Performancing Metrics

رشد ۳۳ درصدی معاملات طی ۱۱ ماهه امسال | اتاق خبر
کد خبر: 406917
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1396 - 15:59
مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد؛
مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه در ۱۱ ماهه سال جاری ۲۴ هزار تن محصول به ارزش ۴۴۶ هزار میلیارد تومان در تالارهای بورس کالا معامله شد، گفت: این رقم نسبت به پارسال ۳۳ درصد رشد داشته است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، حامد سلطانی‌نژاد در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران  با بیان اینکه در ۱۱ ماهه سال جاری ۲۴ هزار تن محصول به ارزش ۴۴۶ هزار میلیارد تومان در تالارهای بورس کالا معامله شده، گفت: این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل با ۳۳ درصد رشد مواجه شده است؛ این در حالی است که در این دوره مالی در گروه مواد صنعتی و معدنی ۷.۹۱۱ هزار تن محصول به ارزش ۱۸۲.۷۲۰ میلیارد ریال معامله شد که ۲۹ درصد افزایش را تجربه کردیم. همچنین در گروه محصولات کشاورزی ۲.۷۹۱ هزار تن محصول به ارزش ۳۱.۲۲۹ میلیارد ریال خرید و فروش شد که ۱۹ درصد رشد را به ثبت رسانده است.

مدیرعامل بورس کالا افزود: در بازار بدهی در دوره ۱۱ ماهه سال ۹۶ به میزان ۱۶۰ هزار تن به ارزش ۳.۵۷۰ میلیارد ریال معامله شد که ۱۶۷ درصد افزایش شکل گرفته است. 

وی تصریح کرد: در بازار طلا نیز در دوره ۱۱ ماهه سال شاهد رشد ۳۹ درصدی در معاملات هستیم و مجموع ۲۴ هزار تن محصول به ارزش ۴۴۶ هزار میلیارد تومان در بورس کالا در سال جاری معامله شده است.

به گفته سلطانی نژاد، در بخش محصولات پتروشیمی در دوره ۱۱ ماهه سال ۹۶ به میزان ۳.۶۷۳ هزار تن به ارزش ۱۳۸.۶۸۵ میلیارد ریال معامله شد که ۳۳ درصد رشد به دست آمده و در عین حال در بخش محصولات فرآورده های نفتی در این دوره به میزان ۹.۵۹۵ هزار تن به ارزش ۸۹.۱۵۳ میلیارد ریال معامله شد که ۴۸ درصد رشد به دست آمده است.

وی افزود: علاوه بر این در حوزه اقداماتی همچون پذیرش اوراق سلف موازی استاندارد جدید در راستای کمک به تأمین مالی بخش های اقتصادی مختلف صورت گرفت.

وی ادامه داد: در بخش فناوری اطلاعات نیز اقداماتی همچون دریافت الکترونیکی اطلاعات مالی کارگزاران به صورت ماهیانه، ارتقاء سامانه اطلاعات کشاورزان، توسعه و بهبود سامانه معاملات برخط قراردادهای آتی و اختیارهمچون تهیه نسخه ۴ درگاه معاملات برخط شامل امکان انجام معاملات آپشن، درخواست انتقال وجوه، گواهی آمادگی تحویل و تدوین سند پروتکل نسخه ۴ و همکاری با شرکت های نرم افزاری فعال در حوزه بازار سرمایه در راستای بهره برداری از نسخه جدید صورت گرفته است.

سلطانی نژاد تصریح کرد: علاوه بر این توسعه سامانه معاملات مجازی مشتقه، سامانه پذیرش کالا، توسعه سامانه رابط بانکی و ورود بانک های حکمت ایرانیان، انصار، آینده و پارسیان به فرآیندهای بورس کالای ایران و توسعه سامانه معاملات کشف پریمیوم  که آماده بهره برداری است از مهم ترین اقدامات انجام شده در این حوزه است.

وی به تصویب دستورالعمل های جدید در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: معاملات کشف پریمیوم، حراج به روش مناقصه در معاملات بازار فیزیکی، ضوابط نحوه تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار مبتنی بر کالا در صندوق های سرمایه گذاری کالایی و ضوابط معاملات، تسویه و پایاپای و همچنین ضوابط لغو پذیرش صندوق های سرمایه گذاری کالایی از اقدامات مهم این بخش است.

سلطانی نژاد تصریح کرد: علاوه بر این راه اندازی وبسایت انگلیسی و عربی بورس کالای ایران با محوریت بازاریابی بین المللی، امضای تفاهم نامه همکاری میان بورس کالای ایران و دانشگاه علامه طباطبایی، امضای تفاهم نامه مشترک با بورس های بین المللی از جمله بورس ملی و کالای مشتقه هند، امضای تفاهم نامه با بانک ها به منظور تامین اعتبار برای فعالان حوزه کشاورزی، امضای تفاهم نامه همکاری بورس کالای ایران با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و برگزاری بیش از ۱۴ هزار نفرساعت دوره آموزشی برای ذی نفعان بورس کالای ایران از اقداماتی است که در سال ۹۶ اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: انتشار نسخه جدید و به روز شده کتاب مقررات بورس کالا، ترجمه و تألیف کتاب بورس های کالا و مشتقات آفریقا، تألیف کتاب راهنمای جامع ابزارهای معاملاتی بورس کالای ایران، طراحی مدل بازاریابی بورس کالای ایران، ایجاد رویه رتبه بندی مشتریان و پیاده سازی سیستم مدیریت ریسک یکپارچه از دیگر اقدامات انجام شده در سال ۹۶ است.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ادامه این نشست برنامه های آتی بورس کالای ایران را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: تهیه سازوکار بازار معاملات تهاتری، راه اندازی معاملات حق امتیاز، راه اندازی معاملات اوراق خرید دین، راه اندازی حراج به روش مناقصه، ایجاد امکان تسویه چند مرحله ای، راه اندازی معاملات قرارداد آتی خاص، راه اندازی معاملات کشف پریمیوم ، امکان سنجی راه اندازی معاملات مبتنی بر رویت بر اساس حراج حضوری، راه اندازی سیستم تسویه و مدیریت ریسک لحظه ای مشتریان، توسعه دارایی های پایه قراردادهای آتی، اختیارمعامله، گواهی سپرده کالایی و صندوق های سرمایه گذاری کالایی از مهم ترین برنامه های آتی بورس کالای ایران در سال ۹۷ است.

وی اضافه کرد: همچنین ایجاد بستر معاملات به پشتوانه قبض انبار همراه با بازبینی کلیه فرآیندهای پذیرش انبار و دستورالعمل آن،  اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی برای محصولات گندم، جو، ذرت، برنج و دانه های روغنی در قالب عرضه فیزیکی و گواهی سپرده کالایی، اجرای سیاست حمایتی خرید توافقی برخی محصولات کشاورزی با اولویت زعفران، خرما، پسته و کشمش، اجرایی سازی بند الف ماده ۳۲ قانون برنامه ششم توسعه در راستای توسعه بازار محصولات کشاورزی و تدوین راهبرد بورس کالای ایران در حوزه کشاورزی از دیگر برنامه های آتی شرکت است.

سلطانی نژاد گفت: بهبود نظام مالی شرکت در راستای بهبود کیفیت گزارشگری مالی، راه اندازی سامانه تحویل در راستای کاهش ریسک معاملات و تسهیل فرایندهای داخلی، ایجاد اطمینان برای مشتریان نسبت به وجود بستر امن معاملاتی، راه اندازی سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان در راستای افزایش رضایت مشتریان، بهبود و یکپارچه سازی سامانه های پذیرش مشتریان، کالا و انبار در راستای بهبود و تسهیل فرایند پذیرش و افزایش رضایت مشتریان، طراحی و استقرار سامانه ثبت سفارش مشتریان از دیگر برنامه های آینده شرکت است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید