Performancing Metrics

کمک‌خواهی دولت برای احیای سازمان مدیریت | اتاق خبر
کد خبر: 40884
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1392 - 10:04

 آرمان-  با وجود گذشت نزدیک به 6 سال از ادغام «17 شورای عالی در کمیسیون‌های اقتصادی دولت» هفته گذشته شورای اقتصاد به ساختار اقتصادی کشور بازگشت و همزمان با بازگشت این شورا احتمال احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را قوت بخشید. جدای از برگزاری جلسه چهارشنبه شورای اقتصاد، نمایندگان مجلس هم موضوع احیای این سازمان را عنوان کرده‌اند.

 چهارشنبه هفته گذشته بود که شورای اقتصاد بعد از 6 سال، تشکیل جلسه داد و محمود احمدی‌نژاد که خود در سال 86 با هدف «کوچک‌سازی دولت» دستور ادغام این شورا را داده بود، در راس هیات دولت و وزرای کابینه‌اش در شورای اقتصاد حاضر شدند.

حضور احمدی‌نژاد در نشست شورای اقتصاد احتمال احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را هم تقویت می‌کند. چون در سال 86 هم ابتدا این شورا در کمیسیون اقتصادی دولت ادغام و سپس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با 60 سال سابقه فعالیت و دستگاه عریض و طویل خود منحل و به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری منتقل شد. زمزمه‌های احیای سازمان مدیریت از مجلس هم شنیده می‌شود. از فروردین ماه سال‌جاری موضوع احیای این سازمان از جانب نمایندگان به گوش رسید. چندی پیش هم 226 نماینده مجلس طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را امضا کردند. این طرح هفته گذشته به هیات رئیسه مجلس ارائه شد تا در دستور کار قرار گیرد.

 نمایندگان قصد داشتند در نامه‌ای از محمود احمدی‌نژاد بخواهند تا این سازمان را احیا کند اما مجلسی‌ها از ارسال این نامه منصرف شدند. چرا که اکثریت نمایندگان خواستار بازگشت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستند و فضای مساعدی به وجود آمده تا احیای این سازمان از طریق مجلس به طور قانونی صورت گیرد. آن‌گونه که غلامرضا تاجگردون، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرده یک‌فوریت این طرح پس از پایان بررسی لایحه بودجه 92 در جلسه علنی مجلس به رای گذاشته خواهد شد.

دولت در فکر احیای سازمان برنامه

اگرچه نمایندگان نامه درخواست احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را برای احمدی‌نژاد نفرستادند اما گویا احمدی‌نژاد خود به فکر احیای این سازمان افتاده است. مسعود روغنی زنجانی، رئیس اسبق سازمان مدیریت گفته است: محمود احمدی‌نژاد پیام داده است که کمک کنید تا سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی را برگردانم. اگرچه انحلال این سازمان یکی از تصمیمات انتقادبرانگیز محمود احمدی‌نژاد در 2 دوره ریاست جمهوری او بود اما حضور او در نشست شورای اقتصاد و تصمیم به بازگرداندن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این شائبه را تقویت می‌کند که دولت دهم خواهان بازگرداندن سازمان است؛ آن هم در عمر 3 ماهه دولت دهم.

 مسعود روغنی زنجانی گفته است: چندی پیش آقای خورشیدی داماد آقای احمدی‌نژاد به دیدار من آمد. از آقای احمدی‌نژاد پیام آورد که می‌خواهد سازمان برنامه را احیا کند و از من مشورت خواست، من به او گفتم احیای سازمان مدیریت در این دولت مقدور نیست. محمود احمدی‌نژاد که در آغاز به کار دولت نهم خود با ساختار این سازمان دچار مشکل شد، دستور ادغام شورای اقتصاد و انحلال سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی را صادر کرد و هر 2 را به زیرمجموعه‌هایی در نهاد ریاست جمهوری خود منتقل کرد تا این 2 نهاد کشور که یکی در امور اقتصادی و دیگری در مدیریت و برنامه‌ریزی کشور سرآمد بودند از این پس از خود وی دستور مستقیم بگیرند.

تصمیم یک‌شبه انحلال

خیلی‌ها انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را یک تصمیم یک‌شبه خواندند و معتقد بودند که این تصمیم به قدری عجولانه بودکه حتی مقامات عالی این سازمان هم خبر این انحلال را از رسانه‌ها شنیدند اما احمدی‌نژاد با روی کار آمدن دولتش انتقادات را از همان ابتدا متوجه این سازمان کرد. سازمانی که از 60 سال پیش در کشور شکل گرفته بود و اگرچه در هر دوره‌ای تغییراتی را شاهد بود اما همچنان پابرجا مانده بود.

 آخرین تغییرات در بدنه این سازمان مربوط به دولت اصلاحات بود که با سازمان امور اداری و استخدامی كشور ادغام شد و از تیرماه 1379 با عنوان سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی آغاز به کار کرد. با روی کار آمدن دولت نهم و از پاییز سال 85 رئیس دولت نهم مخالفت خود را با نهاد برنامه‌ریزی کشور با تغییر و تحولات ساختاری کلید زد و با دستور تفکیک سازمان‌های استانی مدیریت از بدنه سازمان، 3‌هزار پرسنل سازمان‌های استانی را از پیکره‌اش جدا کرد. یک سال بعد ابتدا شورای اقتصاد ادغام شد و بعد از آن رئیس‌جمهوری خبر انحلال این سازمان را داد. انحلالی که حتی رئیس وقت سازمان هم با استناد به حرف‌های روز گذشته‌اش از آن خبر نداشت. اگرچه برخی تغییر ساختار در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را با استناد به مطالعات انجام شده در سال‌های 79 تا 84 دانستند اما بسیاری از مدیران ارشد سازمان اعلام کردند که خبر انحلال را یکباره و از اخبار شبانگاهی شنیده‌اند. شورای اقتصاد هم به سرنوشت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دچار شده بود

. این سازمان در میانه‌های سال 86 با هدف آنچه از سوی دولت نهم «کوچک‌سازی دولت» خوانده شده بود؛ منحل و در کمیسیون اقتصادی دولت «ادغام» شد. در همان زمان انتقادهای فراوانی به این تصمیم دولت وجود داشت؛ اما پاسخ این انتقادها، یکی بود: «شوراهای عالی، از جمله شورای اقتصاد به کار خود ادامه دهند اما؛ در کمیسیون اقتصادی دولت.» اما چهارشنبه هفته گذشته این شورا بعد از 6 سال و به ریاست رئیس‌جمهوری تشکیل شد، حضور مردان اقتصادی کابینه چشمگیر بود و تنها یكی دو چهره اقتصادی خارج از دولت از جمله رئیس اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند. اکنون با تمام این تفاسیر زمزمه‌ها و شواهد بازگشت این سازمان شنیده می‌شود. برخی معتقد هستند این سازمان باز هم باید به پیکره تصمیم‌گیری کشور بازگردد و برخی دیگر معتقد هستند بهتر است این سازمان احیا نشود. استدلال این گروه هم این است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت، به دلیل استقلالی که داشت سرعت در تصویب پروژه‌ها را کم می‌کرد و مانعی برسر سرعت اجرای پروژه‌ها بود و در این باره پاسخگو نبود.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید