Performancing Metrics

پرواز نقدینگی از بازار سرمایه به سمت بازار پول | اتاق خبر
کد خبر: 406655
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1396 - 17:41
در تالار شیشه‌ای رخ داد
نوسانات نرخ ارز این روزها در بازارهای مختلف از جمله بورس سایه افکنده و باعث شده حجمی از نقدینگی سرگردان به سمت بازارهای ارز حرکت کند، علاوه بر این انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز نیز سبب انتقال مقداری از نقدینگی از بازار سرمایه به بازار پول شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، با افزایش قیمت ارز در بازار طی روزهای گذشته بازار سرمایه نیز تحت نوسانات این بازار قرار گرفت. نوسانات نرخ ارز سبب شد منابع از بازار سرمایه دور شود و در بازار های موازی تزریق شود. از طرفی تصمیم بانک مرکزی بر بالا بردن مقطعی سود سپرده های بانکی سرمایه گذاران ریسک گریز بازار سرمایه را مردد کرد که سرمایه های خود را در سیستم بانکی سپرده گذاری کنند.

می توان گفت نوسانات نرخ ارز در این مدت سبب فضای ابهام در دیگر بازار ها هم شد از طرفی انتشار گواهی سپرده بانکی با نرخ ۲۰ درصد این ابهام را عمیق تر کرد. در این فضا معامله گران بازار سرمایه با احتیاط بیشتری قدم بر می‌دارند و شاهد افت قیمت‌ها با شیب ملایم هستند به طوری که امروز دوشنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۵۲ واحد افت کرد و به رقم ۹۸ هزار و ۱۴۸ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۱۷ واحد افت تا رقم ۱۷ هزار و ۵۸۴ پایین آمد.

شاخص آزاد شناور نیز ۲۰۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۰۵ هزار و ۲۴۷ رسید. شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک ۶۴ و ۵۵۱ واحد افت کردند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌ گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و گروه مپنا سه نمادی بودند که به ترتیب با ۵۵، ۴۲ و ۳۴ واحد تاثیر بیشترین نقش کاهنده را در افت نماگر بازار سرمایه داشتند. در طرف مقابل توسعه معادن و فلزات، پالایشگاه نفت بندرعباس و معدنی و صنعتی چادرملو هر یک به ترتیب با ۳۱، ۲۱ و ۱۹ واحد تاثیر افزاینده سعی کردند تا شاخص‌ها را به سمت بالا هدایت کنند.

از طرفی شرکت‌های خودرویی از جمله ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو حتی لیزینگ رایان سایپا امروز در افت شاخص‌های بازار سرمایه به شدت تاثیرگذار بودند. به طور کلی در گروه خودرو و ساخت قطعات روند قیمت سهم‌ها مخصوصا سهم‌های شاخص‌ساز امروز رو به کاهش بود. در این گروه ۱۶۹ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۹ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

از طرف دیگر در بازار کم‌رمق امروز فلزات اساسی نیز چندان نتوانستند با افزایش قیمت وارد شوند و برعکس بیشتر سهم‌ها روند کاهش قیمت را از سر گرفتند. در این گروه ۳۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

نفتی‌ها امروز شاهد دادوستد بیش از ۲۲ میلیون سهم بودند که ارزش آن‌ها به حدود ۱۴ میلیارد تومان می‌رسید. در این گروه نیز نوسان قیمت‌ها عمدتا کمتر از یک درصد رو به بالا و پایین بود، اما قندی‌ها جزو معدود گروه‌هایی بودند که بیشتر سهم‌هایشان با رشد قیمت همراه شد. این گروه شاهد معامله بیش از هفت میلیون سهم به ارزش بیشتر از سه میلیارد تومان بودند.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۲۲۶ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۹۳۴ میلیون سهم و اوراق مالی طی ۷۶ هزار و ۶۳۸ نوبت بود.

آیفکس نیز امروز ۰.۸ واحد افت کرد و به ۱۱۹۸ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران عدد ۳۲۶ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات به رقم ۲۲۴ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید