Performancing Metrics

قیمت سیگار در ایران ارزان‌تر از دنیا | اتاق خبر
کد خبر: 406295
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1396 - 11:04
وزیر بهداشت تاکید کرد
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم افزایش مالیات بر دخانیات به منظور کاهش مصرف آن، گفت: به هر نسبت که مبلغ سیگار افزایش یابد، دسترسی کاهش خواهد یافت و در این زمینه لازم است از تجربیات بین‌المللی استفاده شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در واکنش به برخی تلاش‌ها برای پایین نگه داشتن قیمت سیگار به بهانه کنترل قاچاق آن، گفت: به نظر من در این موضوع نیز باید به تجربیات بین‌المللی احترام بگذاریم و از آن‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: قیمت سیگار در همه جای دنیا گران‌تر از ایران است، دلیلش هم آن است که بالاخره قیمت روی مصرف اثر می‌گذارد؛ طبیعی است که اگر سیگار رایگان شود، مصرفش بسیار بیش از میزان فعلی افزایش خواهد یافت. اما به هر نسبت که مبلغ افزایش یابد، دسترسی کاهش پیدا خواهد کرد.

وزیر بهداشت گفت: بر همین اساس این که بعضی‌ها با افزایش مالیات بر سیگار مخالفت کنند، در حالی که این موضوع هم روی مصرف اثر می‌گذارد و هم برای خزانه یک منبع درآمد است، حقیقتا من متوجه علت مخالفت آنها نمی‌شوم.

وی ادامه داد: البته طبیعی است که در این میان صنفی که درگیر تولید یا واردات است، به منافع‌شان فکر می‌کنند ولی این که تعدادی از نمایندگان محترم مجلس وارد صحنه شوند و با تعصب از افزایش عوارض سیگار جلوگیری کنند یا مصرف قلیان در برخی مجموعه‌ها آزاد شود، برای خود من واقعا جای سوال است؛ چرا که این افراد انسان‌های شریفی هستند و قطعا نمی‌خواهند آسیبی به موکلان‌شان وارد شود، بر همین اساس تصورم آن است که اطلاعات ناقص به آنها داده شده و اگر اطلاعات دقیق‌تری در اختیارشان قرار گیرد، حداقلش این است که از یک رویه غلط حمایت نخواهند کرد.

وزیر بهداشت گفت: سلامت مردم بسیار مهم است و از طرفی هم تقریبا اکثر کسانی که اعتیادهای دیگری پیدا کرده‌اند، مقدمه‌اش از سیگار بوده است و در همه جای دنیا حتی کشورهای همسایه ما سخت‌گیری جدی در این زمینه وجود دارد.بنابراین یکی از ابزارهای کشورها در این زمینه، وضع مالیات بر خرده فروشی سیگار است. اگر مالیات مناسب وضع شود مصرف حتما کاهش خواهد یافت و این تبلیغ در جامعه که با افزایش مالیات، قاچاق افزایش می‌یابد، غلط و اشتباه است و با توجه به مطالعه انجام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، حتما مصرف کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید