Performancing Metrics

مسئولیت سنگین سه قوه در حمایت از کالای ایرانی | اتاق خبر
کد خبر: 407994
تاریخ انتشار: 1 فروردین 1397 - 14:26
عضو شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی با بیان اینکه مسئولیت سنگینی در حمایت از کالای ایرانی بر عهده قوای سه‎‌گانه قرار دارد، گفت:خرید محصولات داخلی راه حل ابرچالش بیکاری در اقتصاد ایران است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمد لاهوتی گفت: شعاری که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نامگذاری امسال، برگزیده شده است، به دلیل اهمیت تولید و مصرف کالاهای ایرانی است؛ چراکه در شرایط فعلی، موضوع بیکاری به عنوان یکی از ابرچالش‌های کنونی اقتصاد ایران است که بر این اساس، برای ایجاد اشتغال باید واحدهای تولیدی فعال شده و با ظرفیت حداکثری و حتی کامل مشغول به کار شوند.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی افزود: حتی به نظر می رسد که تقاضای داخلی به تنهایی پاسخگوی این حجم از اقتصاد نخواهد بود و حتما می بایست موضوع صادرات را نیز در اولویت هدفگذاری های سال ۹۷ قرار داد تا بتوان توامان با تامین تقاضای داخلی، مازاد تولید را نیز صادر کرد تا ایجاد اشتغال کند و ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد. بر همین اساس، با توجه به انتخاب شعار سال و از آنجایی که شعارهای هر ساله از سوی مقام معظم رهبری عنوان می‌شود، به نوعی حکم حکومتی تلقی شده، دستگاههای مختلف خود را موظف به اجرا می‌دانند؛ بنابراین مسئولیت کار و بار سنگین این تکلیف، بر دوش حاکمیت به معنای سه قوه است که هر یک در حیطه وظایف خود، باید بتوانند شرایطی را فراهم کنند که سرمایه‌گذار و سرمایه‌دار، ضمن اطمینان خاطر از حفظ و وامنیت سرمایه خود، بتواند سرمایه گذاری در اقتصاد ایران را بیشتر کند.

وی تصریح کرد: در عین حال، دولت هم باید با تسهیل قوانین و رفع موانع، تولید را به نوعی حمایت کند که با قیمت تمام‌شده رقابتی و کیفیت بالا به دست مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی برسد؛ از سوی دیگر، مجلس نیز باید با وضع قوانین جدید و رفع موانعی که در قانون وجود دارد، از تولید و سرمایه‌گذار حمایت به عمل بیاورد. این در حالی است که برخی قوانین علیرغم اینکه تحولات بسیاری در آن عرصه صورت گرفته و شرایط گذشته دستخوش تغییر شده است، همچنان هستند و اصلاحاتی بر روی آن صورت نگرفته است. نمونه آن هم قانون کار است که عملا در مورد آن، اکنون مشکلات جدی وجود داشته و نیازمند بررسی و بازرسی است. این ها مقدمات ایجاد یک شرایط مطلوب برای افزایش تولید است و اگر افزایش تولید رخ دهد، ایجاد اشتغال هم خواهد کرد.

به گفته لاهوتی، البته در کنار حاکمیت، بار مسئولیتی نیز به عهده آحاد جامعه است که کالای ایرانی مصرف کنند؛ بنابراین اگر به دنبال این هستیم که کالای ایرانی در جامعه مورد مصرف قرار گیرد و این کالاها جایگزین نمونه‌های وارداتی شود، باید پیش شرط های آن را نیز فراهم کرد؛ ضمن اینکه مصرف کالاهای ایرانی باعث ایجاد اشتغال برای جوانان هر خانواده می‌شود. پس مردم نیز مسئولیت خود را باید به درستی انجام دهند؛ همانطور که کشور ژاپن با یک عزم ملی توانست مصرف کالاهای داخلی را به یک اولویت تبدیل کند و علیرغم اینکه کیفیت تولیدات داخلی‌اش در ابتدا به اندازه نمونه‌های خارجی نبود؛ اما با این عزم ملی، این کشور اکنون جزو برترین اقتصادهای جهانی است؛ در حالیکه در گذشته نه چندان دور شرایط این چنینی نداشت.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها باید برای ایجاد اشغال و بهبود معیشت خود، کالای ایرانی بخرند؛ اگرچه ممکن است که کالاهای ایرانی در مقایسه با نمونه‌های وارداتی، از کیفیت کمتری برخورد باشند یا قیمت آن نسبت به کالاهای مشابه خود بالاتر باشد؛ ولی باید به این نکته توجه کنیم که با خرید هر کالای ایرانی، ایجاد اشتغال برای فرزندان ما می‌شود و آثار آن هم به جامعه برمی گردد.

وی ادامه داد: اکنون بزرگترین مشکل کشور، بیکاری است و در سایه آن، قطعا امنیت اجتماعی نیز مورد تهدید است؛ بنابراین به عنوان یک وظیفه، هر ایرانی باید خرید کالای ایرانی را وظیفه خود بداند؛ نه بخاطر اینکه ما مخالف مصرف کالای خارجی هستیم؛ بلکه با این هدف که ایجاد اشتغال صورت گیرد  و فرزندان این مرز و بوم مشغول به کار شوند؛ در سایه آن هم امنیت اجتماعی بالا رود.

لاهوتی معتقد است که تولیدکنندگان نیز باید این را بپذیرند که در یک شرایط رقابتی می‌توانند کالای باکیفیت تولید کنند و بنابر این باید به این سمت بروند که خریدار را در شرایط انتخاب قرار دهند تا خرید کالای ایرانی را در اولویت قرار دهد؛ نه اینکه واردات محدود و ممنوع شود تا از صنعت حمایت گردد؛ این نه تنها راه چاره نیست؛ بلکه تجربه ۴دهه گذشته نشان می دهد در شرایطی که انحصار ایجاد شود، کیفیت قربانی شده و رقابت از بین می رود؛ لذا به نظر می رسد که مسئولیت تولیدکنندگان نیز در شرایط کنونی دو چندان خواهد شد و باید به سمت تولیداتی بروند که رقابتی باشد.

وی اظهار داشت: البته دولت باید شرایط قیمت رقابتی را هم برای تولید فراهم کند؛ به خصوص اینکه اگر تولیدات کشور صادرات محور شود و در بازارهای صادراتی حضور داشته باشد، نگرانی از واردات از بین خواهد رفت؛ به خصوص اینکه عملا کالاهایی داریم که در عرصه بین‌الملی می توانند حضور داشته باشند؛ پس تنها باید کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشند تا این مزیت به حداکثر رسد؛ در این حالت است که هر شهروند ایرانی ترجیح می دهد که کالای ایرانی را در شرایط انتخاب کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید