Performancing Metrics

تولیدکنندگان از الزامات ترویج حمایت از کالای ایرانی می گویند | اتاق خبر
کد خبر: 408308
تاریخ انتشار: 7 فروردین 1397 - 11:18
تولیدکنندگان داخلی معتقدند که حمایت از کالای ایرانی چرخه اقتصاد کشور بر مدار پیشرفت قرار می دهد و البته دستیابی به این هدف مهم الزاماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، یکی از مهم ترین چالش های فرهنگی موجود اسطوره شدن کالای خارجی است. پدیده ای که مانند بسیاری از چالش های فرهنگی دیگر علاوه بر ریشه تاریخی با ابزار قوی رسانه و از راه تبلیغات گسترده ی کالاهای خارجی در ذهن اغلب افراد ایرانی جای گرفته است.
دلبستگی به تولیدات خارجی امری است که رهبر فرزانه انقلاب از آن به آفت اجتماعی تعبیر می کنند. گرایش به سمت و سوی کالای خارجی و تفاحر به برندهای معروف با وجود تولیدات مرغوب و مطلوب داخلی، یک بیماری است که باید علاج شود.
این موضوعی است که رهبر معظم انقلاب در شعار سال به آن تاکید دارند و امسال هم به حمایت از کالای ایرانی تاکید کرده اند.
بیش از 120 برند معتبر کشور در استان البرز تولید می شود و این استان ظرفیت های بالایی در این خصوص دارد. جمعی از تولیدکنندگان مطرح و برندهای معتبر کشور از الزامات حمایت از کالای ایرانی گفتند.
همه آنها معتقد هستند برای ارتقای اقتصاد ملی و رسیدن به پیشرفت همه جانبه، با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کالای ایرانی چرخه اقتصاد کشور بر مدار پیشرفت قرار می گیرد.
رییس هیات مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر یکی از مهمترین زمینه های حمایت از خرید کالای ایرانی را فرهنگ سازی و آموزش بیان کرد و گفت: در کنار این ها توجه به خودباوری امری بایسته است.
مرتضی سلطانی افزود: جامعه ایرانی ثابت کرده که در هر جایی که به خودباوری رسیده بزرگترین موانع را به کناری نهاده و گام های بلندی را در جهت پیشرفت کشور برداشته است، پس خرید کالای ایرانی می تواند مانند پادزهری در برابر آسیب ها و آفت های مختلف باشد.
وی در خصوص راهکارهای تشویق و ترغیب جامعه ایران به استفاده از کالاها و محصولات وطنی گفت: ابتدا به ساکن باید به مؤلفه فرهنگ سازی توجه ویژه ای مبذول شود زیرا اصل و اساس استفاده از کالای ایرانی و یا خود باختگی و دل سپردن به محصولات بیگانگان ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد.
سلطانی افزود: به واقع، تلاش برای حفظ هویت و تقویت و انسجام این امر، ضرورتی است که در سایه آن می توان ضریب رشد و شکوفایی اقتصادی را تسریع و تسهیل کرد.
وی عنوان کرد: باید با صراحت عنوان کنیم که الصاق و چسباندن مارک ها و آرم های خارجی به محصولات داخلی برای تشویق و ترغیب جامعه مصرف کننده به خرید و تهیه آن، یک پدیده تأسف آور به شمار می رود که موید خود باختگی فرهنگی است.
سلطانی گفت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب همواره متذکر شده اند، باید این ویروس و این آفت اجتماعی را از میان برداشت تا مردم به عنوان اصلی ترین شاکله ی حلقه حمایت از تولید داخلی و ماحصل زحمات کارگر ایرانی، نه فقط برای کمک به چرخه اقتصادی کشور و توزیع عادلانه ی ثروت ها و ایجاد رفاه اجتماعی، کالای داخلی بخرند بلکه این بار داشتن جنس اصیل ایرانی مایه تفاخرشان باشد نه برندی خارجی که در ورای خود تغییر سبک زندگی ایرانی و نفوذ فرهنگ بیگانه را برای سلطه ای پایدار برایشان تدارک دیده است.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان البرز و مدیر عامل کارخانه تولید ادوات کشاورزی دهقان ورز نیز گفت: مصرف کالاهای ایرانی مزایای بسیاری برای اقتصاد کشورمان به همراه می آورد.
احمد زارعی فرکوش افزود: یکی از مزیت های مهمی که برای حمایت از تولید ایرانی می توان به آن اشاره کرد، جلوگیری از خروج ارز به منظور واردات کالاهای غیر ضروری است.
وی افزود: در واقع زمانی که کالاهای تولید داخلی به علت فروش نرفتن و رکود از مدار بازار خارج شوند، کالاهای خارجی جولان می دهند و ارز فراوانی از کشور خارج می شود.
رییس هیات مدیره و مدیر عامل کارخانه تولید ادوات کشاورزی دهقان ورز افزود: از دیگر مزیت های حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی رونق چرخه های اقتصادی و صنعت کشور است و با خرید هر کالای ایرانی جلوی بیکاری و بسته شدن کارخانه ها گرفته می شود.
زارعی فرکوش افرود: به عبارتی دیگر هر ایرانی با خرید کالای خارجی، نیروی کار خود را بیکار کرده و رشد تولید داخلی متوقف می شود.
بنیانگذار صنعت بتن ورییس هیات مدیره شرکت ایران فریمکو نیز گفت: حمایت از تولید داخلی یکی از ارکان و مؤلفه های اساسی در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.
علی اصغر کیهانی افزود: ورود کالاهای غیر ایرانی به بازار از معضلاتی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران، نه تنها تحقق سیاست های مرتبط با اقتصاد مقاومتی را کُند می کند، بلکه صدمات و آسیب های بسیاری را نیز به بنیه اقتصادی کشور تحمیل می کند.
وی گفت: اگرچه بخش قابل توجهی از تحقق سیاست های مذکور،به نحوه عملکرد و سیاست گذاری های دستگاه ها و وزارتخانه های ذی‌ربط معطوف می شود، اما در این میان، فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و توجه به اقتضائات و الزامات توسعه و رشد تولید داخلی از مؤلفه های حائز اهمیتی است که در میان مدت و بلند مدت ضامن رونق اقتصادی و ارتقاء و تکثیر فرصت های شغلی خواهد بود.
مدیر عامل کارخانه فولاد فام هم به لزوم بستر سازی برای تشویق و ترغیب ایرانیان به استفاده از محصولات و کالاهای وطنی اشاره کرد و گفت: بِرَندگرایی و استفاده از محصولات و کالاهای خارجی به یک مزیت در برخی از اقشار و گروه های اجتماعی مبدل شده است.
امیر گورانی افزود: رواج چنین رویه غلطی در میان افراد و گروه های مُتِمَول اقتصادی در جامعه نه تنها تقویت کننده روحیه مصرف گرایی می باشد بلکه به نوعی منجر به وابستگی اقتصادی کشور به تولیدات بیگانگان خواهد شد.
مدیرعامل پالایشگاه غلات زر نیز افزایش کیفیت تولیدات صنایع داخلی و ترغیب مردم برای تهیه کالای داخلی را مهم بیان کرد و خواستار رقابت صنایع داخلی برای افزایش کیفیت کالای تولیدی شد.
محسن امینی درباره مزایای حمایت از تولید داخلی گفت: ایجاد اشتغال بالا در کشور، رشد تولید ناخالص داخلی و قدرت یافتن پشتوانه پول ملی کشور از مزایای حمایت و رشد است.
وی افزود: وقتی از کالاهای داخلی حمایت شود هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده سود بیشتری می‌برند.
امینی اظهار داشت: پذیرش حق اختیار و حق انتخاب مصرف‌کننده، امری ضروری است و ما ابتدا باید کیفیت محصولات داخل را به گونه‌ای ارتقا دهیم که هم‌تراز با کالای خارجی باشد و سپس حق انتخاب مصرف‌کننده را متوجه کالاهای داخلی کنیم.
در تکمیل گزارش فوق باید به این نکته توجه کرد که اگر صاحبان صنعت که خود تولید کننده هستند از خرید برندهای خارجی پرهیز کنند خود عاملی برای ترویج استفاده از کالای ایرانی خواهند بود چرا که وقتی صاحب صنعت که خود دغدغه تولید دارد از برندهای خارجی برای کفش و کیف و کمربند تا کت و شلوار و پیراهن و دستمال گردن و عینک و ... استفاده کند آنوقت نباید توقع داشته باشد که جنس تولیدی اش به فروش برسد و باید همیشه به خاطر داشته باشد ایرانی باید جنس ایرانی بخرد تا چرخه اقتصاد داخلی کشور بچرخد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید