Performancing Metrics

دعوت دوباره از موسسات، تشکل‌ها و شرکت‌های رتبه‌بندی برای ثبت‌نام | اتاق خبر
کد خبر: 409045
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1397 - 11:45
از سوی مدیرعامل مرکز ملی رتبه‌بندی صورت گرفت
امین‌الله فرهادی، مدیرعامل مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران می‌گوید: در سال 1397 عملیات اجرایی مرکز ملی رتبه‌بندی شروع‌شده است. فرایند ثبت مؤسسات رتبه‌بندی شروع‌شده، موانع موجود در مسیر ثبت این مؤسسات مرتفع شده است. فرصت تعیین‌شده برای ثبت‌نام تا پایان فرورد

به گزارش اتاق خبر، مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران از ابتدای سال 1396 کار خود را شروع کرده است؛ این مرکز بر اساس شاخص‌های کمی می‌خواهد اعتبار بنگاه‌ها را مشخص کند. کارایی رتبه‌بندی بنگاه‌ها در مراجعه آن‌ها به بانک‌ها و میزان اعتبار بیمه، حمایت دولت از بنگاه‌ها، گمرک و مالیات مورداستفاده خواهد بود. اگر قبل از این گفته می‌شد که جایگاه و اعتبار بنگاه‌های اقتصادی واقعی مشخص نیست؛ امروز مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همان ابزاری را در اختیار قرار می‌دهد که می‌خواهد بر اساس شاخص‌های کمی بنگاه واقعی را از بنگاه‌های غیرواقعی تمیز دهد و اعتبار این بنگاه‌ها مشخص شود.

امین‌الله فرهادی، رئیس مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از مأموریت مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران می‌گوید و از چشم‌اندازی که در مقابل دارد؛ اهدافی بلندمدت که در صورت اجرایی شدن آن عرصه برای فعالیت بنگاه‌های واقعی هموار خواهد شد.

 فرهادی درباره لزوم اجرایی‌شدن رتبه‌بندی در میان بنگاه‌های اقتصادی می‌گوید: مسائل و رفتارهای اقتصادی قواعد خاص خود را دارد؛ در اقتصاد ایران مسئله این است که بخشی از این قواعد را داریم و بخشی از قواعد در عرصه اقتصادی غایب است. در کشورهای پیشرفته بنگاه‌ها موقعیت و رتبه خود را به‌خوبی می‌شناسند. اطلاعات و جایگاه فعالان اقتصادی توسط مؤسسات رتبه‌بندی تعیین و ثبت می‌شود و براساس آن‌همه ذینفعان ازجمله سیستم بانکی، بیمه، گمرک می‌دانند چگونه به بنگاه اقتصادی سرویس بدهند و امکان فرار از خدمت به فعالان اقتصادی کم می‌شود.

فرهادی تأکید می‌کند: مرکز ملی رتبه‌بندی به دلیل حمایت از تولید و بنگاه‌های اقتصادی شکل‌گرفته است. در سال 1396 همه عوامل و ارکان لازم برای شکل‌گیری مرکز ملی رتبه‌بندی و استقرار آن صورت گرفت و امروز این مرکز به‌صورت کامل و آماده انجام وظایف خود است.

 او تصریح می‌کند: بخش رتبه‌بندی در اتاق قبلاً وجود داشته و فعالیت خودش را انجام داده است. اما در دوره جدید اتاق ایران مصمم است قانون رتبه‌بندی مصوبه مجلس شورای اسلامی، تبصره 5 ذیل قانون حداکثر استفاده از توان داخلی برای واردات و صادرات را اجرایی کند. مرکز ملی رتبه‌بندی با این هدف کار خود را شروع کرده است.

به گفته فرهادی تمام فرایند ثبت شرکت تا خردادماه انجام‌شده است. کارگروه تدوین سند چشم‌انداز از خردادماه کار خود را شروع کرده و ساختارها تدوین‌شده است. همه تلاش ما بر این بود که در سال 1397 عملیات اجرای رتبه‌بندی در عرصه فعالان اقتصادی ایران شروع شود.

به گفته مدیرعامل مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران گام جدید فاز اجرایی مرکز ملی رتبه‌بندی است. امسال سال راهبری مؤسسات رتبه‌بندی و ارزیابی شرکت‌ها است.

او هدف از انجام این کار را ارتقای شفافیت، رقابت‌پذیری و بسترسازی لازم برای هماهنگی با دیگر ارکان اقتصادی جهت حمایت از فعالان اقتصادی می‌داند. به‌گفته فرهادی هدف از انجام رتبه‌بندی حمایت از فعالان اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی با توان بالا و حمایت از فعالان اقتصادی متوسط و ضعیف برای تقویت جایگاه خود است.

فرهادی می‌گوید: آخرین گام در سال 1396 دعوت از مؤسسات رتبه‌بندی بود که برای احراز صلاحیت و دریافت مجوز رتبه‌بندی بود. خوشبختانه تعداد قابل‌توجهی از مؤسسات تقاضاهای خود را به مرکز رتبه‌بندی فرستاده‌اند که توسط همکاران بررسی می‌شود.

فرهادی در ادامه می‌گوید: کار رتبه‌بندی کار پرحجمی است که فعالان اقتصادی حقیقی و حقوقی، هدف جامعه آماری رتبه‌بندی هستند. حدود 50 هزار نفر از این‌ها عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هستند و این نشان‌دهنده حجم بزرگ کار است.

به گفته فرهادی هرسال باید شرکت‌ها و مؤسسات رتبه‌بندی شود.

او معتقد است: مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران فرصت خوبی است که مؤسسات رتبه‌بندی بتوانند از این فرصت برای دریافت مجوز استفاده کنند. فرصت تعیین‌شده تا پایان فروردین‌ماه است. البته ما قبلاً این اطلاعات را از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار، پایگاه خبری اتاق اتاق ایران و سایت مرکز ملی رتبه‌بندی در دسترس قرار داده‌ایم. بار دیگر تاکید می‌کنیم از این فرصت برای ایجاد فضای رقابتی و بانشاط استفاده شود. ما از موسسات، تشکل‌ها و شرکت‌های رتبه‌بندی برای ثبت‌نام در مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران برای دریافت مجوز دعوت می‌کنیم.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید