Performancing Metrics

چند هزار گوشی با رجیستری بلاک شدند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 405362
تاریخ انتشار: 3 بهمن 1396 - 16:36
ستاد مبارزه با قاچاق کالا پاسخ داد
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که تاکنون با اجرای طرح رجیستری گوشی‌ها تلفن همراه حدود ۱۱ هزار و ۵۰۹ گوشی دچار وضعیت بلاک شده‌اند.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حمید دهقانی نیا صبح امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری به ارائه توضیحاتی درباره نحوه اجرای طرح رجیستری پرداخت و به مشکلاتی که در این زمینه از سوی مردم و فروشندگان اعلام می‌شود، پاسخ داد.

وی بخشی از این انتقادات را برگرفته از منافع شخصی دانست و گفت: این‌که عده‌ای می‌گویند ۱۰۰ درصد طرح رجیستری با شکست مواجه می‌شود، موضوعی است که نمی‌دانیم برچه اساس مطرح می‌شود و آیا این افراد از توان پیشگویی برخوردارند که با قطعیت طرحی را شکست خورده اعلام می‌کنند!؟

دهقانی‌نیا همچنین اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه تلفن همراه چهار تا پنج اتحادیه و انجمن مختلف داریم که با تمام اینها جلساتی برگزار شده و مسائل بررسی شده است، اما عده‌ای که می‌خواستند نظرات آنها در این طرح اعمال شود گاه نقطه نظراتی مطرح می‌کنند که باید توجه کرد چرا این موضوعات از سوی دیگر انجمن‌ها و اتحادیه‌ها مطرح نمی‌شوند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: عده‌ای می‌گویند با اجرای این طرح نوعی رانت ایجاد شده و لازم است واردات انواع گوشی‌های تلفن همراه برای واردکنندگان آزاد باشد و به طور مثال جمعیتی ۵۰ نفری در این بخش فعالیت کنند. حال حرف ما آن است که اکنون تنها برای واردات اپل ۴۶ شرکت مجوز دارند.

چرا گوشی گران شد؟

دهقانی‌نیا در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به انتقاداتی که اجرای طرح رجیستری را دلیلی بر گران شدن تلفن همراه در بازار می‌داند، توضیح داد: اکنون بالا رفتن نرخ ارز، حذف ارز مبادله‌ای از واردات این بخش و یا اخذ مالیات در کشور مبدا از جمله دلایلی است که باعث افزایش قیمت تلفن همراه می‌شود. زیرا در ماه‌های گذشته نرخ ارز به مراتب پایین‌تر از رقم فعلی بوده و برای واردات موبایل نیز ارز مبادله‌ای حذف شده است. از سوی دیگر در ماه‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که در برخی کشورهای مبدا بر خلاف گذشته مالیات‌های متعددی دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بعضی از این انتقادات از سوی افرادی مطرح می‌شود که با اجرای طرح رجیستری منابع خود را در خطر می‌بینند. اگر اکنون پیش‌گویی‌هایی قابل تامل و خارج از استدلال درباره سرنوشت این طرح رخ می‌دهد نیز موضوع شاید به همین منافع مربوط باشد.

سفارشاتی که ثبت شدند ولی ترخیص نه

مدیرکل فناوری اطلاعات  و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه صحبت‌های خود به ارائه آماری از سفارش‌های ثبت شده واردات پرداخت و گفت: بیش از ۷۳۷۸ ثبت سفارش برای آیفون صورت گرفته است که از این تعداد تنها ۲۷۲۷ مورد ترخیص نهایی شده‌اند. از ابتدای سال نیز ما بیش از ۳۰۰ هزار ثبت سفارش برای واردات انواع گوشی‌های اپل داشته‌ایم که از این میان تنها ۲۰۰۰ مورد به یک شرکت خاص مربوط بوده که اکنون نسبت به آن انتقال صورت می‌گیرد احتمالا این موارد و این انتقادات با نیت‌هایی خاص مطرح می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: در ۹ ماهه اول امسال بیش از ۲۷۸ میلیون دلار انواع تلفن همراه از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور شده‌ است که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

دهقانی‌نیا افزود: در پاییز امسال نیز بالغ بر ۱۴۴ میلیون دلار گوشی تلفن همراه به شیوه‌های رسمی وارد کشور شده‌اند اما در مدت مشابه سال قبل این رقم به ۵۶ میلیون دلار محدود می‌شد البته باید این نکته را نیز به خاطر سپرد که در حال حاضر با اجرای این بند در چهار برند بالغ بر ۶۲۵ میلیون دلار کالا قاچاق که در این حوزه وارد شده و بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان ارزش داشتند، در دستور کار قرار گرفته است.

گوشی اتباع خارجی در ایران چه وضعیتی پیدا می‌کند؟

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره گوشی‌هایی که متعلق به توریست‌ها و مسافرانی که به ایران مراجعه می‌کنند، می‌شود اعلام کرد: گمرک برای این نوع گوشی‌ها یک بازه زمانی ۳۰ روزه در نظر گرفته است اما به طور کلی درباره مسافران ایران باید چند نکته را در نظر گرفت. اول آنکه اگر قرار باشد این افراد بیش از ۳۰ روز در ایران مانده و از سیم‌کارت ایرانی استفاده کنند، گوشی آنها مشمول طرح رجیستری شده و باید حتما وارد سامانه شوند تا این گوشی را به ثبت رسانند.

وی ادامه داد: اگر افراد از سیم‌کارت‌های خارجی استفاده کنند، به هیچ عنوان رمینگ شامل اجرای طرح رجیستری نخواهد شد. از سوی دیگر با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده نیازی به آن نیست که افراد بدو ورود خود برای ثبت تلفن همراهشان به سامانه مربوطه مراجعه کرده یا راهی گمرک شود. پیشنهاد ما آن است که افراد حتی ۱۰ روز پس از ورود به ایران در صورتی که قصد اقامت بیش از یک ماه را دارند، این اقدام را انجام دهند.

با اپل آی دی هیچ کاری نداریم

دهقانی‌نیا در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص اپل آی دی گوشی‌های اپل و وضعیت آنها به هنگام فروش گوشی‌های استفاده شده اظهار کرد: ما در طرح رجیستری با اپل آی دی هیچ کاری نداریم و این طرح تنها به تجهیز تلفن همراه مربوط می‌شود.

وی در ادامه درباره افرادی که قصد خرید و فروش گوشی‌های استفاده شده را دارند نیز توضیح داد: اگر افراد بخواهند گوشی کارکرده خود را به فروش برسانند، می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند و پس از فروش به بازگشت گوشی به حالت کارخانه امکان دریافت کد IMEI وجود خواهد داشت.

دهقانی‌نیا ادامه داد: در حال حاضر بر خلاف صحبت‌هایی که مطرح می‌شود، در کل شبکه کشور ۲۱ هزار و ۲۶۵ کد IMEI بدون ثبت در شبکه مشاهده شده است که از این تعداد تنها ۱۱ هزار و ۵۰۹ مورد وارد شبکه نشده است. زیرا ممکن است بسیاری از این گوشی‌ها متعلق به مسافرانی بوده که پس از مدتی کوتاه ایران را ترک می‌کنند.

خریداران گوشی‌های قاچاق چه کنند؟

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه صحبت‌های خود خطاب به افرادی که گوشی‌های خریداری شده توسط آنها قاچاق بوده و پس از مدتی با مشکل مواجه شده، اظهار کرد: این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های تعزیرات یا سازمان حمایت مسئله را پیگیری کنند یا از طریق شماره ۱۲۴ مشکل خود را دنبال کنند. البته توصیه ما به خریداران گوشی‌های تلفن همراه آن است که حتما به هنگام خرید خود روند امتحان اصالت کالا را انجام دهند و این کار را به افراد دیگر محول نکنند تا امکان هر گونه سوء استفاده از بین برود.

وی افزود: البته ما نیز از فروشندگان تلفن همراه درخواست کرده‌ایم که بر روی شیشه واحدهای خود بروشورهای اطلاع‌رسانی را نصب کنند تا خریداران بتوانند پیش از خرید اطلاعات کافی را مطالعه کنند.

تا پایان امسال تمام برندهای موبایل مشمول رجیستری می‌شوند

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین از تلاش برای اجرای طرح رجیستری بر روی تمام برندهای تلفن همراه خبر داد و گفت: البته تلاش ما آن است که در این زمینه شتاب‌زده عمل نکنیم. بر همین اساس اگر احتمال بروز کوچکترین مشکلی وجود  داشته باشد برای اجرای این طرح زمان بیشتری در نظر خواهیم گرفت.

وی در عین حال یادآور شد: تاکنون طرح رجیستری بر روی چهار برند، اجرا شده که محصولات این بخش از نظر کمی ۱۱ درصد و از نظر ارزش ۴۰ درصد گردش مالی بازار تلفن همراه را به خود اختصاص می‌دهد.

ارسال پیامک قطع برای گوشی‌هایی که قبلا خریداری شده‌اند

دهقانی‌نیا در پاسخ به این سوال که مبنی بر اینکه برخی افراد از دریافت پیامک قطع گوشی‌هایی که پیش از زمان اجرای رجیستری خریداری شده گلایه دارند، گفت: این موضوع به ما هم منتقل شده است اما صحت آن را به طور کامل تایید نمی‌کنیم چرا که برخی افراد در آخرین ساعات پیش از اجرای طرح رجیستری به طور مثال با یک سیم‌کارت ۶۳ یا حتی در مواردی ۱۶۲ گوشی اپل را روشن کرده‌اند. این افراد به دلیل حجم بالای کاری که در آن دوره انجام می‌دادند، تنها به روشن کردن گوشی‌های خود اکتفا کرده و منتظر دریافت پیامک تایید نشده‌اند بر همین اساس در موارد متعدد این افراد با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

با اجرای رجیستری برندهای مختلف گارانتی‌دار می‌شوند؟

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سوالی درباره ارائه گارانتی برای برندهای مختلفی مانند اپل توضیح داد: برند اپل با توجه به آنکه در ایران نمایندگی رسمی ندارد، امکانی برای ارائه گارانتی خود شرکت برای آن مهیا نیست اما با توجه به جذابیتی که این برند در میان مردم دارد، دولت نگفته است واردات آن به طور کلی ممنوع است. اما بر اساس تدبیر دولت قرار بر آن شده که شرکت‌هایی گوشی‌های تلفن همراه را وارد می‌کنند، متعهد به ارائه خدمات پس از فروش باشند. به عبارتی دیگر یکی از نقاط قوت اجرای طرح رجیستری آن است که افراد به راحتی از حق برخورداری ۱۸ ماهه خدمات پس از فروش برخوردار می‌شوند.

کثیرالسفرها حتما بار اول رجیستر شوند

دهقانی‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه هیچ محدودیتی در ثبت تعداد گوشی‌های تلفن همراه به نام یک فرد وجود ندارد، گفت: افرادی که سفرهای زیادی داشته و ممکن است مراجعت متعدد به ایران داشته باشند، لازم است حتما در مرتبه اول نسبت به ثبت گوشی تلفن همراه خود اقدام کنند. چرا که در دفعات بعدی سفر به ایران امکانی برای انجام این کار وجود نخواهد داشت.

وی همچنین اظهار کرد: برای ثبت گوشی افرادی که از خارج از کشور به ایران می‌آیند، می‌توان از طریق مراجعه به سامانه ثبت گوشی‌های مسافری با آدرس Epl.irica.gov.ir/ImeiRegister مراجعه کنند.

انتهای پیام /

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید