Performancing Metrics

بی‌ثباتی ارز فعالان اقتصادی را با سرگردانی مواجه می‌کتد | اتاق خبر
کد خبر: 406850
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1396 - 10:52
فولادگر :
رییس کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، افزایش قیمت دلار به حدود ۵۰۰۰ تومان را پیام بدی برای جامعه دانست و گفت که تمهیدات دولت تا حدودی قیمت دلار را کاهش می‌دهد اما نمی‌توان انتظار داشت که تا عید این قیمت به ۴۰۰۰ تومان برسد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حمیدرضا فولاد گر در ارزیابی از دلایل افزایش قیمت دلار در یک ماه گذشته، گفت: دولت یازدهم در سال‌های اول خود توانست ثبات در بازار ارز حاکم کند آن هم در شرایطی که طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ به دلیل تشدید تحریم‌ها شاهد بی‌ثباتی در بازار ارز بودیم. این ثبات پیام مثبتی برای تولیدکنندگان و به طور کلی بازار اقتصاد کشور فرستاد که می‌تواند روی قیمت ارز حساب باز کند.

وی افزود: از سال گذشته یکسری مشکلات در بازار ارز به وجود آمد که با تشدید شدن آن در طول یک ماه گذشته شاهد بی‌ثباتی در قیمت ارز هستیم. این بی‌ثباتی بیشترین ضرر را به بازار اقتصادی یعنی سرمایه‌گذار، تولیدکننده، واردکننده، صادرکننده و حتی فعالان حوزه بانکی وارد می‌کند. آنها با نوعی سرگردانی روبرو می‌شوند و نمی‌توانند برای سال آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

نماینده مردم اصفهان افزایش قیمت دلار در طول یک ماه آن هم از ۴۰۰۰ تومان به ۵۰۰۰ تومان را پیام بدی برای جامعه دانست و گفت: بخش عمده‌ای از دلیل نوسانات قیمت ارز ناشی از به هم خوردن نسبت عرضه و تقاضا است. یکسری مسافرت‌های خارجی در کنار واردات و ایجاد بازارهای دیگر این نسبت را به هم زد آن هم در شرایطی که نقدینگی در جامعه ما زیاد است و هر چند وقت یک بار به یک سمتی سوق پیدا می‌کند.

فولادگر افزود: دولت نتوانست تقاضای موجود در بازار ارز را جواب دهد. مردم نیز نتوانستند به ارز مورد نیاز از طریق صرافی‌ها و حساب‌های داخلی دسترسی پیدا کنند. این گپ و فاصله بین عرضه و تقاضا زیاد شد که نتیجه آن تفاوت فاحش در قیمت ارز نسبت به یک ماه گذشته است.

وی اضافه کرد: مردم وقتی افزایش قیمت را مشاهده کردند احساس کردند که با سرمایه‌گذاری در بازار ارز می‌توانند به سود دست پیدا کنند، این خود قیمت ارز را بیشتر افزایش داد. نباید فراموش کنیم که ما ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در بین مردم داریم یعنی برای اولین بار میزان نقدینگی از GDP ما جلوتر رفته است. طبیعتا این نقدینگی سرگردان است و جایی می‌رود تا سود به دست آورد. آن هم در شرایطی که تولید و صادرات نمی‌تواند نقدینگی را جذب کند و چنین بازارهایی را به وجود می‌آورد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به رفع نشدن موانع تولید، گفت: وقتی موانع تولید رفع نمی‌شود و فضای کسب و کار مهیا نمی‌شود عملا تولیدکننده نمی‌تواند نقدینگی را جذب کند به همین دلیل نقدینگی‌های جامعه به سمتی می‌رود تا سود بیشتری را کسب کند.

وی یادآور شد:‌ در این بین کم شدن سودهای بانکی نیز مزیت بر علت شده است کما اینکه این کار درستی بود اما به شرطی که همزمان با آن اقدامات دیگری بخصوص در حوزه توجه به تولید انجام می‌شد. وقتی فردی می‌بیند که نمی‌تواند در حوزه سرمایه‌گذاری بانک‌ها حداقل سود ۲۰ درصد را کسب کند سرمایه‌اش را بیرون می‌آورد و به سمت بازارهایی همچون ارز می‌برد.

این نماینده مجلس با اشاره به اقدامات دولت رای کنترل بازار ارز، گفت: دولت سه اقدام سپرده‌گذاری با سود ۲۰ درصد، پیش فروش سکه و سپرده ارزبنیان را انجام داد. همه آنها برای آن است که سرمایه‌گذاری به سمت دیگری رود. این اقدامات اثرات مقطعی و کوتاه مدت دارد که در نهایت نیز با سیاست‌های دولت یعنی کاهش نرخ سپرده و تسهیلات تناقض دارد.

فولادگر خاطرنشان کرد: در این بین یکسری از افراد سودجو و دلال نیز به دلیل نداشتن رونق صرافی‌ها وارد معرکه شدند که به افزایش نرخ ارز کمک کرد. قطعا اگر صرافی‌ها رونق داشته باشند دیگر نقش دلالان صفر می‌شود و مردم برای خرید دلار سراغ دلال نمی‌روند.

وی در پایان در پیش‌بینی از نرخ دلار تا یک ماه آینده و ایام عید نوروز، گفت: اقدام دولت توانست نرخ ارز را مقداری کم کند ولی نمی‌توان اینطور پیش‌بینی کرد که در عرض یک ماه قیمت دلار حتی به ۴۰۰۰ تومان برسد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید