Performancing Metrics

نشست فوری۴دستگاه برای ریزگردهای خوزستان | اتاق خبر
کد خبر: 406903
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1396 - 11:48
در جلسه شورای عالی آب به ریاست جهانگیری مقرر شد؛
جلسه شورای عالی آب به ریاست معاون اول رییس جمهور و با موضوع ریزگردهای استان خوزستان برگزار شد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری در جلسه عصر دیروز شورای عالی آب، استان خوزستان را استانی بسیار مهم و استراتژیک برای کشور دانست و از نگاه ویژه دولت به حل مشکلات مردم این استان خبر داد.

معاون اول رییس جمهور یکی از مشکلات مردم استان خوزستان را وجود ریزگردها در فصول مختلف سال عنوان کرد و افزود: خشکسالی و کمبود منابع آب نیز در کنار مسئله ریزگردها، مردم استان خوزستان را رنج می دهد که البته خشکسالی مشکلی است که تقریبا مردم همه استان های کشور با آن مواجه هستند.

وی با تاکید بر اینکه تلاش دولت برای حل مسئله ریزگردها در استان خوزستان جدی است و تردیدی در اراده جدی دولت برای حل این مسئله وجود ندارد، تصریح کرد: در موضوع ریزگردها آنچه اهمیت دارد این است که کانون های اصلی ایجاد ریزگرد شناسایی و تمرکزی جدی بر این کانون ها معطوف شود.

جهانگیری افزود: از آنجا که گزارش های سازمان هواشناسی نشان می دهد که میزان بارش ها و روند خشکسالی نسبت به سال گذشته کاهش یافته، بنابراین برای حل مسئله ریزگردهای استان خوزستان نباید فقط راهکارهای متکی به منابع آب مد نظر قرار گیرد و لازم است انواع و اقسام راهکارها نظیر مالچ پاشی، نهال کاری، مرطوب سازی و سایر روش ها نیز در دستور کار باشد و نباید فقط به راهکارهای متکی به منابع آب اکتفا شود. 

معاون اول رییس جمهور همچنین از تلاش دولت برای مذاکره با کشورهای همسایه در جهت حل مسئله بخشی از ریزگردها که منشاء خارجی دارند خبر داد و گفت: دولت حل مسئله ریزگردها با منشاء خارجی را نیز به طور ویژه دنبال می کند.

جهانگیری با اشاره به وجود برخی اختلاف نظر های آماری از سوی دستگاههای مرتبط با مسئله ریزگردها و منابع آب، بر ضرورت یکپارچه سازی اطلاعات و هماهنگی کامل میان وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد و گفت: لازم است با فوریت جلسه ای با حضور این چهار دستگاه اجرایی و استانداری خوزستان برگزار و هماهنگی های لازم برای تدقیق آمارها انجام شود و نتایج آن در کوتاه ترین زمان ممکن اعلام شود تا همه دستگاههای متولی بتوانند آمارها و اطلاعات یکسان و دقیق را مبنای برنامه ریزی ها و اقدامات خود قرار دهند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به سخنان غیر کارشناسی برخی مسئولین غیردولتی استان خوزستان در خصوص منابع آب این استان، بر لزوم اطلاع رسانی دقیق از سوی دستگاههای دولتی تاکید کرد و افزود: متاسفانه گاهی برخی مسئولین غیردولتی سخنانی غیرکارشناسی مطرح می کنند که بر خلاف مصالح ملی کشور است. ما همه در یک کشور هستیم و نباید با بیان برخی مطالب غیرکارشناسی، مردم یک استان را در مقابل مردم استانی دیگر قرار دهیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش رییس سازمان هواشناسی کشور مبنی بر کاهش بارش ها نسبت به سال گذشته و روند رو به رشد خشکسالی در کشور، مردم را به صرفه جویی در مصرف آب فراخواند و اظهار داشت: نباید مردم تصور کنند که با بارش های اخیر از خشکسالی عبور کرده ایم بلکه خشکسالی همچنان در کشور ادامه دارد و باید در مصرف بهینه آب در همه بخش های شرب، کشاورزی و صنعت برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و مردم نیز باید در این مسیر همراهی کنند.

وی از وزارت نیرو و سازمان برنامه بودجه خواست برنامه ریزی های لازم را برای اطلاع رسانی مناسب به مردم جهت صرفه جویی و مصرف بهینه آب انجام دهند و شرایط را به گونه ای مدیریت کنند تا در فصل تابستان با مشکل کمبود آب شرب مواجه نشویم.

در این جلسه که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار خوزستان نیز حضور داشتند، رییس سازمان هواشناسی کشور گزارشی آخرین وضعیت خشکسالی و کم بارشی در کشور ارائه کرد و به تشریح پیش بینی بارش و دمای هوای کشور در ماههای آینده پرداخت.

نمایندگان وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه گزارش هایی در خصوص ریزگردهای استان خوزستان و حقابه محیط زیست برای مهار کانون های داخلی ارائه کردند و راهکارهای مختلف مهار ریزگردهای این استان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیماتی نیز در جهت کمک به حل معضل ریزگردها اتخاذ شد.

در این نشست همچنین مقرر شد وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه و استانداری خوزستان ظرف یک هفته جلسه ای برگزار و ضمن هماهنگی در تدقیق اطلاعات و آمار مرتبط با منابع آب، حقابه زیست محیطی و مسائل مرتبط با ریزگردهای استان خوزستان، از این پس اطلاعات دقیق و یکپارچه را مبنای برنامه ریزی و تصمیمات آینده قرار دهند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید