Performancing Metrics

افزایش صادرات گندم به وعده‌ها نرسید | اتاق خبر
کد خبر: 406920
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1396 - 16:47
در حالی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌خواستند در سال جاری بالغ بر یک میلیون تن گندم و مشتقات آن را به دلیل وجود مازاد آن صادر کنند، با وجود افزایش ۱۳۱۶ درصدی صادرات این محصولات استراتژیک، میزان تحقق این وعده مسئولان حدود ۳۰ درصد شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، روند تولید و خودکفایی گندم به عنوان یک محصول استراتژیک آنقدر مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی و دولت قرار گرفت که از سال ۱۳۹۳ تاکنون این محصول به خودکفایی رسیده است و واردات آن نیز ممنوع شده است، اما با توجه به تولید و خرید تضمینی بالای گندم طی سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی با مازاد آن روبه‌رو شد و برهمین اساس از سال ۱۳۹۵ صادرات مازاد آن را آغاز کرد به گونه‌ای که محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی از اواخر شهریورماه سال گذشته مجوز صادرات آرد گندم را صادر کرد.

اما با وجود برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات دو میلیون تنی گندم، آرد و مشتقات آن که علی قنبری – مدیرعامل وقت شرکت بازرگانی دولتی – وعده آن را داده بود، سال گذشته تنها حدود ۳۱ هزار و ۸۷۰ تن گندم صادر شده بود و امسال نیز با وجود این‌که حجتی و معاونانش وعده داده بودند بالغ بر یک میلیون تن از گندم مازاد را صادر کنند، طی ۱۰ ماهه نخست امسال تنها موفق به صادرات بیش از ۳۲۶ هزار تن شده‌اند.

البته براساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۳۲۶ هزار تن گندم به ارزشی بالغ بر ۸۳ میلیون و ۶۵۰ هزار دلار به ۱۶ کشور مختلف صادر شده است که بیش از ۱۳۱۶ درصد از نظر وزنی و ۷۲۴ درصد از نظر ارزشی رشد را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، ترکیه، ترکمنستان، کره جنوبی، عراق، عمان، قطر، کویت، هلند و هند ۱۶ مشتری گندم ایرانی هستند که در قالب آرد گندم، نشاسته گندم، گلوتن گندم، گندم به صورت سخت، سبوس و غیره آن را از تاجران ایرانی خریده‌اند. حالا باید دید با توجه به تحقق حدود ۳۰ درصدی وعده صادرات بیش از یک میلیون تنی گندم، در ماه‌های باقی‌مانده این محصول استراتژیک چقدر صادر می‌شود و آیا می‌توان به برنامه‌ریزی‌ها و پیش بینی‌های صورت گرفته نزدیک شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید