Performancing Metrics

اصلاح مالیات بر ارزش افزوده طلا | اتاق خبر
کد خبر: 405234
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1396 - 11:06
رئیس سازمان مالیاتی اعلام کرد؛
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: برای طلا، مالیات بر ارزش افزوده سه درصدی در نظر گرفته شده که به زودی با نمایندگان بخش طلا گفتگوهایی خواهیم داشت تا به چارچوب مشخصی در این رابطه برسیم.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، سیدکامل تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درباره الکترونیکی شدن سیستم نظام مالیات گفت: در حال حاضر سامانه ثبت نام مالیات ۱۰۰ درصد الکترونیکی است و بالغ بر ۹۰ درصد اظهارنامه ها به صورت الکترونیک دریافت می شود.

وی افزود: سامانه مجوز و پرداخت الکترونیکی شده است و ما قابلیت این را داریم که کاغذ را از نظام مالیاتی حذف کنیم و این کار به زودی انجام خواهد شد با این کار اقدامات بزرگ نظام مالیاتی برای مردم روشن خواهد شد. سامانه املاک نیز به صورت آزمایشی در حال تنظیم است و تا پایان سال سراسری می شود و برنامه بعدی در زمینه املاک این است که در سال آینده به دفترخانه ها واگذار شود و مردم در این زمینه نیازی به مراجعه به مراکز مالیاتی نخواهند داشت.

تقوی نژاد گفت: در نظارت بر ادارات مالیات سه روزه پاسخ ادارات ثبت داده می شود و تلاش بر این بوده است که انتظار در ادارات مالیات تا حداقل ممکن کاهش یابد.

وی درباره طرح جامع مالیاتی نیز گفت: این طرح بزرگترین پروژه نرم افزاری در کشور است. این طرح ابتدا ۳۲ پروژه داشت که بخش بیشتر آن به بهره برداری رسیده است؛ در این بخش کارامدی نظام مالیاتی مد نظر است و نرم افزار این پروژه بومی شده و مشکلات برطرف شده که در بخش سخت افزاری و شبکه پیاده سازی و مستقر شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی، با بیان اینکه هفته گذشته نیز وزیر اقتصاد از دستاوردهای طرح جامع رونمایی کرد؛ گفت: پاشنه آشیل نظام مالیاتی کشور تکمیل سامانه های اطلاعاتی است که از سه ماه گذشته آغاز شده و در حال تکمیل است.

وی در ادامه درباره ارزش افزوده گفت: مالیات بر ارزش افزوده جایگزین دیگر مالیات ها شده است. در این بخش مالیات به حلقه آخر اصابت می کند و در اصل از تولید رد می شود و مصرف کننده مالیات را پرداخت می کند. در حال حاضر مالیات ها جمع شده و به نفع تولید و تولید کننده است و مانند گذشته آبشاری نیست. قانون مالیات بر ارزش افزوده آزمایشی و ۵ سال است که در اختیار دولت است. با هزار ساعت کار در هیئت دولت لایحه ای تنظیم و به مجلس ارائه شد و در لایحه پیشنهادی اشکالات برطرف شده است و جرائم در این لایحه پیشنهادی به شدت کاهش یافته است.

تقوی نژاد گفت: به طور مثال ،فعالان اقتصادی که با دولت قرارداد دارند مالیات را از دستگاههای دولتی دریافت نمی کنند که این در لایحه جدید برطرف شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی، در ادامه درباره اخذ مالیات طلا گفت: اگر زمان اجرای مالیات بر ارزش افزوده، اخذ مالیات از طلا آغاز نمی شد این کار بهتر اجرا می شد. درلایحه پیشنهادی نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد است اما در کالاهایی مثل سیگار و سوخت بیشتر است. تنها کالایی که مالیات بر ارزش افزوده کمتر محاسبه شده طلاست که ۳ درصد در نظر گرفته شده است. در بحث نشست های زیادی انجام شده است که به زودی با نمایندگان بخش طلا گفتگوهایی خواهیم داشت تا به چارچوب مشخصی برسیم.

وی در ادامه گفت: دانشگاه تهران مطالعه ای انجام داد و اثر مالیات بر ارزش افزوده در تولید را بررسی کرد. این محقق گفت مالیات اثر کاهنده در تولید نداشته است . هیچ گونه زیانی اگر مالیات برارزش افزوده به درستی اجرا شود متوجه بخش تولید نخواهد بود.

تقوی نژاد گفت: درسال ۹۶ مالیات یک میلیون و ۲۰۰ واحد صنفی اینگونه اخذ شد که به مالیات سال ۹۳ فقط ۸ درصد اضافه شده است. درباره خانه های خالی نیز در سال ۹۳ تفکری در مجلس بود که چرا کسانی که در بخش تولید فعالیت می کنند مالیات بدهند اما کسانی که در بخش مسکن فعالیت می کنند مالیات ندهند که این کار درستی بود و موجب رونق خرید و فروش می شود البته هنوز دریافت نشده است که باید بر اساس اطلاعات وزارت مسکن بررسی و تصمیم گیری شود.

وی درباره املاک و مستقلات نیز گفت: در وهله اول تصمیم بر این بود که ۱۵ روزه پاسخ مردم داده شود اما این کار در حال حاضر در بیشتر ادارات مالیات سه روزه پاسخ ادارات ثبت داده می شود و تلاش بر این بوده است که به حداقل زمان ممکن کاهش یابد. آموزش های نرم افزاری داده شد و امیدواریم در سال ۹۷ این کار واگذار شود.

تقوی نژاد گفت: در مالیات به هدف های مختلفی مثل تامین هدف های مالی و سیاست گذاری های کلان در حوزه های باز توزیع درامد و سیاست های توزیعی توجه می شود و رفتن به سمت اهداف کنترلی و هدایت گری در بخش اقتصادی مد نظر است. در سیاست های ما در اقتصاد مقاومتی باید سیاست های دریافت مالیات جایگزین سیاست پول نفت شود. دستگاه های اجرایی نیز باید از مالیات ستانی حمایت کنند. در حال حاضر که موقع تنظیم بودجه است تمام سیاستمداران با توجه به سیاست های کشور توجه و عددی برای مالیات مشخص و به محض مشخص شدن عدد همه باید از آن حمایت و سیاست ها را به درستی اجرا کنند.

وی گفت: اصل تعریف شده در این زمینه درباره تعامل مودیان با مردم است. اگر فعال اقتصادی در بخش حقیقی فعالیت داشته باشد با فعال در بخش حقوقی تفاوت داردو ماده قانونی خاص خود را دارد. ما با تکمیل سامانه اطلاعاتی و اخذ اطلاعات دقیق از مودیان و ذینفعان و توسعه فرهنگ راستگویی به مشتریان به سمت خوداظهاری می رویم.

تقوی نژاد افزود: میزان معافیت در جداول مشخص شده است و مودیان در این زمینه آگاهی کافی دارند. اگر مودیان مالیاتی دفتر و اسناد کافی داشته باشند می توانند میزان درست مالیات را تشخیص دهند. مودیان بند (ج)کسانی هستند که در داشتن دفتر و نگهداری اسناد معاف شده اند.

وی افزود: در سال ۹۶ برای مالیات سال ۹۵ توافق داشتیم و مالیات خوداظهاری یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد صنفی را پذیرفتیم. در واحدهای کوچک و متوسط نیز به صورت خوداظهاری پذیرفته شده است. ما به دنبال توسعه خوداظهاری در این زمینه هستیم و مردم باید به این کار عادت کنند که اطلاعات دقیق بدهند. در برنامه آتی سازمان مالیاتی کشور بیش از ۸۰ درصد اطلاعات مالیاتی مودیان پذیرفته خواهد شد و تنها رسیدگی در زمینه ۱۵ تا ۲۰ درصد مودیان پرریسک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تقوی نژاد گفت: مودیان دو گروه هستند یکی مودیان دائم هستند یکی برای کارهای خاص مراجعه می کنند. اشخاص حقیقی و حقوقی در اردیبهشت و خرداد ماه اظهارنامه می دهند که به صورت الکترونیکی است و صفی در ادارات در این زمینه وجود ندارد. وقتی مردم در خوداظهاری اطلاعات می دهند تقاضا بر این است که خوداظهاری براساس اطلاعات درست باشد. هرزمان که اطلاعات خوداظهاری و اطلاعات سامانه به هم نزدیک شد خوداظهاری در همان زمان پذیرفته خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید