Performancing Metrics

استان‌های دارای بیشترین قربانی در حوادث رانندگی نوروزی+‌نمودار | اتاق خبر
کد خبر: 408349
تاریخ انتشار: 8 فروردین 1397 - 10:28
در طرح نوروزی سال گذشته روزانه بیش از ۴۱ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دادند، آماری که گرچه همواره طی یک دهه گذشته رو به‌ کاهش بوده‌ است، اما همچنان چشمگیر است؛ اما در این میان جاده‌های برخی از استان‌های کشور قربانیان بیشتری گرفته‌اند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در طرح نوروزی سال ۸۷، با وجود قریب به ۱۰ میلیون دستگاه خودرو، ۱۵۳۵ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست‌ دادند، این آمار ۱۰ سال بعد به ۸۷۴ مورد فوتی رسید و در عین حال تعداد خودروها نیز به حدود ۲۰ میلیون دستگاه افزایش پیدا کرد. با این وجود اما مرگ‌های ناشی از تصادفات رانندگی در برخی از استان‌های کشور بیشتر از متوسط آن بود، استان‌هایی که برخی مسافرپذیر هستند و برخی دیگر به دلیل پهناور و کویری بودن جاده‌هایشان سبب مرگ مسافران نوروزی شده‌اند.

بر اساس آمار پزشکی قانونی در طرح نوروزی سال ۹۶ که به دلیل ۳۰ روزه بودن اسفندماه ۲۱ روز به طول انجامید، ۸۷۴ تن جان خود را از دست‌دادند، آماری که به طور متوسط از مرگ ۴۱ نفر در هر روز از اجرای طرح نوروزی حکایت دارد، در این میان اما شمار جانباختگان حوادث رانندگی در برخی از استان‌های کشور بیشتر از میانگین اعلام شده بود.

بر این اساس بیشترین جانباخته حوادث رانندگی در طرح نوروزی ۹۶ در استان فارس بوده است؛ بطوریکه ۷۸ نفر در حوادث رانندگی نوروزی در این استان جان خود را از دست داده‌اند که ۴۷ نفرشان نیز در حوزه استحفاظی پلیس راه شمال این استان بوده‌اند. پس از استان فارس، خراسان رضوی با اختصاص ۵۹ نفر از قربانیان حوادث رانندگی درون و برون‌شهری به خود، رتبه دوم را داراست.

استان‌های کرمان و خوزستان هرکدام با ۵۷ مورد فوتی در حوادث رانندگی نوروز سال ۹۶ در رتبه بعدی قرار دارند و استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، گیلان و تهران نیز به ترتیب با ۵۴، ۴۸، ۴۶ و ۴۶ مورد فوتی در ایام نوروز در رتبه‌های بعدی قراردارند.

آذربایجان شرقی با ۳۹ مورد فوتی، هرمزگان با ۳۷ مورد فوتی، مازندران با ۳۴ مورد فوتی و مرکزی با ۳۲ مورد فوتی دیگر استان‌هایی هستند که شمار جانباختگان حوادث رانندگی در آن‌ها در زمان اجرای طرح نوروزی ۹۶ بیشتر از میانگین کل کشور بود.

استان‌های دارای بیشترین جانباخته در حوادث رانندگی نوروز ۹۶

سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در تشریح علل بروز حوادث رانندگی در ایام نوروز می‌گوید: خستگی و خواب آلودگی در صدر علل بروز حوادث رانندگی به ویژه در ایام نوروز است و پس از آن سرعت و سبقت غیرمجاز از عوامل مهم حادثه ساز محسوب می‌شوند. در وقوع تمامی این حوادث عامل انسانی نقش مهمی دارد و با رعایت یکسری نکات ساده به راحتی می‌توان از وقوع آنها جلوگیری کرد. رانندگان باید مسیر سفر را نیز به عنوان بخشی از سفر خود بدانند و در مقاطع زمانی دو ساعته حتما مدتی را استراحت کرده و سپس ادامه مسیر دهند.

رحمانی بهترین زمان سفر را ساعات ابتدایی روز می‌داند و می‌گوید: گاهی رانندگان بعد از فعالیت روزانه و بدون استراحت وارد جاده‌ها می‌شوند و طبیعی است که در این شرایط احتمال بروز حوادث رانندگی نیز بالاتر می‌رود. هنگام بازگشت از سفر نیز رانندگان باید توجه داشته باشند که حتما خواب و استراحت کافی داشته و سپس پشت فرمان بنشینند.

اقدامات دستگاه‌های مختلف در حالی برای کاهش شمار جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز امسال ادامه دارد که رانندگان مهم‌ترین عامل در کاهش این آمار هستند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید