد تولید در کشور متناسب شود.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه های بخش خصوصی جزو اولویت های ما در صنعت برق است افزود: اکنون نیز در حالی که بخشی از آنها مطالبات زیادی از دولت دارند اما به کار خود به جد ادامه می دهند.

وزیر نیرو گفت: در جایی که امکان جذب سرمایه گذاری های خارجی نیز وجود دارد از آن استفاده می کنیم.

اردکانیان افزود: اکنون ۱۱ هزار و ۵۷۵ مگاوات ظرفیت نیروگاهی دولتی آماده واگذاری به بخش خصوصی است و هزار و ۹۸۵ مگاوات نیز در قالب نیروگاه های جدید با سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد یورو و ۲۱۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری است.

وی گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۴۲۰ مگاوات نیروگاه با استفاده از انرژی های نو و تجدید و پذیر به بهره برداری رسیده است.

اردکانیان افزود: ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر و پاک در سال ۹۲، ۱۷۳ مگاوات بود که اکنون به بیش از ۶۰۰ مگاوات رسیده است و در پایان دولت دوازدهم به پنج هزار مگاوات می رسد.

وزیر نیرو گفت: برای تشویق بخش خصوصی باید تضمین خرید برق وجود داشته باشد و تضمین نیز به تامین منابع مالی بستگی دارد.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه خرید تضمینی برق تولید شده از انرژی های نو و تجدید پذیر برای امسال در هر کیلو وات ساعت ۵۰ ریال و برای سال آینده ۶۰ ریال اختصاص داده اند.

اردکانیان گفت: کل روستاهای برق دار شده کشور ۲ هزار و ۲۶۰ روستاست و از ابتدای امسال ۱۰۸ روستا برق دار شده اند.

وزیر نیرو افزود: تقریبا تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار برق دارند و تاکنون ۳ هزار و ۳۷ پرتابل خورشیدی قابل حمل بین عشایر توزیع و در ماه های آینده ۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه دیگر در میان آنها توزیع خواهد شد.

وی اضافه کرد: حجم قراردادهای منعقد شده درباره ساخت نیروگاه ها با انرژی های نو و تجدید پذیر دو هزار مگاوات است.

اردکانیان گفت: حفاظت از خاک جدا از مدیریت منابع آب نیست و تلاش می کنیم در طرح های آمایش آب بر اساس هر منطقه طرح های توسعه آن تهیه شود.

وزیر نیرو افزود: برای محقق شدن طرح های آبی و برقی کشور از ظرفیت های نیروهای جوان استفاده می کنیم.

وی با اشاره به میانگین ۲۰۰ میلی متری لیتری بارش های سالانه کشور گفت: باید با کاهش سطح زیر کشت و استفاده از آب های مجازی سهم بخش کشاورزی را از مصرف آب کشور کاهش دهیم.

اردکانیان افزود: اکنون ارزش افزوده صادرات برخی محصولات کشاورزی با توجه به آبی که استفاده می کنند مناسب نیست.

وزیر نیرو گفت: باید در بخش محصولات کشاورزی غیر راهبردی به سمت واردات برویم زیرا وارد کردن این محصولات مانند وارد کردن آب است.

وی کشت فرا سرزمینی را نیز از جمله راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی دانست.

اردکانیان افزود: مدیریت آب فقط مربوط به یک دستگاه نیست همه مدیرانی که در دستگاه ها تاثیر گذار بر آب حضور دارند جزو مدیران این بخش هستند.

وزیر نیرو گفت: هر زمان که موضوع آب را میان بخشی دیده باشیم سیاست ها درست بوده است اما هر گاه بخشی دیده ایم سیاست های ما خالی از اشکال نبوده است.

وی با بیان اینکه در دوران مدیریت عرصه ناچار بوده ایم به سمت مهار آب ها برویم افزود: حدود ۴۷ هزار سد بزرگ در دنیا وجود دارد که نیمی از آن در چین است.

اردکانیان گفت: بیش از ۹۰ درصد از سدها پس از نیمه دوم قرن بیستم ساخته شده اند.

وزیر نیرو افزود: سد سازی در کشور به هیچ وجه جزو اشتباهات نبوده اما قطعاً کارهایی است که نیاز به اصلاح دارد.

وی گفت: سدهای بزرگ سیلاب ها را کنترل کرده اما برخی با اشکال روبرو شده اند.

اردکانیان افزود: شیرین کردن آب دریا، کاهش پساب و هدر رفت آب در شبکه ها و گسترش آبخیزداری از جمله راهکارهای مقابله با کم آبی است.

وزیر نیرو گفت: کاهش آب دریاچه ارومیه دلایل گوناگونی از جمله برداشت بی رویه آب از منابع و فقدان طرح آمایش سرزمینی دارد.

وی افزود: کلید واژه حل مسئله آب همکاری همه دستگاه هاست و بیش از این فرصت نداریم به موضوع آب بخشی نگاه کنیم.

اردکانیان گفت: در سال ۹۲، ۹۱۷ هزار و ۲۳۲ نفر و در سال ۹۶ حدود ۶ میلیون نفر از روستاییان کشور آب شرب پایدار دارند و تا پایان دولت دوازدهم بیش از ۸ میلیون نفر از این آب برخوردار خواهند شد.

وزیر نیرو شیرین کردن آب دریا یا تصفیه پساب ها را نمونه ای از آب های نامتعارف خواند و افزود: روند استفاده از این آب ها در سال ۹۶ به ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال رسیده است و تا پایان دولت به دو برابر افزایش می یابد.

وی طرح تعادل بخشی به منابع آب زیر زمینی را نیازمند منابع مالی قابل توجهی دانست و گفت: تاکنون تعداد زیادی از چاه های غیر مجاز مسدود شده اند.

اردکانیان افزود: از ابتدای اجرای این طرح تا دی امسال ۳۹ هزار و ۲۷۵ حلقه چاه مسدود و از اضافه برداشت ۳ هزار و ۲۷۲ حلقه چاه جلوگیری شده است.

وزیر نیرو گفت: بر این اساس از برداشت بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت از آب های زیر زمینی جلوگیری شده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید